Vetterlin pistimet

Miekat, pistimet, keihäät jne.
Post Reply
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Vetterlin pistimet

Post by smokeball »

Paras avata oma topicki tälle kapineelle.

Vetterlin pistimistä löytyy tietoa täältä.
http://www.swissrifles.com/bayonets/#Vetterli

Ja sveitsiläiset leimaukset löytyvät täältä.
http://www.swissrifles.com/proofs/
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

TAK85
sotvm3
sotvm3

Re: Vetterlin pistimet

Post by TAK85 »

Vetterlin pistimestä mahdollisesti puuttuvan ruuvin tilalle sopii sitten kierteiden puolesta ruuvi jonka saa esimerkiksi m/39:n etummaisesta siderenkaasta. Kierre on ihan sama. Lienee ilmeisesti joku Withworthin hienokierre luokkaa 3/16 tuumaa. Pituutta ruuvilla on tietysti liikaa ja kanta on ihan vähän liian litteä, pitäisi olla lievästi kupumainen.
Pistimen ruuvi on tietysti sellainen että sen kannanpuoleisessa päässä ei saa olla useiden millien matkalla kierrettä joten kierre on siltä osin siloitettava, eihän se muuten kiristä.

Sama kierre on myöskin Ruotsin Remingtonin pistimessä. Sen ruuvi on hieman pitempi kuin Vetterlin ruuvi.
Voisiko joku mitata tuon Vetterlin alkuperäisen ruuvin pituuden että porukka osaa sen lyhentää standardimittoihin mikäli joutuu uustuotantoa tekemään.

Arisaka t-38
kers
kers

Post by Arisaka t-38 »

Voisihan tuota kokeilla, jos se sattuu lähtemään irti.. Pistimeni on ilmeisesti ollut maassa/vedessä joskus, kun siinä on pientä pistesyöpymää joka puolella. Irroittamattahan tuosta saatavat mitat ovat vain sinne päin.

Vieläkö muuten nuita pikkuisen kustomoituja Ruåtsin Remingtonin pistimiä liikkuu Vetterlin pistiminä markkinoilla? (tämmöisiäkin olen joskus kuullut tehdyn)

Irtosi (ja vielä ehjänä :moshaa )

Kanta on todellakin pikkuisen kupera. Kannan halkaisija on 8mm, paksuus 4,5mm. Ruuvin koko pituus 14,5mm
Ruuvin kierreosa ja kannan alla oleva lieriö on 5mm paksu. Kierreosan pituus näyttäisi olevan 6,4mm ja lieriöosa 3,6mm pitkä.

Ruuvin kierteen pääkin on ajettu loivaksi kartioksi (vain viimeisen harjan päällystä). Ruuvin kantaan on lyöty numero.

Toivottavasti tämä auttaa edes pikkuisen. Häätyy joskus punoa mittapiirros tuosta, kun vain saa aikaseksi.
Last edited by Arisaka t-38 on Sat Mar 06, 2010 14:07, edited 1 time in total.

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

Ruotsin Remingtonin pistimestä ruuvi lähti auki ihan helposti kun pari viikkoa imeytin kierteisiin CRC:tä ja sitten otin lukkopihdeillä kiinni ruuvin kannasta 90 asteen kulmassa ruuviin. Ruuvimeisselillä olin tietysti kokeillut aukeamista jo useita kertoja mutta meisseliura ei väkisinvääntämistä olisi kestänyt.

Ruotsin Remingtonin pistimestä ei Vetterlin pistintä pysty "väärentämään" millään, helpompi tehdä vaikka uusi. Painoeroa on se satakunta grammaa, Pistinosan "lehdet" selvästi jykevämpiä ja tähtäimenuran leveys Vetterlissä 6 mm kun se Remingtonin pistimessä on 7,8 mm.

"Holkin", vai mikä sen oikeaoppinen nimi nyt lienee, sisähalkaisijaon Remingtonissa 18,7 mm:n luokkaa, Vetterlissä milliä pienempi.

Vetterlin pistin asettuu aseen oikealle kyljelle ja Remingtoninpistin lähes piipun alapuolelle.

Jos Remingtonin pistimen pistää Vetterliin niin se asettuu sinne alapuolelle lähes nojaamaan puhdistuspuikkoon.

Mikäli Vetterissä ei omaa pistintä ole niin saahan aseen Remingtonin pistimelläkin näyttämään sotaisemmalta.

Arisaka t-38
kers
kers

Post by Arisaka t-38 »

Vetterlissäni on pistin tallessa, joskin eri numeroinen, kuin kivääri. Tuli vain se Remmarin pistinhomma mieleen jostakin historian hämäristä.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Omasta Vetterlistä puuttuu puikko, joten Remingtonin pistin asettui luontevasti paikalleen ja olin onnellinen kunnes sitten selvisi tuo ero. Enpä kuitenkaan maksanut liikaa vaikkei ollutkaan se mitä olin ostamassa.
Jos sattuu nurkissa pyörimään ylimääräinen Vetterlin pistin, niin YV:llä rohkeasti tarjoamaan... :roll:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

jiipee76
sotvm5
sotvm5

Post by jiipee76 »

Mimmoista hintaa tuollaisesta Vetterlin M1871 pistimestä pyydetään suomessa,ilman tuppea?

Minulle on tulossa yksi sellainen muutaman kranaatin mukana ja itselläni ei ole sellaiselle mitään käyttöä.

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

jiipee76 wrote:Mimmoista hintaa tuollaisesta Vetterlin M1871 pistimestä pyydetään suomessa,ilman tuppea?

Minulle on tulossa yksi sellainen muutaman kranaatin mukana ja itselläni ei ole sellaiselle mitään käyttöä.
Minä sain hyväkuntoisen, lähes ruosteettoman, uunin päällä säilytetyn, mutta ilman ruuvia olevan ja hieman taipuneen satasella. Kiitos eräälle palstalaiselle. Messuilla näyttävät pyytävän 100+ euroa sellaisista "maalöydön näköisistä".
Aika harvinaisia ne ovat verrattuna Ruotsin Remingtonin pistimiin. Vuosia minäkin etsin.

Minulla olisi kuviakin molemmista Vetterliin asennettuna mutta kun "sihteerikkö" on reissussa niin en edes yritä lähettää. Ehkä myöhemmin.

jiipee76
sotvm5
sotvm5

Post by jiipee76 »

TAK85 wrote: Minä sain hyväkuntoisen, lähes ruosteettoman, uunin päällä säilytetyn, mutta ilman ruuvia olevan ja hieman taipuneen satasella. Kiitos eräälle palstalaiselle. Messuilla näyttävät pyytävän 100+ euroa sellaisista "maalöydön näköisistä".
Aika harvinaisia ne ovat verrattuna Ruotsin Remingtonin pistimiin. Vuosia minäkin etsin.

Minulla olisi kuviakin molemmista Vetterliin asennettuna mutta kun "sihteerikkö" on reissussa niin en edes yritä lähettää. Ehkä myöhemmin.
Eli tuollaisesta hyvin säilyneestä ruuvilla varustetusta uskaltanee sitten pyytää jonkin verrankin enemmän.Täytyy nyt odotella että postipaketti saapuu niin voin laittaa muutaman kuvan kyseisestä pistimestä.

Post Reply

Return to “Teräaseet”