Hispano Suiza
-
- res vänr
- Posts: 840
- Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49
Hispano Suiza
Tästäpä lentokonemoottorin saloihin perehtymään:
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=1
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=1
GOTT MIT UNS
Re: Hispano Suiza
Lentokoneista todella vähän tietävänä kysyn missä koneessa kyseinen moottori on ollut? Joskus oli juttua jostain "Mörkö-Moranesta" joissa olis ollu venäläisen alas ammutun pommikoneen moottori!? Pitääkö paikkansa?
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Hispano Suiza
No Mörköissä justiinsa...
Re: Hispano Suiza
Morane-Saulnier 406. Ja ranskalaisessa Dewoitinessa oli tehokkaampi malli. Tuon tehokkaamman lisenssikopio Klimov oli sitten se Mörkö-Moranen masiina.
Re: Hispano Suiza
Mörkö-Moraneiden moottori oli Klimov M-105PA tai PF-tyyppiä, lisäksi niihin vaihdettiin mm. potkurinnavan läpi ampuva
tykki bf 109:n Mauser MG-151/20-malliin. Sekä lukuisia muita muutostyön vaatimia rakenne muutoksia.
Kaikkiaan 41 kpl Moranea sai Klimov-moottorin.
Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä nro. 2/1997 on erinomainen juttu Mörkö-Moraneista.
tykki bf 109:n Mauser MG-151/20-malliin. Sekä lukuisia muita muutostyön vaatimia rakenne muutoksia.
Kaikkiaan 41 kpl Moranea sai Klimov-moottorin.
Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä nro. 2/1997 on erinomainen juttu Mörkö-Moraneista.
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Hispano Suiza
Moranen alkuperäinen tykki ei ollut kovin kaksinen. Lähinnä ongelma oli kelvoton ammus, joka oli liian herkkä ja räjähti heti kevyestä hipaisusta ilman tunkeumaa. Väliaikaisena ratkaisuna tykin tilalle vaihdettiin Bereshin-kk ja samoin siipikk:t vaihdettiin 7,5mm ranskalaisista raskaampiin.
Re: Hispano Suiza
Muistaakseni Moranen runkoaseina on tykin tilalla kokeiltu mm. UBS Berezinaa 12,7mm tai Colt 12,7mm konekivääriä.smokeball wrote:Moranen alkuperäinen tykki ei ollut kovin kaksinen. Lähinnä ongelma oli kelvoton ammus, joka oli liian herkkä ja räjähti heti kevyestä hipaisusta ilman tunkeumaa. Väliaikaisena ratkaisuna tykin tilalle vaihdettiin Bereshin-kk ja samoin siipikk:t vaihdettiin 7,5mm ranskalaisista raskaampiin.
Tuo Berezina oli täysin kelvoton, mm. vyöt katkesivat, aseen runko vääntyi ja saattoi ampua vyön tyhjäksi
itsekseen kun koneeseen kytkettiin virrat päälle...
Siipiaseina on ollut MS 406-410 2-4kpl MAC 1934 7,50mm (alkuperäinen) tai 7,50mm Browning, ei vissiin raskaampaa?
Korjatkaa jos olen väärässä
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Hispano Suiza
Eikös suurin osa Moraneista ollut alunperin aseistettu 3*7.5mm kk?Osassa koneista oli tuo 20mm tykki,, mutta suurimmassa osassa alunperin myös potkurinnavan läpi ampui tuo 7,5mm kk jonka tilalle sitten asennettiin noita erilaisia 12.7kk.ta.Mörössä kait oli siipiaseina 12,7mm VKT.n kopiot Browningista.
Re: Hispano Suiza
Moranea oli sekä kahdella että neljällä siipikk:lla. Olen kyllä siinä käsityksessä, että kaikissa malleissa oli tykki alunperin.
Re: Hispano Suiza
Joskus tuli luettua kirja jossa kerrottiin Moranejen hausta jatkosodan aikana ja siinä kerrottiin ,että saivat ostaa parikymmentä 20mm tykillä varustettua konetta kk.koneiden lisäksi.Alunperin tykkikoneet oli varattu kai romanialaisille ,mutta asiat muuttuivat.Tiedä sitten oliko totta!
Re: Hispano Suiza
Tuosta aseistuksesta pitäisi saada joku täsmällisempi selvitys. Omakin käsitys pohjautuu erinäisiin kirjoihin, mutta ne eivät ole olleet mitään varmoja lähteitä.
Ensimmäiset Moranet saatiin Ranskalta ostettua Talvisodan aikana ja loput saksalaisilta sotasaalisvarastoista.
Moranen toinen paha ongelma oli happipullon sijoitus ohjaamossa ja sen räjähdysvaara. Jostain luin, että ainakin yksi pilotti menetti henkensä ko syystä.
Ensimmäiset Moranet saatiin Ranskalta ostettua Talvisodan aikana ja loput saksalaisilta sotasaalisvarastoista.
Moranen toinen paha ongelma oli happipullon sijoitus ohjaamossa ja sen räjähdysvaara. Jostain luin, että ainakin yksi pilotti menetti henkensä ko syystä.
Re: Hispano Suiza
Jostain lentäjämuistelmista muistelen lukeneeni pilotin kiukusta kevyen aseistuksen (3x7,5 Chatellerault MAC 1934) tehottomuuteen. Tykkinä näkyy käytetyn alunperin ranskalaista 20 mm Hispano-Suiza HS 404:sta.
Oliskohan niin, että nuo neljällä siipiaseella varustetut koneet olivat itseasiassa tyyppiä MS410. Tämän mallin valmistus ja aiemman mallin muuntaminen (=siipien vaihto) tähän versioon jatkui vielä saksalaisten valvonnassakin. Suomessa olleista 87 MS-koneesta 11 oli tyyppiä 410.
Sveitsiläiset hankkivat lisenssin ja valmistivat MS406:sta nimikkeillä D-3800 ja D-3801.
Oliskohan niin, että nuo neljällä siipiaseella varustetut koneet olivat itseasiassa tyyppiä MS410. Tämän mallin valmistus ja aiemman mallin muuntaminen (=siipien vaihto) tähän versioon jatkui vielä saksalaisten valvonnassakin. Suomessa olleista 87 MS-koneesta 11 oli tyyppiä 410.
Sveitsiläiset hankkivat lisenssin ja valmistivat MS406:sta nimikkeillä D-3800 ja D-3801.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Hispano Suiza
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Hispano Suiza
Moranet tulivat talvisotaan kolmella MAC 7,5 mm konekiväärillä, koneet MS 301-330. Elokuussa 1940 solmittu puitesopimus saksalaisten kanssa
mahdollisti heidän sotasaalismateriaalin myynnin, mm. tuli lisää Moraneja ja myöskin HS 9 ja 404 20mm tykkejä.
Vuoden 1940 puolella ainakin koneet MS-602, 608 ja 610 saivat HS tykin. Jatkosotaan mennessä ainakin 20 koneessa oli
tykki, koneet MS 301, 304, 305, 308, 314, 318, 323, 325, 327, 329, 601-605, 608-610. Muutamaan koneeseen jäi
kolmen konekiväärin aseistus,tunnukset ei ole tiedossa. Koneissa MS 611,612 ja 613 oli jo tykki suomeen tullessaan. Koneisiin MS 614-624 asennettiin peruskorjauksen yhteydessä keskiaseeksi Berezin tai Colt.
Kesällä 1942 saapuneet koneet MS 626-657 oli tykkien puutteen takia varustettu 12,7 mm keskiaseella, Berezin tai Colt, myös kotimaista LKK/42 asetta kokeiltiin joissain yksilöissä.
Tykin ammuksen laadun takia ei tykkejä korvattu raskaalla konekiväärillä vaan syynä oli vuoden 1942 kevääseen mennessä loppuun ammutut piiput (putket), vara piippuja ei ollut. Tämän takia joihinkin koneisiin palautettiin kolmen konekiväärin aseistus.
Muutamissa koneissa oli vielä maaliskuussa 1944 HLeLv 28:n ilmoituksen mukaan vielä HS tykki, koneet MS 305, 314,
316, 323, 328, 604, sekä 606.
Kaikissa TLeLv 14:n MS koneissa oli keskiaseena 12,7 mm konekivääri.
Siipiaseina on ollut kokoajan 2-4kpl MAC 7,5 mm tai Browning 7,7 mm konekivääriä.
MS-koneet ovat varmasti olleet asemiesten painajainen, melkoista sekasotkua nuo aseet...
mahdollisti heidän sotasaalismateriaalin myynnin, mm. tuli lisää Moraneja ja myöskin HS 9 ja 404 20mm tykkejä.
Vuoden 1940 puolella ainakin koneet MS-602, 608 ja 610 saivat HS tykin. Jatkosotaan mennessä ainakin 20 koneessa oli
tykki, koneet MS 301, 304, 305, 308, 314, 318, 323, 325, 327, 329, 601-605, 608-610. Muutamaan koneeseen jäi
kolmen konekiväärin aseistus,tunnukset ei ole tiedossa. Koneissa MS 611,612 ja 613 oli jo tykki suomeen tullessaan. Koneisiin MS 614-624 asennettiin peruskorjauksen yhteydessä keskiaseeksi Berezin tai Colt.
Kesällä 1942 saapuneet koneet MS 626-657 oli tykkien puutteen takia varustettu 12,7 mm keskiaseella, Berezin tai Colt, myös kotimaista LKK/42 asetta kokeiltiin joissain yksilöissä.
Tykin ammuksen laadun takia ei tykkejä korvattu raskaalla konekiväärillä vaan syynä oli vuoden 1942 kevääseen mennessä loppuun ammutut piiput (putket), vara piippuja ei ollut. Tämän takia joihinkin koneisiin palautettiin kolmen konekiväärin aseistus.
Muutamissa koneissa oli vielä maaliskuussa 1944 HLeLv 28:n ilmoituksen mukaan vielä HS tykki, koneet MS 305, 314,
316, 323, 328, 604, sekä 606.
Kaikissa TLeLv 14:n MS koneissa oli keskiaseena 12,7 mm konekivääri.
Siipiaseina on ollut kokoajan 2-4kpl MAC 7,5 mm tai Browning 7,7 mm konekivääriä.
MS-koneet ovat varmasti olleet asemiesten painajainen, melkoista sekasotkua nuo aseet...
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Hispano Suiza
No siinähän tuli tarkkaa asiatietoa - kiitos!
Moranen kanssa oli mekaanikoilla monet "hauskat" - eikä pelkästään aseiden takia. Paineilmajärjestelmä jäätyi jo Ranskassakin, saati Suomessa. Moottori oli alitehoinen ja ylikuumeni helposti, radiokin toimi vähän miten sattui. Rapea ranskalainen.. Oli koneessa tietysti hyviäkin puolia mm. ketteryys.
Moranen kanssa oli mekaanikoilla monet "hauskat" - eikä pelkästään aseiden takia. Paineilmajärjestelmä jäätyi jo Ranskassakin, saati Suomessa. Moottori oli alitehoinen ja ylikuumeni helposti, radiokin toimi vähän miten sattui. Rapea ranskalainen.. Oli koneessa tietysti hyviäkin puolia mm. ketteryys.