Yliarvostetuin panssarivaunu
Yliarvostetuin panssarivaunu
Aikaisemmin on keskusteltu parhaista mutta mikäs on yliarvostetuin?
Oma valinta on T-34.
- Komentajan täytyi toimia lataajana. Vasta T-34/85 mallin ilmestyessä tämä ongelma korjattiin mutta liian myöhään.
- Valtaosassa ei ollut radioita ja viestintä hoidettiin lipuilla! T-34/85 korjasi tämän ongelman osittain.. neukkulassa valmistetut radiot eivät nimittäin toimineet yleensä.
- Optiikat olivat huonot jos verrattiin länsitankkeihin
- Miehistön mukavuutta ei oltu ajateltu ollenkaan
Oma valinta on T-34.
- Komentajan täytyi toimia lataajana. Vasta T-34/85 mallin ilmestyessä tämä ongelma korjattiin mutta liian myöhään.
- Valtaosassa ei ollut radioita ja viestintä hoidettiin lipuilla! T-34/85 korjasi tämän ongelman osittain.. neukkulassa valmistetut radiot eivät nimittäin toimineet yleensä.
- Optiikat olivat huonot jos verrattiin länsitankkeihin
- Miehistön mukavuutta ei oltu ajateltu ollenkaan
Re: Yliarvostetuin panssarivaunu
No tuossa T-34:ssä kun oli se yksi merkittävä tekijä mikä siitä teki niin hyvän. Valmistuksen halpuus ja nopeus. Niin kuin Puna-Armeijassa sanottiin: "Määräkin on laatua".
Yksittäisenä sotalaitteena se ei tietenkään ole mikään toisen maailmansodan paras vaunu, niin kuin joskus sanotaan. Kaukana siitä. Kymmeninä tuhansina kappaleina se taas oli aika ikävä riesa, mikäli sattui olemaan panssarin ulkopuolella ja edustamaan vierasjoukkuetta.
Itse voisin valita vaikkapa Tiger I:sen ja Tiger II:sen. Jumalattoman kalliita, valtavasti materiaaleja ja työtunteja vaatineita vehkeitä, joista edellinen oli jo valmistuessaan osittain vanhentunut konsepti ja jälkimmäinen teknisesti, tosin aikojen kovuuden huomioon ottaen ymmärrettävästi, aikamoinen susi.
Mutta minun näkökulma lähtee lähinnä taloudellisesta näkökulmasta, ei niinkään teknisestä. Ehkä tässä avauksessa oli kysymys vain tekniikasta.
Yksittäisenä sotalaitteena se ei tietenkään ole mikään toisen maailmansodan paras vaunu, niin kuin joskus sanotaan. Kaukana siitä. Kymmeninä tuhansina kappaleina se taas oli aika ikävä riesa, mikäli sattui olemaan panssarin ulkopuolella ja edustamaan vierasjoukkuetta.
Itse voisin valita vaikkapa Tiger I:sen ja Tiger II:sen. Jumalattoman kalliita, valtavasti materiaaleja ja työtunteja vaatineita vehkeitä, joista edellinen oli jo valmistuessaan osittain vanhentunut konsepti ja jälkimmäinen teknisesti, tosin aikojen kovuuden huomioon ottaen ymmärrettävästi, aikamoinen susi.
Mutta minun näkökulma lähtee lähinnä taloudellisesta näkökulmasta, ei niinkään teknisestä. Ehkä tässä avauksessa oli kysymys vain tekniikasta.
Sherman.
Shermannille piste myös täältä.wikke wrote:Sherman.
T-34
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
Kaikki Tiger sarjan vaunut, ehkä kuitenkin Jagdtigeriä lukuunottamatta. Jagdtiger oli pst. vaununa tehokas, joskin rasitteena oli Königstigerin tekniikka.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
Sherman
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Sherman!
Palopommi Sherman
Suomalaisten Vickers.
Luultiin muutaman vaunun riittävän Neuvostoliiton panssaridivisioonia vastaan.
Luultiin muutaman vaunun riittävän Neuvostoliiton panssaridivisioonia vastaan.
Meikäläinen kun on näitten vaunujen kanssa melkoisen noviisi joten olisi hyödyllistä kuulla kullekin väitetylle vaunutyypille joitain perusteluja, siis lähinnä muihin aikalaisiin varrattuna.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
-
- jvmaj
Jagdtiger mukaanlukien.Sotka wrote:Kaikki Tiger sarjan vaunut, ehkä kuitenkin Jagdtigeriä lukuunottamatta. Jagdtiger oli pst. vaununa tehokas, joskin rasitteena oli Königstigerin tekniikka.
Resurssien haaskausta.
Mielestäni kuuluu enempi sarjaan aliarvostetut.H-D wrote:Palopommi Sherman
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
Niinpä tietenkin olihan tossa bensakäyttösessä palopommissa esim.iso profiili,huono panssarointi,pieni tykki noin aluksi plussaa isot tuotantomäärät ja oliko muutaH-D kirjoitti:
Palopommi Sherman
Mielestäni kuuluu enempi sarjaan aliarvostetut.
Minun täytyy sanoa että jos massiivinen Maus olisi päässyt sarjatuotantoon, niin se vasta olisi ollut yliarvosteltu.
Eihän sillä olisi voinut ajaa: ei tiellä, ei sillalla, se olisi uponnut heti ensimmäiseen mutalätäkköön.
Toisin sanoen se olisi ollut hyvä vain autiomaassa tai maahan kaivettuna.
Mutta tämä ei tosin liittynyt varsinaiseen aiheeseen.
Eihän sillä olisi voinut ajaa: ei tiellä, ei sillalla, se olisi uponnut heti ensimmäiseen mutalätäkköön.
Toisin sanoen se olisi ollut hyvä vain autiomaassa tai maahan kaivettuna.
Mutta tämä ei tosin liittynyt varsinaiseen aiheeseen.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- jvmaj
Missä se otsikon mukainen yliarvostus on?H-D wrote:Niinpä tietenkin olihan tossa bensakäyttösessä palopommissa esim.iso profiili,huono panssarointi,pieni tykki noin aluksi plussaa isot tuotantomäärät ja oliko muutaH-D kirjoitti:
Palopommi Sherman
Mielestäni kuuluu enempi sarjaan aliarvostetut.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,