Muodoiltaan kuin 7,62*53R.
Minkä patruuna
- Korpisoturi
- kaartsotvm4

- Posts: 524
- Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35
Minkä patruuna
Minkähän aseen patruuna mahtaa olla kyseessä ? Mittojen perusteella kyseessä on 8,3*50R, mutta onko sellaista olemassakaan...
?
Muodoiltaan kuin 7,62*53R.
Muodoiltaan kuin 7,62*53R.
- Attachments
-
- 8.3x50R.JPG
- (48.25 KiB) Downloaded 1511 times
-
Haudankaivaja
Re: Minkä patruuna
Eipä mun tietääkseni ole 8,3x50R patruunaa. Sen sijaan voisin heittää sulle tarjolle pari muuta...
- jos luoti on pyöreäkärkinen, veikkaisin sen olevan Itävalta-Unkarilainen 8x50R Mannlicher m.1886-90 kertalaukauskiväärin patruuna.
- jos luoti taas on teräväkärkinen, se voisi olla torpedo eli D-luoti Desaleux m.1904 Ranska ja olisi patruuna 8x50R Lebel m.1886 kivääriin.
- jos luoti on pyöreäkärkinen, veikkaisin sen olevan Itävalta-Unkarilainen 8x50R Mannlicher m.1886-90 kertalaukauskiväärin patruuna.
- jos luoti taas on teräväkärkinen, se voisi olla torpedo eli D-luoti Desaleux m.1904 Ranska ja olisi patruuna 8x50R Lebel m.1886 kivääriin.
Re: Minkä patruuna
Lebelin puolelle voisi kääntyä. On muuten maailman ensimmäin d-luotinen patruuna.Siis Lebelin.
Si vis pacem, parabellum...


- Korpisoturi
- kaartsotvm4

- Posts: 524
- Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35
Re: Minkä patruuna
Joo, on se luoti teräväkärkinen ja niklattu. Siis Lebel.
Mistä lienee koto-Suomeen kulkeutunut, eli milloin ja missä käytössä on täälläpäin näitä Lebelejä ollut ?
Mistä lienee koto-Suomeen kulkeutunut, eli milloin ja missä käytössä on täälläpäin näitä Lebelejä ollut ?
Re: Minkä patruuna
Lebeliä veikkaisin minäkin... Kannan ura on putkimakasiinia varten, että teräväkärkinen luoti eivät aiheuttaisi edelläolevan
patruunan ja samalla koko tussarin räjähdystä, siis Lebel kiväärin...
patruunan ja samalla koko tussarin räjähdystä, siis Lebel kiväärin...
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman
Re: Minkä patruuna
Ainakin surullisenkuuluisia Chauchat pikakiväärejä tuli talvisodan aikana "avuksi", kaliiperi juurikin tuo 8mm Lebel (8x50R)Korpisoturi wrote:Joo, on se luoti teräväkärkinen ja niklattu. Siis Lebel.
Mistä lienee koto-Suomeen kulkeutunut, eli milloin ja missä käytössä on täälläpäin näitä Lebelejä ollut ?
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman
-
Haudankaivaja
Re: Minkä patruuna
Vuoden 1918 sisällissodassa pikakivääri oli Suomessa vielä tuntematon asetyyppi. Ranskalaista alkuperää olevia Chauchat m/1915 pikakivääreitä oli tullut maahan todennäköisesti Saksasta suoritettujen asehankintojen myötä. Aseen kaliberina oli 8mm Lebel.
Kyllähän noita sisällissodan aikuisia Chauchatteja käytettiin kait vielä aluksi Talvisodassakin, mutta heti kun "Emmoja" alettiin saamaan tilalle, niin tämä toiminnaltaan erittäin epävarma ja kaliberiltaan hankala ase siirrettiin heti tilaisuuden tullen toisarvoisiin kohteisiin. Muun muassa varusmiesten koulutukseen.
Muistaakseni Ranska lahjoitti Talvisodan aikaan Suomelle täysin ilmaiseksi (se oli joko 5000 tai 15 000) Chauchat-pikakivääriä ja niihin ainakin kymmenen miljoonaa patruunaa kaliberissa 8mm Lebel.
Kyllähän noita sisällissodan aikuisia Chauchatteja käytettiin kait vielä aluksi Talvisodassakin, mutta heti kun "Emmoja" alettiin saamaan tilalle, niin tämä toiminnaltaan erittäin epävarma ja kaliberiltaan hankala ase siirrettiin heti tilaisuuden tullen toisarvoisiin kohteisiin. Muun muassa varusmiesten koulutukseen.
Muistaakseni Ranska lahjoitti Talvisodan aikaan Suomelle täysin ilmaiseksi (se oli joko 5000 tai 15 000) Chauchat-pikakivääriä ja niihin ainakin kymmenen miljoonaa patruunaa kaliberissa 8mm Lebel.
Re: Minkä patruuna
Eka kokemus Lebeliin 80 luvun alkupäiviltä lapista löyty moinen hylsy kun oltiin sotaromua sukeltamassa ja laitoin kyssärin ASE lehteen kun en tienny onko viallinenptr kun profiili on niin erikoinen vai mikä,ja sieltä tuli lehdenpalstalla vastaus että Lebelihän se on sitä en tiiä miten se on Lappiin on joutunu löyty samoilta paikoilta missä oli ollu saksalainen tukikohta 

- Tulenjohtomies
- kenr

- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Minkä patruuna
Tulipa Tulenjohtomieheltä lisätietoa kiitti siitä multakin löytyy nyt sen eka hylsylöydyn lisäksi yks luoditettukin ptr,mut miten on onko tätä kaliperia ollu muissa aseissa kun pikakiv. tuskin tätä on Lapin sodassa käytetty sotatoimissa,vai onko vaan pudonnu sodanjälkeen maastoon 

-
1st Sergeant
- res luutn

- Posts: 992
- Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
- Location: Häme
- Contact:
Re: Minkä patruuna
Vanhojen patruunoiden osalta, kun tulee tenkkapoota, kannattaa kurkkailla myös tänne http://www.kolumbus.fi/black_powder/kansilehti.html
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
- Korpisoturi
- kaartsotvm4

- Posts: 524
- Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35
Re: Minkä patruuna
Eli siis hallussani oleva patruuna lienee peräisin esim. Suojeluskunnan tai armeijan kotirintama- tai koulutuskäytössä olleesta pikakivääristä
.
Kiitos taas tietäjille. Olisihan tuo Chauchat-pikakivääri pitänyt kyllä itsekin älytä
.
Kiitos taas tietäjille. Olisihan tuo Chauchat-pikakivääri pitänyt kyllä itsekin älytä
- Ned Flanders
- kenr

- Posts: 1849
- Joined: Fri Jun 09, 2006 19:33
- Location: leftorium
- Contact:
Re: Minkä patruuna
Venäjän armeijan käytössä oli noin 5700 kpl ja osa noista Suomessa, tarkkaa lukua en tiedä mutta jokunen on kulkeutunut tuotakin kautta.Haudankaivaja wrote:Vuoden 1918 sisällissodassa pikakivääri oli Suomessa vielä tuntematon asetyyppi. Ranskalaista alkuperää olevia Chauchat m/1915 pikakivääreitä oli tullut maahan todennäköisesti Saksasta suoritettujen asehankintojen myötä. Aseen kaliberina oli 8mm Lebel.
Re: Minkä patruuna
Saku taisi tuoda Lappiin tullessan eri maista saatuja sotasaalis aseita mm.Norjasta,Ranskasta,Tsekeistä ym.Taisipas aikoinaan olla Misin poltetuissa varastiossa myös ko.Lebel kiväärien "romuja".H-D wrote:Tulipa Tulenjohtomieheltä lisätietoa kiitti siitä multakin löytyy nyt sen eka hylsylöydyn lisäksi yks luoditettukin ptr,mut miten on onko tätä kaliperia ollu muissa aseissa kun pikakiv. tuskin tätä on Lapin sodassa käytetty sotatoimissa,vai onko vaan pudonnu sodanjälkeen maastoon






