smokeball wrote:Mikä on minkäkin vastapuoli? Vanhalla 'kauhun tasapaino' ajattelulla Kiina on tasapainottamassa Venäjän mahtia ja Intia puolestaan hillitsee Kiinaa. Aikanaan oli pingis-diplomatiaa jolla lähennettiin USA:n ja Kiinan välejä rauhoittamaan Neuvostoliiton ekspansiivisia haluja. Kiina tarvitsee suuret asevoimat jo pelkästään pitääkseen omat kansansa järjestyksessä ja paremminhan kiinalaisilta maailman valloitus on onnistunut bisneksellä.
Näin oppii varmaankin länsimaisilta sivuilta,kukaanhan foorumilta ei selviydy kiinankielisestä sanomalehdestäkään.Liian yksisuuntaista ajattelua varsinkin murjaisu:Kiina tarvitsee suuret asevoimat jo pelkästään pitääkseen kansansa järjestyksessä...ajattelehan vähän,sinä olet tällä palstalla viisas mies ja vastailet järjellä,et tunteella.
Kiinan kansanarmeija on maataan puolustava ja sinne mahdolliset tunkeutujat ajetaan pois näin lyhyesti sanoen enkä näe maata minkäänlaisena uhkana.Se ei kulje levittämässä aatettaan sotavoimillaan jokaisessa maassa josta irtoaa luonnonrikkauksia omaan käyttöön.
En omaa putkinäköä vaan katselen ympärilleni,jolloin oppii katsomaan armeijoita ilman ennakkoluuloja,alun perin tässä oli puhe tankeista ja kysyin siihen kommenttia kun täällä on kuitenkin ainakin T 55 miehiä mutta yhtään kommenttia ei vain tullut.Sitten hyökättiin yhdessä tuumin kiinan politiikkaa vastaan.Ovatko ne kommunistien tankit sitten liian hienoja,Sotkillako niiden pitäisi jyristellä että saisi nauraa vai.
Jotkut seuraavat Saksan panssariasetta,toiset venäläisten amerikkalaisia tai israelilaisia unohtamatta mutta jos kiinasta löytyisi jotain keskusteltavaa se tyrmätään heti.Miksi?Vitsailulla ja vittuilulla on ero,sitä ei vain aina jaksa ymmärtää.Jos minä en ole saman kylän tytön kanssa naimisissa niin onko sillä väliä?Vittuilenko minä aina jotenkin jonka voisi ymmärtää koskevan palstalaisten vaimoja, uskontoa,alkuperää,varallisuudesta,kokoelmista,kaikesta ja jättäisin vastaamatta vaikka tietäisin...kiusakseni ja piruuttani.Toisaalta taas olen jättänyt kertomatta paljon kiinnostavia asioita juuri sen takia kun paskaa eri muodoissaan tulee niskaan.Aina välillä saan syystäkin hieman kuraa niskaan mutta kyllä sitä silti tulee aivan tarpeettomastikin.
Kiinalaiset tankit eivät ole parhaita mutta eivät huonojakaan.