SS-vapaaehtoisten sormukset

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Re: SS-vapaaehtoisten sormukset

Post by HL/A »

Asioin Naantalilaisen kanssa muissa keräilyasioissa vuosikaudet ja mielestäni hän ei itse ( ainakaan minulle ) myynyt merkkejä alkuperäisinä vaan "uusintalyönteinä". Ravintoketjun seuraava porras lienee sitten oma asiansa josta minulla ei ole kokemuksia.
Kaverin ansioksi täytyy myös sanoa että hän teki paljon ansiokasta tutkimustyötä monien merkkien tietojen selvittämiseksi. Minulla on pari mapillista vanhaa kirjeenvaihtoa arkistoviitteineen joista ainakin minulle selvisi monta asiaa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Olen edellisen kommentin kanssa samoilla linjoilla. Se vähä mitä olin hänen kanssaan yhteyksissä, oli mielestäni aivan rehellistä toimintaa. Jos tarjottiin jälkilyöntiä se myös kerrottiin. Sekä tuo tiedonjako oli höveliä, asioita ei pidetty salaisuutena.
Si vis pacem, parabellum...
Image

Jani Tiainen
stm
stm

Post by Jani Tiainen »

Kyllä minäkin sain aikanaan paljon tietoa häneltä ja tulevassa kirjassa tulen häntä siitä kiittämään. Sinänsä harmi että jätti itsestään hieman ikävän muiston.

Kyllä hän kopioita myi jopa ihmisille jotka pitivät itseään ystävinä - niitä löytyy koko ajan vanhoista kokoelmista ja siinä ohessa kultaiset muistot rapistuvat. Viime vuonna kaverilta joka teki yhteistyötä hänen kanssaan pitkään löytyi muutaman tonnin pommi tavaraa joka oli ostettu hyvässä uskossa. Minulle hän jopa esitteli kopioitaan avoimesti kun viimeisiä kertoja hänet näin mutta toisaalta olin juuri jonkin verran aiemmin tehnyt kaksiosaisen lehtijutun niistä ...

Jani
Etsin omaan kokoelmaani 1.lk:n Rautaristejä 1939 valmistajat L/14, 25, 55, 11, 13 sekä Tirol Schutzen abzeichen merkkejä 1939-1944

Homie74
vääp
vääp

Post by Homie74 »

Jani Tiainen wrote:Niitä on niin paljon ettei liene mahdollista edes tehdä listaa. Suurin osa kun on rähinäremmimerkkejä ja erilaisia SK:n kurssimerkkejä etc. - periaatteessa kaikkea, mikä on Veljekset Sundqvistin tekemää on syytä pelätä silloin kun siinä ei ole hopealeimoja edellä mainitut tunnusmerkit täyttyy.

Jani
Onko näissä "uusintalyönneissä" käytetty kaikkia eri versioita Sundqvistin leimasta? Esim. tekstiä missä on Veljekset Sundqvist Helsinki Helsingfors? Lisäksi onko näitä merkkejä tehty ilman mitään leimoja?

Jani Tiainen
stm
stm

Post by Jani Tiainen »

Hyvä kysymys!

Tässä on yksi keino erottaa kopiot sillä ainakin suurimmassa osassa jos ei kaikissa on vain tuo aiemmin lähettämässäni SS-merkissä oleva leima ja sekin kului käytössä niin paljon että osassa loppupään tuotantoa teksti menee epäselväksi.

Jani
Etsin omaan kokoelmaani 1.lk:n Rautaristejä 1939 valmistajat L/14, 25, 55, 11, 13 sekä Tirol Schutzen abzeichen merkkejä 1939-1944

rocky86
res vänr
res vänr

Post by rocky86 »

aika halvalla nuita kopioita liikkuu.
http://hh-88.com/kauppa/index.php?cPath ... 8fcb5b6db9

en tiedä kuinka laadukkaita mutta näitäkin näkynyt aitoina myynnissä netti huutokaupoissa.
on sitä kaiken näköisiä helppoheikkejä.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Onhan noita taskukauppiaita joilla on Euronkuvat silmissä, tuskin kuitenkaan kovin kummoista tiliä onnistuvat tekemään. Paras kuulemani tosijuttu on kun aikoinaan armeijan varikkomyynnit alkoivat niin eräs yritteliäs oli ostanut varikolta jotain poistoon tullutta tavaraa ja meni tarjoamaan sitä Sotamuseolle suuret vaihdot mielessään.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

markham
sotvm4
sotvm4

Post by markham »

Kopio. Kyseessä on SS:n hopeinen "kunniasormus" , jota jaettiin valtakunnan juhlapäivinä ansioituneille SS-upseereille, esim. jotka liittyneet SS:ään ennen 30. tammikuuta 1933, sekä kaikille SS:n jäsenille, kenenkä jäsennumero alle 10,000... jne.
Aidon sormuksen sisäpinnalta pitää löytyä sormuksen saajan sukunimi, myöntöpäivämäärä sekä Himmlerin nimikirjoitus.
edit. Sitäpaitsi pääkallo on liian korkea sormukseen nähden ja väärän mallinen. tekeleen esikuvana on kuitenkin ollut yllämainittu sormus.
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

Post Reply

Return to “Muut merkit”