RUK:n puukko
Re: RUK:n puukko
Tuommoinen puukko löytyy ja siinä ei ole mitään vihjettä pioneereihin.
Si vis pacem, parabellum...
-
- sotvm1
Rokka wrote:Lisäksi meillä Pioneereilla on oma jakonumeroitu kurssipuukko
...Taas on niin huono muisti, mutta muistelen joskus lueskelleni sen historiasta, jossa oli myös nimetty sen suunnittelija, että puukko olisi peräisin vuodelta -44 tai -45, joku parempi muistinen voisi tämän vahvistaa tai ampua alas !
- j o n i -
Minulla on kuva pioneeripuukosta. En ole koskaan enkö missään toista samanlaista nähnyt.
Kuva on palstalle liian suuri.Jos joku haluaa, vaikka tunnistusmielessä kuvia, yhteys yv:llä e-mail osoitteen kera, niin lähetän kyllä.
Esimerkiksi tuolla voit pienentää kuvaa tarpeellisen verran kun valitset "Resize" -valikosta tällaisille foorumeille tarkoitetun koon.
http://tinypic.com/
http://tinypic.com/
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
-
- korpr
Ruotuväki-lehden juttu RUK:sta.caporal wrote:Tietääkö kukaan millä aikavälillä on kyseinen RUK:n puukko ollut käytössä ja missä yksikoissä?
http://www.mil.fi/ruotuvaki/?action=rea ... 0&aid=1819
Lainaus jutusta.
"Puukko odottaa punkalla
Viime vuosien tapaan Kirkkojärven marssin jälkeen kurssipuukko odottaa punkalla.
Iisakki Järvenpään valmistamaa puukkoa on jaettu upseerioppilaille kurssilta 100 lähtien. Puukon tupesta ja helasta löytyvät kurssin nimi ja numero. Omistajan nimi on kaiverrettu terään.
Oppilaskunnan kannatusyhdistyksen toiminnanjohtaja, everstiluutnantti (evp) Eero Lauri kertoo RUK-puukon symboloivan joukkueenjohtajaa.
- Puukko kertoo, että sen on ansainnut suomalainen upseeri, joka perinnekuvauksen mukaan on "yksinkertaisen arvokas, vailla turhaa pintakoreutta". Sellainen on myös itse puukkokin."
Ihan kuten res. majuri Timo T.A. Mikkonen...Kauko Partio wrote:- Puukko kertoo, että sen on ansainnut suomalainen upseeri, joka perinnekuvauksen mukaan on "yksinkertaisen arvokas, vailla turhaa pintakoreutta". Sellainen on myös itse puukkokin."
Jäsen Wanhempimestri, laittoi kuvan pinoneeripuukosta, ei mielestäni RUK, kyljessä vuosiluvut 1941 ja Karjala. Liitän kuvat tähän.
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
RUK PionK:n oma puukko on peräisin jo 1920-luvulta, joten se on paljon vanhempi kuin tavallinen RUK-puukko. Puukon päässä olevassa messinkilaatassa lukee "RUK PIONK" ja juokseva sarjanumero. Juokseva numerointi on alkanut luvusta 1 ja on tällä hetkellä hieman alle 10000. Ensimmäiset puukot ovat varmasti myös sodan käyneitä. RUK:n Pioneerikomppaniassa on vanha kirja, johon on merkitty jokaisen numeroidun puukon omistajan nimi ja kurssi. Edellä mainitusta kirjasta on selvitettävissä alkuperäisen omistajan tiedot myös nimimerkki "Caporalin" kuvassa olevalle puukolle. Numeron 4120 perusteella se ajoittuu melko tarkasti 1960-luvun loppuun. Jokaiselta RUK PionK:n käyneeltä se siis löytyy ja malli on pysynyt vuosikymmeniä täysin samanlaisena. Meidän (isän ja minun) puukot ovat lähes identtisiä, vaikka niillä on ikäeroa yli 25 vuotta. Tiesittekö muuten sitä, että PionK:n puukon virallinen kantotapa on vihollisen selässä pystyssä...
Kiitos Tikka m17 informaatiosta, näinkin paljon heitti mielikuvani asiasta.
Muistatko onko puuko historiasta enempää tietoa, kuka/missä se suunniteltiin.
- j o n i -
Muistatko onko puuko historiasta enempää tietoa, kuka/missä se suunniteltiin.
- j o n i -
RUK PionK:n oman puukon historiasta jaettiin kopio, josta löytyisi tarkat tiedot vuosilukuineen. Voin yrittää etsiä ko. paperia, mutta täyttä varmuutta sen löytymisestä ei ole.
...itse en muista tuollaista kopiota, mutta olisi hieno jos löytyisi
- j o n i -
- j o n i -