Majdanek
Moderator: Juha Tompuri
Re: Majdanek
Nuo mainitsemani kirjat ovat "lontoonkielisiä".
Suomenkielisistä ei nyt tule äkkiä mieleen juurikaan mitään - viimeksi luin Shlomo Venezian muistelmat "Sonderkommando - tarinani Auschwitzista" - harvinainen kuvaus kaasukammiokomennuskunnan toiminnasta.
Hössin muistelmien uudessa painoksessa on hyvät liitteet - kannattaa lukea, vaikka olisi jo itse kirjan muuten ehtinytkin lukea.
Suomenkielisistä ei nyt tule äkkiä mieleen juurikaan mitään - viimeksi luin Shlomo Venezian muistelmat "Sonderkommando - tarinani Auschwitzista" - harvinainen kuvaus kaasukammiokomennuskunnan toiminnasta.
Hössin muistelmien uudessa painoksessa on hyvät liitteet - kannattaa lukea, vaikka olisi jo itse kirjan muuten ehtinytkin lukea.
Sellainen kirja Auschwitzista on kuin "Anus Mundi", oliko tuon Schlomo Venezian kirjoittama? Nuoren pojan selviytymistaistelu. Raakaa tarinaa.
Sodan jälkeen asiaan osallistumattomien kirjoittajien osin tarkoitushakuiset kirjat ovat oma lukunsa.
Sodan jälkeen asiaan osallistumattomien kirjoittajien osin tarkoitushakuiset kirjat ovat oma lukunsa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Kyllä S. Kolkka on kiitoksensa noista kuvistaan ansainnut... että tuommoisten roistojen rinnalla oltiin... tehtiin kuitenkin sakemanneille ihan oikein vuosina 1944 - 1945... Talvisotaa ennen saksalaisten suomalaisille tekemä kusettaminen maksettiin kusettamisella takaisin kesällä ja syksyllä 1944... vai, että oikein: "tällä kertaa me emme tule takaisin... mennäämpäs tuon suon yli että heilahtaa..."
Fania Fenelon: Auschwizin tyttöorkesteri.
Onerva Laine: Nainen leirissä. -ihan Suomen kielellä ja Suomalaisen naisen kirjoittama tositarina.
Tällä sivulla asiaa sivuten tarinaa myös tästä kirjasta: http://kemppinen.blogspot.com/2010/01/dokumentit.html
Tällä sivulla asiaa sivuten tarinaa myös tästä kirjasta: http://kemppinen.blogspot.com/2010/01/dokumentit.html
Tarkoititko kenties: Au nom de tous les miens eli Suomeksi Kaikkien rakkaitteni puolesta Kirjoittanut Martin Gray ?HL/A wrote:Sellainen kirja Auschwitzista on kuin "Anus Mundi", oliko tuon Schlomo Venezian kirjoittama? Nuoren pojan selviytymistaistelu. Raakaa tarinaa.
Ei, vaan kirjan nimi todellakin on Anus Mundi = Maailman Persläpi. Jos löydän kirjan vielä divariin vietävien kassista niin katson tarkemmat tiedot.
Sen päivän minäkin haluaisin nähdä että Haudankaivajalta löytyisi sen verran suoraselkäisyyttä että toisi omatoimisesti, ikäänkuin tasapuolisuuden nimissä faktaa myös itäisen naapurimme keskitysleireistä.
Itse olen sillä kannalla että Stalin ja Hitler olivat diktaattoreina ja viattomien siviilien tuhoaijina täysin yhdenvertaisia. Tämä selvisi länsivalloillekin viimeistään sodan päättymisen jälkeen ja osin tämän tuloksena syntyi ns. "kylmä sota" koska jotain oli tehtävä kommunismin aktiivisen levitystyön tukahduttamiseksi.
Lapin tuhosta sen verran että se on tavallaan "kaksipiippuinen juttu". Toisaalta alueella käyty sota vei paljon ihmishenkiä ja aiheutti jälkeenpäin paljon onnettomuuksia miinojen muodossa mutta toisaalta sodan jälkeen tehty jä'lleenrakennustyö nopeutti varmasti sikäläisen kattavan infrastruktuurin muodostumista ja osaltaan liitti lapin paremmin (jos se nyt yleensäkään on mahdollista) osaksi muuta suomea. Olen itse kotoisin ko. seudulta joten minulla on asiasta jonkinmoinen omakohtainen käsitys osin kuulemani ja osin lukemani perusteella.
Itse olen sillä kannalla että Stalin ja Hitler olivat diktaattoreina ja viattomien siviilien tuhoaijina täysin yhdenvertaisia. Tämä selvisi länsivalloillekin viimeistään sodan päättymisen jälkeen ja osin tämän tuloksena syntyi ns. "kylmä sota" koska jotain oli tehtävä kommunismin aktiivisen levitystyön tukahduttamiseksi.
Lapin tuhosta sen verran että se on tavallaan "kaksipiippuinen juttu". Toisaalta alueella käyty sota vei paljon ihmishenkiä ja aiheutti jälkeenpäin paljon onnettomuuksia miinojen muodossa mutta toisaalta sodan jälkeen tehty jä'lleenrakennustyö nopeutti varmasti sikäläisen kattavan infrastruktuurin muodostumista ja osaltaan liitti lapin paremmin (jos se nyt yleensäkään on mahdollista) osaksi muuta suomea. Olen itse kotoisin ko. seudulta joten minulla on asiasta jonkinmoinen omakohtainen käsitys osin kuulemani ja osin lukemani perusteella.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Anus Mundin unohdin.. kirjoittaja on Wieslaw Kielar, kirjan koko nimi on "Anus mundi : Auschwitzin vanki n:o 290". Löytynee vielä joistain kirjastoista.
Semmoinenkin tuli mieleen kuin Babi Jar, ei vangin tarina vaan tuhoamispaikan lähellä asuneen pikkupojan tarina sotavuosilta.
Pako Auschwitzista - neuvostosotilaan tarina on ihan luettava kirja
Reippaan ampumaharrastuksen voittaa vain vielä reippaampi ampumaharrastus.
Noista kirjoista vielä...
Tällainen lista tuli vastaan:
http://www.holocaustinfo.org/kysyttya/tiedot/?aihe=1
Jos sitä seuraavaksi lukisi tuon Anus mundin josta porukka täällä
mainitsi. Nykyään on vaan tuo lukeminen jäänyt vähemmälle.
Tällainen lista tuli vastaan:
http://www.holocaustinfo.org/kysyttya/tiedot/?aihe=1
Jos sitä seuraavaksi lukisi tuon Anus mundin josta porukka täällä
mainitsi. Nykyään on vaan tuo lukeminen jäänyt vähemmälle.
Romumuurahainen