AYO on näemmä kiivennyt jo meidän tasalle, tänä päivänä nasahti ensimmäiset tiedostoluvat, joille tuli ampumakielto. Tyyppinä kivääri, tt2, kaliiperin saatte arvata...sako92s wrote:Ainakin meillä yhtenäistämisohje johti siihen,että keräilyperusteella hankittuun aseeseen tulee poikkeuksetta ampumakielto jos ei ole samalla esittää ampumaharrastusperustetta aseelle.
Asekeräily
Re:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Re: Re:
Tottahan valitit asiasta heti?CH wrote:AYO on näemmä kiivennyt jo meidän tasalle, tänä päivänä nasahti ensimmäiset tiedostoluvat, joille tuli ampumakielto. Tyyppinä kivääri, tt2, kaliiperin saatte arvata...sako92s wrote:Ainakin meillä yhtenäistämisohje johti siihen,että keräilyperusteella hankittuun aseeseen tulee poikkeuksetta ampumakielto jos ei ole samalla esittää ampumaharrastusperustetta aseelle.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
Re: Asekeräily
Milläs tuota valitusta olisi voinut perustella? Onhan tämä kieltämättä omituista kun paperissa lukee "EHDOT: ASEELLA EI SAA AMPUA", mutta kuitenkin luvan myöntäjä itse sanoi, että teknistä toimintaa saa testata, kunhan se ei tapahdu "joka viikonloppu".
Siinä suhteessa AYO:n vastaisesti kyllä menettelivät, että minulle hakijana ei kerrottu, että kun nyt anon lupaa, moinen kielto annetaan. Vielä maaliskuussa ei tullut, kun viimeksi anoin.
Siinä suhteessa AYO:n vastaisesti kyllä menettelivät, että minulle hakijana ei kerrottu, että kun nyt anon lupaa, moinen kielto annetaan. Vielä maaliskuussa ei tullut, kun viimeksi anoin.
Last edited by CH on Mon May 03, 2010 23:37, edited 1 time in total.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP
Milläs poliisi sen ampumakiellon perustelisi? Viranomainen saa laittaa ampumakiellon keräily aseelle vaan jopa poliisin on se perusteltava ja en keksi mitään järkevää perustetta pulttilukkoiselle kiväärille.CH wrote:Milläs tuota valitusta olisi voinut perustella?
Ei kannata antaa periks, muuten saat kaikki aseet kiellon kanssa tästä eteenpäin.
VRV - J
Perusteli sillä, että AYO kehottaa tekemään niin ja että en ollut laittanyt paperiin merkintää, että saattaisin ampua aseella. Tähän asti olen pitänyt tätä oikeutta itsestään selvänä.
Vai sillä tavalla, että pitää erikseen merkitä että aikoo ampua aseella. Pitää muistaa tästä eteenpäin tuo ettei mokomaa kieltoa tule. Omituiseks alkaa poliisin touhu mennä sielläpäin.CH wrote:Perusteli sillä, että AYO kehottaa tekemään niin ja että en ollut laittanyt paperiin merkintää, että saattaisin ampua aseella. Tähän asti olen pitänyt tätä oikeutta itsestään selvänä.
VRV - J
Pitäskö perustaa topicci valitus ohjeista yms aiheeseen liittyvästä? Mun tekis mieli tehdä valitus luvasta jota en ole edes saanut. helmikuussa vein hakemuksen, ennen tuli viikossa mutta nyt tulee 3kuukautta täyteen.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Hyvä idea, ohjeistusta varmaan kaipaa moni harrastaja. Tosin ite oon saanu kaikki luvat ilman ampumakieltoa vielä toistaiseksi mutta eihän sitä tiedä milloin sorto alkaa.jylhä wrote:Pitäskö perustaa topicci valitus ohjeista yms aiheeseen liittyvästä? Mun tekis mieli tehdä valitus luvasta jota en ole edes saanut. helmikuussa vein hakemuksen, ennen tuli viikossa mutta nyt tulee 3kuukautta täyteen.
Onkohan palstalla ketään lakia lukenutta?
VRV - J
-
- kaartsotvm3
Muutamia valituksia olen kavereille tehnyt, 1 on jo käsitelty ja hyväksytty, pari muuta on parastaikaa byrokratian rattaissa, arvio läpimenosta on 99,99 prosenttia...sen verran olen aihealueeseen perehtynyt, että kaikki hankkimislupaa koskevat erityisehdot, kuten määräaikaisuus tai ampumakielto, pitää ilmoittaa luvanhakijalle jo hakuprosessin aikana ja niiden ehtojen pitäisi olla näkyvissä myös hankkimislupakaavakkeessa. Jos luvanhakija ei ole etukäteen tiennyt mahdollisista erityisehdoista, voi päätöksestä mielestäni valittaa. Vaikka luvanmyöntäjällä onkin oikeus asettaa keräilyluvalla hankittuihin aseisiin ampumakielto (tämähän mainitaan aselaissa), on hakijan tiedettävä etukäteen, tuleeko kielto vaiko ei, jotta jo hakemusvaiheessa voi perustella ampumakäyttöä esim. metsästys- tai urheiluammuntakäytön kautta. Periaatteessa ei laki aseta mitään rajoitteita sille, minkälaisille keräilyaseille ampumakielto asetetaan, tässä suhteessa yksipiippuinen belgialaishaulikko ja GAU-helikopterikanuuna ovat samalla viivalla. Rajoitusten pitää kuitenkin olla selkeästi hakijan tiedossa ennen lupapäätöksen tekemistä, joten siinä suhteessa tuo edelläkerrottu "yllättävä" ampumakielto ei ole mennyt hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja asiasta kannattaisi neuvotella ystävällismielisesti lupaviranomaisen kanssa.
Kannattaa huomata seuraava:CH wrote:Perusteli sillä, että AYO kehottaa tekemään niin ja että en ollut laittanyt paperiin merkintää, että saattaisin ampua aseella. Tähän asti olen pitänyt tätä oikeutta itsestään selvänä.
AmpL (1/1998)
53 § Hallussapitoluvan voimassaoloaika ja lupaehdot
...
Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.
...
59 a § Tiedosto asekeräilijän ampuma-aseista
Poliisihallitus voi hakemuksesta oikeuttaa asekeräilijän pitämään hallussapitoluvan hakemisen sijasta tiedostoa hankkimistaan, valmistamistaan tai muuntamistaan ampuma-aseista siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään.
Eli, hallussapitolupaan voidaan 53 § mukaan asettaa ehtoja, mutta 59 § mukaan tiedosto ei olekaan hallussapitolupa. Oman arvioni mukaan juuri tämän vuoksi AAHY antoi viime vuonna (laittoman) ohjeensa korjauksen, jonka mukaan muille keräilijöille pitää edelleen antaa "käsiaseluvat" määräaikaisina, paitsi niille, joilla on tiedostonpito-oikeus.
Olkaa hyvä
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.
Tarkoititko että tiedostoaseeseen ei voi mitenkään saada ampumakieltoa? Tosin eihän siinä lapussa sellaista kohtaa edes ole missä voisi ampumakielto lukea.
VRV - J
Kyyllä ne osaa tiedostoaseeseenkin kiellon langettaa, lupalapussa lukee selvästi: Ehdot: Ei oikeuta patruunoiden hankkimiseen eikä hallussapitoon, aseella ei saa ampua.
Tai:Aseella ei saa ampua ellei sisäministeriö hakemuksesta myönnä lupaa.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Missä lupalapussa - hankkimisluvassa?jylhä wrote:Kyyllä ne osaa tiedostoaseeseenkin kiellon langettaa, lupalapussa lukee selvästi: Ehdot: Ei oikeuta patruunoiden hankkimiseen eikä hallussapitoon, aseella ei saa ampua.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.
Taitaa Jylhä tarkoittaa sitä "numero 2" lappua joka tiedostoksi jää.Berlioz wrote:Missä lupalapussa - hankkimisluvassa?jylhä wrote:Kyyllä ne osaa tiedostoaseeseenkin kiellon langettaa, lupalapussa lukee selvästi: Ehdot: Ei oikeuta patruunoiden hankkimiseen eikä hallussapitoon, aseella ei saa ampua.
VRV - J
Mahdollisesti - ja silloin ollaan kyllä hakoteillä.J wrote: Taitaa Jylhä tarkoittaa sitä "numero 2" lappua joka tiedostoksi jää.
Kannattaa varmaan nyt lukea ihan ajatuksella sekä AmpL 59 § että AmpA 53 §, jotta selviää, mikä se "asekeräilijän pitämä tiedosto" oikeastaan on, ja mikä on sen määrämuoto.
Berlioz
<VAROITUS>En esitä ampuma-aselakiin erikoistunutta juristia sen enempää kotimaisissa kuin ulkomaisissa tv-sarjoissa, enkä kanna työni puolesta muutenkaan vastuuta siitä miten hyvin/huonosti ihmiset ampuma-aselain ja -asetuksen tuntevat.</VAROITUS>