tarkin suomalais sotilaskivääri

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply

suomisoltut

ukko-pekka
8
30%
pystykorva
3
11%
m28-30
16
59%

Total votes: 27

Valtsu
stm
stm

tarkin suomalais sotilaskivääri

Post by Valtsu »

mikä olisi parhain ja tarkin solttu ostettavaksi? olen katellut nuita ukko-pekkoja ja pystykorvia...mitä mieltä olette niistä? Asenetissä myydään ukko pekkaa,mosinia ja pystistä

http://www.asenetti.com/epages/Gagar.gp ... 240&Page=2

mikä noista olisi paras mettästys aseeksi?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

M39 on paras käyttöaseeksi. Tukki ja kädensuojus kaikkein vahvinta sorttia ja niitä löytyy helposti uudenveroisina.Metsästysaseena ei näistä loista mikään.Tarkkuutta kyllä löytyy, mutta ovat turhan painavia kanniskeltavia,kun kevyempiäkin löytyy. Kiikarin asennuskin on turhan vaivalloista. 28-30 olisi tietenkin hyvä myös,mutta hyväkuntoisia on vaikeampi löytää.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

M39 Sako 1943 näyttää ainakin kuvassa varsin hyväkuntoiselta.Eipä tuolla paljon valinnan varaa ollut.M27 mallin tähtäimet häviää m28-30/m39 tähtäimille 10-0,muuten hyvä ase. Muista kuitenkin,että ulkonäkö voi joskus pettää.Piipun kunto on kaikkein tärkein.Joskus kuluneen näköisessä aseessa on lähes priima piippu. Kapiaisen rata-aseena käyttämässä siistissä yksilössä se voi taas olla varsin kulunut.

Valtsu
stm
stm

Post by Valtsu »

olin aikeissakin tarkastella eniten sitä piipua.ja olin miettinyt tarkastelevani ensin aseen kunnon paikanpäällä ennen kuin teen lopullisen ostopäätöksen.minä en noista uusista torrakoista paljoakaan välitä.ostaisin paljon mielummin vanhan sotapyssyn mutta ukon mielestä pitäs ostaa uusi ase,sotilaskivääreissä kuulemma tukilla ei tee mitään jahti hommissa.oon nääs ite 15v ja oon ostamassa ensimäistä kivääriä itelleni.miten se kulunut piippu eroaa hyvästä piipusta?ruostehan o selvä paskanpyssyn merkki ja kuluneilla rihloilla ei tee mitään.ja eikös sen piipun kunnon näe kun ampuu sillä muutaman laukauksen,ja lämmetessään piippu alkaa käymään väljäksi?

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

En noista mitään tiedä, mutta äänestin Ukko-Pekkaa, kun on vähän niin kuin kehityksen huipentuma :D
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Ampumallahan se parhaiten selviää. Tarkasta myös piipun suu,ettei siinä ole iskettymiä eikä kartiomaisuutta. Ammoinen rautaisilla puhdistuspuikoilla hinkkaaminen hämmensi monesta piipusta suuosan pilalle.Luodilla se on helppo testata,sen ei pitäisi mennä sisälle piippuun paljoa kärkiosaa enempää.Piippu voi olla myös suuporattu em. vikojen korjaamiseksi jolloin luoti toki uppoaa piippuun ,mutta suuporauksen kyllä erottaa, kun katsoo piippuun sisälle.Piipusta on tällä korjausmenetelmällä porattu vaurioitunut rihlauksen osa pois.Suuporattu ase on tarkkuudeltaan alkuperäisen veroinen.

Valtsu
stm
stm

Post by Valtsu »

onko muuten "suorakaulaiset" Ukko-Pekat yleisiä?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Ei yleinen mutta ei sitä harvinaiseksikaan voi sanoa.Niitä liikkuu kyllä säännöllisesti.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”