Nagant ja TT-33
Nagant ja TT-33
Mitenkä on, pystyykö ilman mainittavaa haittaa käyttämään TT-33:n panoksia Nagantissa? Hylsyn pituus eri, ja siten Nakani ei tiivistä tarpeeksi, eli tuo tähtipistoolin kuti vissiin tehottomampi?
Hävisin vissiin vetoni... Tuo kokeilu 222 ja 223 ei mitenkään valaissut asiaa. Suokaa anteeksi, jos saisin vielä tarkemman selostuksen että miksi em. panos ei käy nakaniin? Käsittääkseni hylsyn halkaisia on sama, ero on vain pituudessa? Luoti on kooltaan sama. Käsittääkseni kaiken pitäisi toimia, joskin rullan ja piipun välistä käynee aika lailla pöllähdys?
.32 Browning patruunaa pystyy ampumaan, mutta se vaatii oman rullan. vakiorulla on liian väljä, patruuna uppoaa pesään noin 5 mm liian syvään. 7.62 Tokarev taas pullonkaulahylsyisenä ja peräpäästään huomattavasti paksumpana vaatisi myös oman rullansa.Ei mahdu vakiopesään kuin ehkä vasaralla lyömällä(onneksi).Kuitenkaan Naganin runko ei mahdollista juurikaan ulkomitoiltaan suuremman rummun tekoa, joten tälläisen rummun pesien seinämät jäisivät ehdottomasti liian ohuiksi.
Syy miksei Tokarevin 7,52x25 -patruunaa voi käyttää Nagantissa, selviää kuvasta: ei sovi pesään!
Jotkut Amerikan pellepelottomat lienevät poranneet Nagantin rullia TT:n paukulle sopiviksi, mutta se on ehdottoman vaarallinen temppu. Tokarevin patruuna on painetasoltaan jotain aivan muuta kuin mille Nagant on suunniteltu.
32 ACP -patruunalle on USAssa ollut saatavana konversiorullia. Niitten toimivuus on ollut vaihtelevaa, jossain aseyksilössä toimii ja toisessa ei.
32 S&W Long (Wadcutter) patruunaa voi jotenkuten ampua vakiokuntoisessa Nagantissa. Paljaaltaan ampuessa hylsy turpoaa ja voi haljetakin, mutta sen voi välttää laittamalla hylsyn ympärille sopivasti alumiiniteippiä. Olen tällä tavalla ampunut omassa Nagantissa satakunta .32 S&W Long Wadcutteria (Lapua, Magtech) ilman muita ongelmia kuin että piipun ja rullan välistä puhaltaa vähän lyijyroiskeita. Kaasutiivistys ei tietenkään toimi, mutta tarkkuus on hämmästyttävän hyvä.
Kukin kokeilee sitten tietysti omalla vastuullaan. Itse olen opetellut jälleenlataamaan Nagantin omia hylsyjä, joten teippaushommia en enää harrasta.
Jotkut Amerikan pellepelottomat lienevät poranneet Nagantin rullia TT:n paukulle sopiviksi, mutta se on ehdottoman vaarallinen temppu. Tokarevin patruuna on painetasoltaan jotain aivan muuta kuin mille Nagant on suunniteltu.
32 ACP -patruunalle on USAssa ollut saatavana konversiorullia. Niitten toimivuus on ollut vaihtelevaa, jossain aseyksilössä toimii ja toisessa ei.
32 S&W Long (Wadcutter) patruunaa voi jotenkuten ampua vakiokuntoisessa Nagantissa. Paljaaltaan ampuessa hylsy turpoaa ja voi haljetakin, mutta sen voi välttää laittamalla hylsyn ympärille sopivasti alumiiniteippiä. Olen tällä tavalla ampunut omassa Nagantissa satakunta .32 S&W Long Wadcutteria (Lapua, Magtech) ilman muita ongelmia kuin että piipun ja rullan välistä puhaltaa vähän lyijyroiskeita. Kaasutiivistys ei tietenkään toimi, mutta tarkkuus on hämmästyttävän hyvä.
Kukin kokeilee sitten tietysti omalla vastuullaan. Itse olen opetellut jälleenlataamaan Nagantin omia hylsyjä, joten teippaushommia en enää harrasta.