Tässä Hornadyn 7.62x54R-setillä ladattu D166. Vinous on jo niin paha, että luodin nokka raapii m/39:n patruunapesän seinämää.
![Image](http://img832.imageshack.us/img832/1396/vinogradov.jpg)
Mutta eikös jossain määrin tylppä kuulan keula ole suoraan asettumisen perusedellytys? Tarkoitan lähinnä sitä, että jos asetin törmääkin ensimmäisenä luodin kärkeen (liian terävä luoti suhteessa asetuskaraan) eikä ogiveen, luoti menee paikoilleen täysin satunnaisessa kulmassa.kalju wrote:Olen havainnut D166:n ja LEE:n holkkien kanssa samaa ilmiötä ja oma tulkintani on, että kuulan keula on liian tylppä luodin asettimelle. Jos ois sorvi, sorvaisin uuden asettimen joka olisi lieriömäinen, jolloin asetussyvyys määräytyisi vain luodin "ogivesta".
Toinen mahdollinen syy on kaulan suoruudessa/ vinoudessa, joka taas voi johtua joko holkista tai patruunapesän vinosta porauksesta. Heittokellollahan tuo vinous selviää. En tosin tunne tuota cam-lockia, josko se oikaisisi kaulaa?
Itselläni auttaa jonkin verran se, että kun painan patruunan luoditusholkkiin, painan ensin vain noin puoleen väliin, nostan vähän kammesta ja käännän patruunaa neljänneksen ennen kun ajan päin asetinta. Ei poista kokonaan pulmaa, mutta vähentää sitä oleellisesti.
Taisin kirjoittaa vähän epämääräisesti. Leen luodinasettimen kuppiosa on sen mallinen, että tylpähkö d166 jotenkin muljuu siinä, kun taas terävämpi Scenar asettuu syystä tai toisesta lähes poikkeuksetta erittäin suoraan (+-0.003 tuuman heitto, joka lienee jopa kasa-ammunnassa ok). Kun asetin vielä pääsee vähän elämään (ajatuksena lienee, että se keskittää itse-itsensä) ja kuukkeli muljuu kupissa asetuksen alkuvaiheessa, ei suoraan asetuksesta oikein voi ainakaan omilla holkeillani puhua. Ilmiön tunnistusta vaikeuttaa vielä d166-luotien nokan laadunvaihtelut. Pituusheittoja ja eri näköisiä nokkia on turhan paljon, luodin ballistiseen tarkkuuteenhan tuolla ei suoranaisesti ole vaikutusta, mutta asetussyvyyden vaihteluun ja luodinasetuksen "vinosyöttöihin" kylläkin.CH wrote: Mutta eikös jossain määrin tylppä kuulan keula ole suoraan asettumisen perusedellytys? Tarkoitan lähinnä sitä, että jos asetin törmääkin ensimmäisenä luodin kärkeen (liian terävä luoti suhteessa asetuskaraan) eikä ogiveen, luoti menee paikoilleen täysin satunnaisessa kulmassa.
Cam Lock ei sinänsä vaikuta kaulan suoruuteen/kierouteen. Kyseessä on kammesta veivattava trimmeri, jolla ripustimeen lukittu hylsy lyhennetään vakiopituuteen. Mikäli kaikki on kunnossa, hylsynsuusta pitäisi myös tulla suora (kohtisuorassa hylsyn akselia vastaan).
Itsekin olen kokeillut tuota luoditusvaiheessa olevan patruunan pyöräytystä, mutta jostain syystä se ei ole auttanut. Taitaa olla holkkisatsin vaihdon aika.
Holkkeina on näissä tapauksissa ollut Lee:tä ja RCBS:ää (.303). Ai niin, ja myös Lyman rynkynpaukkuja tehdessä. Ja niitä vinoutuneita tulee aina jonkun verran. Veikkaanpa noin 20%CH wrote:Jaksatko FTR muistaa, millainen holkkisatsi sinulla on käytössä? ...vai tarkoititko, että kaikki menee yhtä lailla vinoon?![]()
Jep, juuri tuota suuosan poikittaista suoruutta tarkoitin.kalju wrote: Tuosta hylsyn suun suoruudesta puhuttaessa taidamme puhua eri asiasta. Mikäli ymmärrän oikein, sinä puhut hylsyn trimmaussosan suoruudesta (poikittainen). Minä tarkoitin kaulan pitkittäissuuntaista suoruutta/vinoutta, joka vaikuttaa suoraan kuulan vipatukseen.
Tuo Ultra-luoditusholkki on kyllä hyvä, D-46 ja D-166 menevät selvästi suorempaan kuin Hornadyn vastaavalla. Heittokelloa ei ole, mutta peilitestin mukaan suoruus on vähintään samaa luokkaa kuin 1930-luvun VPT:n erikoislaatua olevilla tarkkuuspatruunilla.Vuppe wrote:Forsterin holkki toimii. Ei vipottavia nuolia kun tuota käyttää. Itsellä käytössä 308:ssa. Hornadyn holkkisetti teki enemmän ja vähemmän vinoja asetuksia varsinkin pidemmillä luodeilla.