Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
-
- kaartylik
- Posts: 175
- Joined: Tue Dec 12, 2006 15:54
- Location: Uusimaa
Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Lapinjärven entinen paloauto on tullut Afrikan ja Normandian kautta Lapinjärvelle vuonna 1947.
Oli kunnan ainut paloauto vuoteen 1963 , ja oli palveluksessa vuoteen 1978.
Oli kunnan ainut paloauto vuoteen 1963 , ja oli palveluksessa vuoteen 1978.
- Attachments
-
- dodge paloauto 3.jpg
- (93.79 KiB) Downloaded 430 times
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Komee laite. Missä tuo nykyisin on?
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Dodge WE-6311/2Tsmokeball wrote:Komee laite. Missä tuo nykyisin on?
Käyttöönotto 00.00.1942
Katsastettu 21.06.1993
Omistaja Lappträsk fbk, Lapinjärvi
Haltija Lapinjärven kunta
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Sodan jälkeen noita ylijäämäautoja - erilaisia - oli jonkin verran palokuntien käytössä. Kuorma-auton alustoja oli vaikea saada.. Täällä oli Thames..kuulemma rakennettu sulkupallon hinausautoksia - ikävä kyllä romutettu. Pienempiin kuntiin noita jäi - tässä lähellä on (nyt museoautona) ennen sotia valmistettu Fordin "lättäpää".
Hieno auto, mukava, kun on säilynyt!
Jenkkiläisiä bensakuorkkeja tuli vielä 60-luvulla paljon palo-autoiksi - silloin ajateltiin, että diesel ei lähde yhtä nopeasti liikkeelle tai jotain sellaista. Noita taitaa olla vielä jokunen vara-autona jollain vpk:lla. Fordia oli paljon ja Natikkaa, jokunen Fargo ja Dodge ja olen joskus nähnyt De Sotonkin..
Hieno auto, mukava, kun on säilynyt!
Jenkkiläisiä bensakuorkkeja tuli vielä 60-luvulla paljon palo-autoiksi - silloin ajateltiin, että diesel ei lähde yhtä nopeasti liikkeelle tai jotain sellaista. Noita taitaa olla vielä jokunen vara-autona jollain vpk:lla. Fordia oli paljon ja Natikkaa, jokunen Fargo ja Dodge ja olen joskus nähnyt De Sotonkin..
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Kemin VPK:lla taitaa olla edelleen V8 FORD ja Rovaniemellä Saarenkylässä Sinetän vanha hoppa. Kemin palokunnan vanha Volvo (jotain 30-lukua) vietiin joskus 70-luvulla lastenkodin pihalle leluksi ja senhän tietää mitä seurasi.
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Bensiinimoottoria oli paloautoissa pitkälti -70luvulle. Yhtenä ideana syyksi on epäilty ettei diesel ole paras pumpunpyörittäjä, mutta ei sekään oikein hyvä syy ole. Jenkeillä ei välttämättä ollut tarjota diesel moottoria Ford ja Dodge alustoihin?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Mahdollisesti tuo on ollut yksi syy - jenkkilässä nyt ei oltu siihen aikaan kovasti innokkaasti varustelemassa kevyempää kalustoa dieselillä.
Yksi tekijä, mikä vaikutti ka-alustan valikoitumiseen paloautoksi, oli se, miten helposti pumpulle saatiin voimaa - eli mistä löytyi sopiva akselin pää.. Nämä olivat vanhoissa autoissa usein erikoisia virityksiä - vaihde vapaalle, kytkin alas, HITAASTI, mutta päättäväisesti vetäen ulosoton kytkin kiinni, sitten vaihde kolmoselle ja käsikaasua.. Imun ottaminen pumppuun sitten ihan oma tieteen haaransa!
Yksi tekijä, mikä vaikutti ka-alustan valikoitumiseen paloautoksi, oli se, miten helposti pumpulle saatiin voimaa - eli mistä löytyi sopiva akselin pää.. Nämä olivat vanhoissa autoissa usein erikoisia virityksiä - vaihde vapaalle, kytkin alas, HITAASTI, mutta päättäväisesti vetäen ulosoton kytkin kiinni, sitten vaihde kolmoselle ja käsikaasua.. Imun ottaminen pumppuun sitten ihan oma tieteen haaransa!
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Sopinee esim."Hoppa ja Esa 100"yhdistelmään.Canet wrote:Mahdollisesti tuo on ollut yksi syy - jenkkilässä nyt ei oltu siihen aikaan kovasti innokkaasti varustelemassa kevyempää kalustoa dieselillä.
Yksi tekijä, mikä vaikutti ka-alustan valikoitumiseen paloautoksi, oli se, miten helposti pumpulle saatiin voimaa - eli mistä löytyi sopiva akselin pää.. Nämä olivat vanhoissa autoissa usein erikoisia virityksiä - vaihde vapaalle, kytkin alas, HITAASTI, mutta päättäväisesti vetäen ulosoton kytkin kiinni, sitten vaihde kolmoselle ja käsikaasua.. Imun ottaminen pumppuun sitten ihan oma tieteen haaransa!
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
on minunkin autossa ulosotto akseli kytkimellä varustettu ja vm on 86.
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Taisi olla verotekninen pakko. Aika ennen nokkapumppuja ja vartavasten paloautoksi tehtyjä alustoja oli varmasti haastavaa autontekijöille. Sittemmin helppous ja kestävyys asioita on otettu huomioon jo tehtaalla, ainakin esim. uusimpien (67-72) ford f600 paloautojen kampiakselit on ihan paloautokäyttöön tehtyjä takoakseleita.rocky86 wrote:on minunkin autossa ulosotto akseli kytkimellä varustettu ja vm on 86.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Kävin vilkaisemassa Dodge WC projektia:
Vm -43, Suomeen uitettu -46 ja muutettu paloautoksi. Tämä on jo kertaalleen rakennettu orkkis
kuosiin mutta sittemmin laitettu jälleen lihoiksi ja nyt on taas pikkuhiljaa menossa kasaan.
Hieno peli tulollaan.
Tällainen se valmiina tulee kutakuinkin olemaan (kuvassa ei sama auto):
Vm -43, Suomeen uitettu -46 ja muutettu paloautoksi. Tämä on jo kertaalleen rakennettu orkkis
kuosiin mutta sittemmin laitettu jälleen lihoiksi ja nyt on taas pikkuhiljaa menossa kasaan.
Hieno peli tulollaan.
Tällainen se valmiina tulee kutakuinkin olemaan (kuvassa ei sama auto):
Romumuurahainen
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Vammalan palokunnalla oli kuvan kaltainen Dodge paloautona vielä 70-luvulla.Kaksi akselinen kumminkin.Mihin lie sekin hävinnyt ?
- Attachments
-
- dodge.jpg
- (61.46 KiB) Downloaded 3502 times
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Buick olisi räyhävä ja kätevä alan miesten kiltapäivillä janon sammuttajana...
6.D; primus inter pares.
Re: Sota-ajan Dodge vm. 1942 paloautona
Vammalan palokunnalla oli kuvan kaltainen Dodge paloautona vielä 70-luvulla.Kaksi akselinen kumminkin.Mihin lie sekin hävinnyt ?
Niinisalon varuskunnassa oli joku vuosi sitten juuri samanlainen suomessa "hytitetty" WC Dodge UN-väreissä. Autoa käytettiin YK- toiminnan historiikkinäyttelyissä. Saattaa hyvinkin olla sama yksilö?