Aloin pohtimaan kun lueskelin, että intialaiset kehittelee taisteluvaunuunsa, Arjun'in hydraulista jousitusta. Niin olin käsittävinäni.
Mieleeni tuli ruotsalaisten S-vaunu. Siinä oli jonkinlainen hydejousitus. Laski ja nosti perää että keulaa mm. Nyt tuleekin se kysymysosio. Oliko/onko muilla käytössä panssareissa hydraulistajousitusta.
hydrauliikkaa
hydrauliikkaa
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: hydrauliikkaa
Leclercin kyseinen järjestelmä kuulemma jäätyi kun länsinaapurit testasivat panssareita. Päätyivät sitten ostamaan "simppelimmän" Leopardin.
Leclerc
http://en.wikipedia.org/wiki/Leclerc
K1 88-Tank
http://en.wikipedia.org/wiki/K1_88-Tank
K2 Black Panther
http://en.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther
Type 74 Nana-yon
http://en.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther
Leclerc
http://en.wikipedia.org/wiki/Leclerc
K1 88-Tank
http://en.wikipedia.org/wiki/K1_88-Tank
K2 Black Panther
http://en.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther
Type 74 Nana-yon
http://en.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther
Re: hydrauliikkaa
Tuossa näkyy siitä jousituksestakin vähäsen, http://www.youtube.com/watch?v=n4eL1G8yyoo
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
Re: hydrauliikkaa
AMX-13 oli ensimmäinen panssarivaunu jossa oli automaattilataaja.
Type 74 niiailee
http://www.youtube.com/watch?v=L1TTRsIT0Bg
Type 74 niiailee
http://www.youtube.com/watch?v=L1TTRsIT0Bg
Re: hydrauliikkaa
"Onkohan Ranskalaiset keksineet sitten mitään panssari tekniikkaa ko.alalta..."
No eikö ne ranskalaiset kehitelleet ekana "modernin" ps-vunun, Renault FT:n.
No eikö ne ranskalaiset kehitelleet ekana "modernin" ps-vunun, Renault FT:n.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: hydrauliikkaa
S-vaunussa oli pakittaja, hänellä oli myös muitakin tehtäviä. Vaikkapa pelätä... taisi olla lataajana. S-vaunussa oli automaattilataaja kanuunalle. Välillä piti "ammuskasetti" kuitenkin uudelleen täyttää vaunun ulkopuolelta. Jotenkin näin, saa tarkentaa.
Tässä toistoa kylläkin, pohdintaan mitä ne ranskalaiset ovat saaneet aikaiseksi ps-tekniikan alueelta.
Lainaus on Wikipediasta.
"FT-17 oli eräs ensimmäisen maailmansodan menestyneimpiä panssarivaunuja ja ensimmäinen, jossa oli 360 astetta kääntyvä tykkitorni, moottori takana ja ohjaaja edessä. Tästä konstruktiosta tuli klassinen, vielä nykyäänkin käytössä oleva panssarivaunun rakennemalli.
Myös Suomen armeija hankki vaunuja käyttöönsä 1920-luvulla. Suomeen hankituista vaunuista perustettiin Hyökkäysvaunurykmentti. Toiseen maailmansotaan mennessä malli oli jo vanhentunut ja viimeiset suomalaiset FT-17 panssarivaunut päätyivät maahan kaivetuiksi asepesäkkeiksi talvisodassa."
Tässä toistoa kylläkin, pohdintaan mitä ne ranskalaiset ovat saaneet aikaiseksi ps-tekniikan alueelta.
Lainaus on Wikipediasta.
"FT-17 oli eräs ensimmäisen maailmansodan menestyneimpiä panssarivaunuja ja ensimmäinen, jossa oli 360 astetta kääntyvä tykkitorni, moottori takana ja ohjaaja edessä. Tästä konstruktiosta tuli klassinen, vielä nykyäänkin käytössä oleva panssarivaunun rakennemalli.
Myös Suomen armeija hankki vaunuja käyttöönsä 1920-luvulla. Suomeen hankituista vaunuista perustettiin Hyökkäysvaunurykmentti. Toiseen maailmansotaan mennessä malli oli jo vanhentunut ja viimeiset suomalaiset FT-17 panssarivaunut päätyivät maahan kaivetuiksi asepesäkkeiksi talvisodassa."
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa