Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Moderator: Juha Tompuri
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Vuoden 1944 syksyllä suomalaiset salakuljettivat suuruusluokkaa 7.000 ihmistä Pohjanlahden ylitse Ruotsiin. Iso osa oli peräisin rajan itäpuolelta jotka pakenivat Stalinin vainoja. Mukana myös suomalaisia.
Tuota asiaa sivuttiin Otto Kumeniuksen muistelmissa. Vaan onko tätä aihetta käsitelty missään kirjassa laajemmin?
Tuota asiaa sivuttiin Otto Kumeniuksen muistelmissa. Vaan onko tätä aihetta käsitelty missään kirjassa laajemmin?
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Onhan tuosta jotain mm Operaatio Stella Polaris kirjassa. Samoin löytyy mainintoja joistakin asekätkentä muisteluista. Inkeriläisiä autettiin paljon Ruotsiin.
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.
Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.
Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Seppo Jyrkinen wrote:Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.
Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.
Saattaa olla niinkin, että nykyisin saa huomattavasti enemmän julkisuutta kaikenlaiset sensaatiot. Kuinka paljon luovutettiin porukkaa venäjälle ?
Onko joku kohdellu sotavankeja huonosti jne.. Tämänkaltaisia tutkimuksia ja lopputöitä kun ilmestyy silloin tällöin...
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Olisi kyllä aiheellinen tutkimus. Mielenkiintoisen kirjanhan tuosta saisi aikaan. Tiedot varmaan pitäisi koota pienistä palasista.Seppo Jyrkinen wrote:Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.
Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.
Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta
http://www.uusikaupunki.fi/~merihist/me ... laiset.htm
Tapio Koivukari niminen henkilö näyttää julkaisseen muistelmatyyppisen romaanin kolme vuotta sitten
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 785&a=6618
СИБИРЬ УЧИТ!
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Koivukari on raumalainen kirjailija ja kääntäjä - "Meren yli, kiven sisään" on varsinaisesti romaani, mutta perustuu tosiaankin Tapin saamiin muistelmatietoihin inkeriläisten laittomista kuljetuksista Pohjanlahden yli. Sanoi joskus jutellessamme, että kirja oli "pakko" kirjoittaa, kun oli niin hyvä tarina ja perustuu todellisuuteen.
http://www.ksml.fi/viihde/kirjat/meren- ... isään/3764
http://www.rauma.fi/kirjasto/raumalaisi ... _tapio.htm
http://www.ksml.fi/viihde/kirjat/meren- ... isään/3764
http://www.rauma.fi/kirjasto/raumalaisi ... _tapio.htm
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Todella hienoa asia! Toivoa sopii, että Koivukari saa niin paljon materiaalia että se kannattaa julkaista kirjana.Eki wrote:Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Suomen poikien veteraanijärjestö ja Ruotsin virolaisten järjestöillä varmasti olisi parhaat tiedot tapahtumista.Valtaosa salakuljetetuista (yli 5000) oli kuitenkin virolaisia ja he myös pitkälle rahoittivat toiminnan.Pääkaupunkiseudulta siirrettiin moottoriveneosasto suorittamaan kuljetuksia.Samat miehet jotka olivat jatkosodan aikana kuljettaneet Suomen tiedustelun asioilla virolaisia Viroon. Erna-ryhmä ja muut vastaavat.Seppo Jyrkinen wrote:Todella hienoa asia! Toivoa sopii, että Koivukari saa niin paljon materiaalia että se kannattaa julkaista kirjana.Eki wrote:Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Olin yhteydessä Tapio Koivukariin. Virossa on julkaistu aiheesta kirja nimeltä "Rootsi ja suur pögenemine Eestist" joka kertoo tapahtumasta vastaanottajan näkökulmasta. Suomen rannikkotykistön sotapäiväkirjoista oli niitä tutkinut naisihminen löytänyt runsaasti merkintöjä pakolaisista.
Tutkimusta aiheesta ei liene menossa vaan ainoastaan tietojen keruuta.
Tutkimusta aiheesta ei liene menossa vaan ainoastaan tietojen keruuta.
-
- vääp
- Posts: 255
- Joined: Tue Feb 03, 2009 18:33
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Tosiaankin mielenkiintoinen aihe. Tällainen tuli mieleen, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään. Miten rantaruotsalaiset osallistui kuljetuksiin? Mikä osuus on välillä Kristiinankaupunki-Kokkola? Kaskinenhan mainitaan monessa teoksessa ja oli jo kuuluisa vapaussodan aikana. Mutta Kaskinen on aika suomenkielinen pesäke keskellä ruotsinkielistä aluetta. Suoraan sanottuna vähän arveluttaa rantaruotsalaisten vilpittömyys esim. inkeriläisten kuljetuksissa. Mutta tuskin inkeriläisillä oli suuria summia maksaa. Mistä rahat tuli? Se kyllä täytyy sanoa rantaruotsalaisten eduksi, että sieltä on turha mennä kyselemään mitä kukin on tehnyt. Toimii tänä päivänäkin. Tämän päivän esimerkki susilaumojen kummallinen katoaminen. Jäipä Kristiinankaupungissa joku vuosi sitten susi traktorin allekin. Harmittava vahinko kesken kyntötöiden.
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Viaton heittäköön ensimmäisen kiven.CampTaipale wrote:Tosiaankin mielenkiintoinen aihe. Tällainen tuli mieleen, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään. Miten rantaruotsalaiset osallistui kuljetuksiin? Mikä osuus on välillä Kristiinankaupunki-Kokkola? Kaskinenhan mainitaan monessa teoksessa ja oli jo kuuluisa vapaussodan aikana. Mutta Kaskinen on aika suomenkielinen pesäke keskellä ruotsinkielistä aluetta. Suoraan sanottuna vähän arveluttaa rantaruotsalaisten vilpittömyys esim. inkeriläisten kuljetuksissa. Mutta tuskin inkeriläisillä oli suuria summia maksaa. Mistä rahat tuli? Se kyllä täytyy sanoa rantaruotsalaisten eduksi, että sieltä on turha mennä kyselemään mitä kukin on tehnyt. Toimii tänä päivänäkin. Tämän päivän esimerkki susilaumojen kummallinen katoaminen. Jäipä Kristiinankaupungissa joku vuosi sitten susi traktorin allekin. Harmittava vahinko kesken kyntötöiden.
Kukaan ei kiistä etteikö 1944 syksyllä ihmisten siirtäminen Ruotsin puolelle olisi ollut osittain raakaa bisnestä.
Toisaalta 20 ja 30-luvulla luotiin monen suomalaisen teollisuus-suvun perusvarallisuus pirtun salakuljetuksella.
Unohtamatta sitäkään, että sotien aikana kaikesta elintarvikkeista noin neljännes kiersi mustanpörssin kautta.
Kuten tuossa edellä jo totesin ,niin viaton heittäköön ensimmäisen kiven.
Mahdatko se olla sinä.
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
ehdottaisin harkittavaksi kohteeksi "Lapin keisaria" eversti Villamoa.
Eli lyhyt arvio jos sopii. Oliko hänen toimintansa sotien aikana johtuva hänen täydellisestä kyvyttömyydestään vai palveliko hän "Pääkonttoria" idässä.
Nyt alkaa kyllä pahasti kuulostaa siltä että joku tutkijanplanttu pyrkii esittämään oman "valistuneen arvauksensa" viime sotien tapahtumista...
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Mikko Uolan tuoreessa kirjassa Willamo on ihan symppis tyyppi ja Dietlin bestis. Uola kyllä huomaa, että nixmannit pitivät Willamoa lähinnä siviilivirkamiehenä, kun antoivat Saksan kotkaritarikunnan (vai mikä harakkalegioona se nyt oli) ränikän, mutta ei rautaristiä.
Sitä paitti kivien kasaaminen hautakummuille kuuluu pronssikauteen.
Sitä paitti kivien kasaaminen hautakummuille kuuluu pronssikauteen.
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Virolaiset rahoittivat itse ainakin osan salakuljetuksesta. Helsingistä sitä varten siirrettiin moottoriveneosasto. Jostain jäi mieleen, että kun salakuljetus oli ohi niin Neuvostoliitto vaati veneitä itselleen. Katsoi kait niiden olevan sosialistisen valtion omaisuutta. Ulkopoliittisia ongelmia välttääkseen Ruotsin hallitus osti maassa olevat veneet Neuvostoliitolta.
Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944
Kaiketi minulla oli sitten puutteita ymmärryksessä tuossa Mikko Uolan uusimmassa kirjassa joka kosketteli Lapin historiaa 1910-1945.smokeball wrote:Mikko Uolan tuoreessa kirjassa Willamo on ihan symppis tyyppi ja Dietlin bestis. Uola kyllä huomaa, että nixmannit pitivät Willamoa lähinnä siviilivirkamiehenä, kun antoivat Saksan kotkaritarikunnan (vai mikä harakkalegioona se nyt oli) ränikän, mutta ei rautaristiä.
Sitä paitti kivien kasaaminen hautakummuille kuuluu pronssikauteen.
Jos kyseisessä kirjassa mennen tullen sekä kansalaissodassa että myöhemmissä sodissa Uolan mukaan Villamoa pidettiin täysin kyvyttömänä sekä rauhassa että sodassa, niin olenko minä käsittänyt väittämät väärin.
Jos ja kun Uola kuitenkin edustaa hyvinkin tiukkaa oikeistoa ja jos hän kovalla kädellä kritisoi kaaderiupseeria, niin kaiketi siinä on ainakin siteeksi perää.