Gloster Gladiator
Gloster Gladiator
Löytääkö joku tilastoja Gladiaattorin käytöstä Suomessa?Konettahan käytettiin koko sodan ajan talvisodasta alkaen.Aikamoista rohkeutta on vaadittu tiedustelulentäjältä v-44 lähteä tuolla koneella tiedustelulennolle edes hiljaisemmalle rintamalohkolle.
Re: Gloster Gladiator
Pari kirjaa tuli heti mieleen eli,
Onni Kuuluvainen, Hiljaa ja matalallla osat I-III.
Suomen ilmavoimien historia osa 12, Englantilaiset hävittäjät.
Suomen ilmavoimien historia osa 25, Hurricane & Gladiator.
Googlettamalla löytyy varmasti lisää...
Onni Kuuluvainen, Hiljaa ja matalallla osat I-III.
Suomen ilmavoimien historia osa 12, Englantilaiset hävittäjät.
Suomen ilmavoimien historia osa 25, Hurricane & Gladiator.
Googlettamalla löytyy varmasti lisää...
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Gloster Gladiator
Kaitpa jatkiksessa kurjemmilakin käkättimillä tiedustelua lennettiin. Gladiatoreista mieleen, että ei sovi talvisodan länsi naapurin apuakaan unohtaa, vaikka taisi todellisuudessa jäädä enemmänkin psykologiseksi aseeksi. Mitenkään vähättelemättä oikeasti vapaaehtoisten panosta ja uhreja. Kiitos heillekkin.jaska wrote:Aikamoista rohkeutta on vaadittu tiedustelulentäjältä v-44 lähteä tuolla koneella tiedustelulennolle edes hiljaisemmalle rintamalohkolle.
Re: Gloster Gladiator
Suomen ilmavoimien Gladiatoreilla saavutettiin talvisodassa 37 ilmavoittoa, ruotsalaiset vapaaehtoiset vastaavasti 8. Jatkosodassa saatiin enää yksi voitto. Tappioita tuli talvisodassa 14 + 1, jatkosodassa 10 konetta.
Ei siis kuitenkaan ihan mahdoton..vaikka tietysti auttamattoman vanhentunut jatkosodassa. Vaikka kone tuli RAF:n laivuekäyttöön 1937, se oli jo sodan sytyttyä liian hidas. Gladiator jäi brittien viimeiseksi kaksitasohävittäjäksi, mutta oli heidän ensimmäinen suljetulla ohjaamolla varustettu hävittäjänsä.
Aikalaisia eli muita samantapaisia kaksitasorakkineita olivat mm. Gloster Gauntlet (käytössä myös Suomessa), Bristol Bulldog (myös Suomessa), Avia B-534, Fiat CR.32 ja CR.42, Grumman F3F sekä Polikarpov I-15 ja I-153 (jota oli myös sotasaaliina käytössä meillä).
Talvisodassa lennettiin vielä Gloster Gamecockeillakin - "Kukko" oli jo talvisotaan mennessä täysin vanhentunut. Ainut "ilmavoitto" saatiin haavoittamalla laskeutuneen viholliskoneen lentäjää..
Ei siis kuitenkaan ihan mahdoton..vaikka tietysti auttamattoman vanhentunut jatkosodassa. Vaikka kone tuli RAF:n laivuekäyttöön 1937, se oli jo sodan sytyttyä liian hidas. Gladiator jäi brittien viimeiseksi kaksitasohävittäjäksi, mutta oli heidän ensimmäinen suljetulla ohjaamolla varustettu hävittäjänsä.
Aikalaisia eli muita samantapaisia kaksitasorakkineita olivat mm. Gloster Gauntlet (käytössä myös Suomessa), Bristol Bulldog (myös Suomessa), Avia B-534, Fiat CR.32 ja CR.42, Grumman F3F sekä Polikarpov I-15 ja I-153 (jota oli myös sotasaaliina käytössä meillä).
Talvisodassa lennettiin vielä Gloster Gamecockeillakin - "Kukko" oli jo talvisotaan mennessä täysin vanhentunut. Ainut "ilmavoitto" saatiin haavoittamalla laskeutuneen viholliskoneen lentäjää..
Re: Gloster Gladiator
Bulldogillakin tuli yksi ilmavoitto Talvisodassa.
Suomeen tulleet Gladiatorit olivat menossa Etelä-Afrikkaan. Siellähän ne olisivat olleet aivan käypää tavaraa. Samoin pitää muistaa, että Fokker D XXI koneet oli tarkoitettu Hollannin Itä-Intiaan alunperin, mutta suomalaiset herrat katsoivat sen erinäisistä syistä meille sopivaksi. (Tästähän on oma topicinsa.)
Kolkytluvun lopussa tuli kertakaikkinen sukupolviharppaus taistelukoneissa. Se, mitä saatiin, oli sitten sitä kakkosluokkaa.
Suomeen tulleet Gladiatorit olivat menossa Etelä-Afrikkaan. Siellähän ne olisivat olleet aivan käypää tavaraa. Samoin pitää muistaa, että Fokker D XXI koneet oli tarkoitettu Hollannin Itä-Intiaan alunperin, mutta suomalaiset herrat katsoivat sen erinäisistä syistä meille sopivaksi. (Tästähän on oma topicinsa.)
Kolkytluvun lopussa tuli kertakaikkinen sukupolviharppaus taistelukoneissa. Se, mitä saatiin, oli sitten sitä kakkosluokkaa.
Re: Gloster Gladiator
Täytynee korjata senverran, että mitä tilattiin oli sitten mitä oli.Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja,kuin Fokkerit oli saatavilla ennen sotaa.
-
- kers
- Posts: 141
- Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
- Location: Lappeenranta
- Contact:
Re: Gloster Gladiator
Fokkerit tosiaan suunniteltiin maataistelukoneiksi Itä-Intian itsenäisyysliikkeitä vastaan, mutta Hollantilaiset itse totesivat koneen sopivat hävittäjäkoneeksi. Suomalaiset tilasivat sen valmiina hävittäjänä.
Tuona ajankohtana lentotekniikassa kävi kova myllerrys. Jos suomalaiset olisivat ostaneet koneet myöhemmin, niin toki ne olisivat - mahdollisesti - olleet laadukkaampia, mutta kun koskaan ei voi 5:ttä vuotta etukäteen tietää, että minä vuonna sota syttyy.
Lorenz joutui valitsemaan, että tilataanko 17 Fokkeria vaiko 8 Severskyä. Valinta Fokkereiden hyväksi johtui puurakenteista, mikä mahdollisti lisenssivalmistuksen. Toinen peruste oli mahdollisuus käyttää samaa moottoria kuin Bristol Blenheimissä.
Gladiaattoreita käytettiin Maltan puolustuksessa (Faith, Hope ja Charity).
Tuona ajankohtana lentotekniikassa kävi kova myllerrys. Jos suomalaiset olisivat ostaneet koneet myöhemmin, niin toki ne olisivat - mahdollisesti - olleet laadukkaampia, mutta kun koskaan ei voi 5:ttä vuotta etukäteen tietää, että minä vuonna sota syttyy.
Lorenz joutui valitsemaan, että tilataanko 17 Fokkeria vaiko 8 Severskyä. Valinta Fokkereiden hyväksi johtui puurakenteista, mikä mahdollisti lisenssivalmistuksen. Toinen peruste oli mahdollisuus käyttää samaa moottoria kuin Bristol Blenheimissä.
Gladiaattoreita käytettiin Maltan puolustuksessa (Faith, Hope ja Charity).
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Gloster Gladiator
Kuutta ilmavoittoa esitetään täällä http://www.sci.fi/~ambush/faf/bulldog.html - totuus taitaa olla siinä välimaastossa ?smokeball wrote:Bulldogillakin tuli yksi ilmavoitto Talvisodassa.
E-Afrikka taisi olla Gauntletien osoite.smokeball wrote:Suomeen tulleet Gladiatorit olivat menossa Etelä-Afrikkaan.
smokeball wrote:Samoin pitää muistaa, että Fokker D XXI koneet oli tarkoitettu Hollannin Itä-Intiaan alunperin, mutta suomalaiset herrat katsoivat sen erinäisistä syistä meille sopivaksi. (Tästähän on oma topicinsa.)
Kolkytluvun lopussa tuli kertakaikkinen sukupolviharppaus taistelukoneissa. Se, mitä saatiin, oli sitten sitä kakkosluokkaa.
Fokkerien hankinta meni aikalailla nappiin.jaska wrote:Täytynee korjata senverran, että mitä tilattiin oli sitten mitä oli.Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja,kuin Fokkerit oli saatavilla ennen sotaa.
Edes jälkiviisatelulla ei paljoa parempaan lopputulokseen olisi päästy.
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Gloster Gladiator
No olihan Fokkeri talvisodan aikaan vielä ihan kelpo hävittäjä.Onneksi hankittiin edes niitä.Muistelen vain lukeneeni, että ennen sotaa olisi ollut mahdollisuus ostaa esim.Curtishävittäjiä, joka oli jo seuraavan sukupolven kone tekniikaltaan ja aseistukseltaan, saati Magnussonin ehdottamaa Heinkelhävittäjän ostoa.
Re: Gloster Gladiator
Ilmavoimien Esikunnan yleisesikuntaosaston sotapäiväkirjojen liitteistä löytyvät kaikki Suomen Ilmavoimien lentämät lennot. Näistä ei tosin ole olemassa luetteloa.jaska wrote:Löytääkö joku tilastoja Gladiaattorin käytöstä Suomessa?