Arvomerkit?
Arvomerkit?
Mikähän kuvan miehen on sotilasarvo? Rautaristin nauhakin on ja joku 27:ska.Henkilökohtaisesti kiinnostaa puukko joka roikkuu kupeella.Hihassakin taitaa olla jotain,oliskohan KK ?
- Attachments
-
- 27.jpg
- (29.73 KiB) Downloaded 184 times
Re: Arvomerkit?
Sotilasarvo lienee varavääpeli
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
KK:n jalusta näyttäs olevan saksalaiset? Siis saksalainen merkki? Vara-vääpeli ? siis yli-vääpeli vai ?
Varavääpelin arvo oli käytössä Suomessa 1918-1919. Sijoittui vääpelin ja aliupseerin väliin. KK merkki on saksalainen.
Libaussa ylennettiin 188 miestä varavääpeleiksi.
Libaussa ylennettiin 188 miestä varavääpeleiksi.
Noita KK-merkkejä lienee tullut Jääkäreiden mukana jonkin verran ja olleet käytössäkin täällä. Vuosien mittaan olen nähnyt useampia. Kuvassa oleva merkki näyttää jotenkin kudotulta metallisen sijaan, mutta saattaa johtua kuvan laadustakin.
Näyttäisi minustakin kudotulta, kotimaiselta KK-joukkojen merkiltä. Ja jääkärihän ilm. on kyseessä kun 27 on taskussa?
Si vis pacem, parabellum...
Kyllä minun silmiini on enempi saksalainen KK-merkki, kotimainenhan tuli käyttöön paljon myöhemmin ja siinä mielestäni myös kirkasvärisempi reunus.
Osa saksalaisista erikoismerkeistä näyttää olleen metallisia ja osa kudottuja - minun veikkaukseni on että KK-merkistä löytyy molemmat versiot.
Osa saksalaisista erikoismerkeistä näyttää olleen metallisia ja osa kudottuja - minun veikkaukseni on että KK-merkistä löytyy molemmat versiot.
Onko mitalin nauha rautaristin, vaiko kenties VM2..?
Saattas muuten olla Vapaurenmitalinkin? Luulin enstes rautaristis,mutta ku ei oo värikuva.
Jotenkin näyttäisi että tuossa puukossa on puinen, ns. joppi-pää, siis samantapainen kuin esim. nykypäivän Marttiinin Ilveksessä. Tuollaista tuppea valmisti moni tehdas, esim. Fiskars.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Kuvan ikä ajoittuu jokseenkin varmasti Kevät 1918-Heinäkuu 1919 väliin koska sen jälkeen varavääpelin arvo(+merkit) poistuivat käytöstä.
Lyhyen aikaa Suojeluskunnan käytössä ollut kotimainen KK-hihamerkki tuli käyttöön muistaakseni 20-luvun alkupuolella.
Lyhyen aikaa Suojeluskunnan käytössä ollut kotimainen KK-hihamerkki tuli käyttöön muistaakseni 20-luvun alkupuolella.
Kuvan henkilön voisi ehkä tunnistaa tutkimalla kelle kuularuiskukoulutuksen saaneelle varavääpelille on myönnetty EK II. Mielenkiintoista, että jääkärit käyttivät 27-tunnusta ennen jääkäriristiä.
Ei se ainakaan tuo metallinen merkki ole , kk ampuu toiseen suuntaan. Ja ei ilmeiseti kotimainenkaan...
Si vis pacem, parabellum...