Teknisesti Sabre on kyllä ylivoimaisesti mielenkiintoisin mäntämoottori, muttei tosiaan toimintavarmuudeltaan.
Moottoreiden luistit jumiutuivat talvisin ja mekaanikot joutuivatkin käyttämään niitä pitkin yötä. Luin erään WW2 aikaisen mekaanikon kirjoittamia muistelmia joka muisteli osin kaiholla miltä Sabre kuullosti tyynenä ja hiljaisena talviyönä kun se räjäytettiin käyntiin. Paikalliset asukkaat eivät kuulema olleet kovin onnellisia asiasta .
Tehokkaitahan nuo Sabret olivat, nopeakäyntisyys oli varmaan yksi tehokkuuden salaisuus. Taitavat olla edelleen tehokkaimmat koskaan lentokoneessa käytetyistä mäntämoottoreista. Ellei sitten viimeisimmät Wright R3350 versiot ohittaneet niitä tehoissa huiman 55litran tilavuutensa ansiosta.
Mutta litrateholtaan Merlinin tehokkaimmat versiot olivat omaa luokkaansa, ahtopaineetkin huitelivat ns. hätäteholla jossain 1.5bar tietämissä kun saksalaisilta opittua vesiruiskutustakin opittiin hyödyntämään. Varsinkin näin jälkikäteen tuntuu käsittämättömältä miten hienosti moottoreiden ahtopaineita osattiin ohjata eri lentokorkeuksissa ilman alkeellisintakaan elektroniikkaa. Aiemmin mainitsemani Merlin 60/70 tuottikin "vain" +2000hp, mutta loppuvuodesta -44 Merlin tuotti 2640hp 15min ajan testipenkissä kun etsittiin moottorin heikkoa kohtaa. Se on lähes 100hp/L alle puolella normaalista käyntinopeudesta jos verrataan autonmoottoreihin. Merlinin max-kierrokset olivat jossain 3000r/min tietämillä.
Me 262 lentää
kovia on moottorit ollu....pannaan sitte vastineeks ei niin kovia moottoreita.....fiat-mekaanikot kiroili kovasti fiatin moottorin huoltovaikeuksia varsinkin talvella, oli kuulemma suunniteltu mahdollisimman vaikeeks tehdä ihan normi huoltoa...hydrauliikka ei kestän suomen oloja, paineet vuosi jne....jotkut ihme huopalevyt oli venttiileissä, suomen pakkasissa sitte ku jouduttiin moottoreita pitämään toimintakunnossa oli nää huopalevyt päässy puhalluslamppu käsittelyn aikana hiiltymään.....sit joku kekkas et lasten huopatossuissa on just saman vahvusta huopaa....ei ku huopatosuja ettimään ....jossain kirjas oli toi huopa juttu....fiat-mekatsuista on virtualpilotsien sivulla jotain.....
tuolta löytyy se fiatmekaanikko juttu http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... Leppa.html ...
Olishan tuollainen lentomoottorikirja hieno lukea. Jossain sellaisia on tehtykin - löysin tietoja brittiläisestä kirjasta, jossa on esitelty heikäläisiä mäntämoottoreita vuoteen 1955 asti - kuulemma melkein 900 eri tyyppiä.
Kirja Suomen ilmavoimien käytössä olleista mäntämoottoreista - kuka ottaa projektin?
Jostain on tullut sellainen käsitys, että Fiatin A.74 R.C.38 kaksoistähtimoottori, 14 sylinteriä, 625 kW (838 hv), olisi käyttänyt kasviöljyvoitelua ja nimenomaan risiiniöljyä. Risiinivoitelu ei ollut niinkään epätavallista vanhoissa moottoreissa. Jos/kun öljysumua on ilmassa ja joutuu lentäjän sisikuntaan, on sillä tietysti vaikutuksensa.. Kylmässä risiiniöljy muuttuu kynttiläksi eli on täysin jäykkää pötköä.
Oli siinä todella haastetta, kun piti Suomen talvessa Välimeren ilmastoon suunniteltua konetta käyntikuntoisena. Ilmavoimien mekaanikot olivat sodan hiljaisia sankareita - tekivät mahdottomasta mahdollista.
Kirja Suomen ilmavoimien käytössä olleista mäntämoottoreista - kuka ottaa projektin?
Jostain on tullut sellainen käsitys, että Fiatin A.74 R.C.38 kaksoistähtimoottori, 14 sylinteriä, 625 kW (838 hv), olisi käyttänyt kasviöljyvoitelua ja nimenomaan risiiniöljyä. Risiinivoitelu ei ollut niinkään epätavallista vanhoissa moottoreissa. Jos/kun öljysumua on ilmassa ja joutuu lentäjän sisikuntaan, on sillä tietysti vaikutuksensa.. Kylmässä risiiniöljy muuttuu kynttiläksi eli on täysin jäykkää pötköä.
Oli siinä todella haastetta, kun piti Suomen talvessa Välimeren ilmastoon suunniteltua konetta käyntikuntoisena. Ilmavoimien mekaanikot olivat sodan hiljaisia sankareita - tekivät mahdottomasta mahdollista.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Sabren kehityskulun gloriaa hiukan himmensi sen mainittu heikohko luotettavuus. ja että jo Keski-Euroopan "talvi" aiheutti vakavia ongelmia.Canet wrote:Napier Sabre -moottorin kehityskulku oli ehkä vieläkin huikeampi mitä tehon kasvuun tulee - ensimmäiset versiot antoivat "vain" 1350 hv, mutta viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!
Käsittääkseni sarjakoneissa ei tuollaisia tehoja ollut käytettävissä, testipenkin protoissa kylläkin.Canet wrote:viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!
Aika moni muukin maa rakenteli +/-4000hv protomoottoreita.jyri.h wrote:Tehokkaitahan nuo Sabret olivat, nopeakäyntisyys oli varmaan yksi tehokkuuden salaisuus. Taitavat olla edelleen tehokkaimmat koskaan lentokoneessa käytetyistä mäntämoottoreista. Ellei sitten viimeisimmät Wright R3350 versiot ohittaneet niitä tehoissa huiman 55litran tilavuutensa ansiosta.
Lentokoneissa (=lentävissä koneissa), ja varsinkin sarjakoneissa, niihin lukemiin pääsi vain muutama valmistaja.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"