Pohjois-Kymenlaakson Asehistoriallinen Yhdistys ry.

RSO - RAUPENSCHLEPPER OST


RSO

Mietin lehteen lisää jutunjuurta ja kirjoittamani tykkijutun kaveriksi tämä aihe sopii vallan mainiosti. Niin lähellä nämä aiheet ovat toisiaan, joten tuodaan tuosta vetäjästä tarinaa luettavaksi teille. Saksan joukkojen jouduttua vaikeuksiin idän läpimarssillaan, kun loputtomaan liejuun ja mutaan juuttuneet ajoneuvot hidastivat etenemistä ja lopulta pysäyttäen operaatio Barbarossan lähes kokonaan. Nopeasti huomattiin idän upottavassa rospuutossa ja umpihangessa telaketjuvetoinen ajoneuvo ylivoimaiseksi. Venäläiset olivat päätyneet telaketjuvetäjiin olosuhteiden pakosta jo vuosia aiemmin. Kehittely alkoi ja erilaisia ratkaisuja syntyi, kuten Steyrin kehittämä RSO. RSO oli hyvin monikäyttöinen ja muuntuva tela-ajoneuvo, jota edelleen kehitettiin aina tykinvetäjästä amfi biomalliin ja liikkuvaan pst-tykin alustaan. Suomeenkin näitä saatiin 20 kappaletta Jatkosodan vuosina. RSO osoittautui loistavaksi lumessa ja mudassa, joskin hitautta voitiin pitää heikkoutena.

Itärintamalla

Kuvassa itärintaman olosuhteisiin kehitettyjä ajoneuvoja. Vasemmalla RSO-01 ja oikealla kaksi mainiota NSU-Kettenrad -telaketjumoottoripyörää. Huomaa kontrastina hevoset taustalla.

Rso:ssa oli umpiteräksiset telapyörät ja lehtijousitus. Ohjaus tapahtui yksinkertaisesti siten, että kuljettajalla oli kaksi jarruvipua kädessä, joilla hän jarrutti sen puolen ketjua, jonne halusi kääntyä. RSO:lla voitiin kuljettaa 1½-tonnin kuormaa ja vetokykyä löytyi 2 tonnin edestä. Saksassa oli ajateltu ensisijaisesti RSO:ta käytettäväksi PaK40 pst-tykin vetäjäksi. Suomessa vetäjät tulivat ilmeisesti kenttätykistölle, mutta on jokunen voinut olla panssarintorjuntatykin vedossa meilläkin. Mainittava on, että Volksgrenadier -yksiköt hinasivat sodan lopulla 88 mm PaK43 -tykkiä, jolla painoa löytyi kiitettävät 4 tonnia. Raupenschlepper Ostia (suom. telaketjutraktori itä) oli kahta perustyyppiä, eli RSO-01 ja RSO-03. RSO-01:n suunnittelu ja valmistus alkoi vuonna 1942 Steyrin toimesta. RSO-01 valmistettiin ilmajäähdytteisellä bensiini V8 -moottorilla, joka vaihtui Magiruksen dieselneloseen RSO-03 -mallin myötä. Steyr valmisti 2 600 kappaletta RSO-01:tä lokakuulle 1943 mennessä.

Valmistettu kaikkiaan eri variaatioina 27950 kappaletta, jolloin valmistajina mm. Steyr, Magirus, Graf, Auto-Union

RSO-03 Vuodelta 1944

RSO-03 Vuodelta 1944

RSO-03 vuodelta 1944 Vuoden 44 mallia, jossa kulmikkaammat muodot.

Teknisiä tietoja

RSO/01, suluissa RSO/03

Paino: 5 200 kg (5500 kg)
Miehistö: 2 miestä
Moottori: Steyr V8 3,5l / bensiini / 85 hv (Magirus-Deutz 4-sylinterinen 5,5l / diesel / 66 hv)
Nopeus: Maantie: 17,2 km/h Maasto: 10 km/h (Maantie: 14 km/h / Maasto: 8 km/h)
Toimintasäde: Maantie: 250-300 km / Maasto: 150 km (Maantie: 175 km / Maasto: 100 km)
Polttoainesäiliö: 180 l (140 l)
Pituus: 4,42 m
Leveys: 1,99 m
Korkeus: 2,53 m
Hyötykuorma: 1 500 kg
Vaihteisto: Manuaali 4+1
Maavara: 0,55 m
Jarrut: Hydrauliset

Uiva versio

Uiva versio.

RSO-01 lavalla 20mm Gebirgsflak

RSO-01 lavalla 20 mm Gebirgsflak

Telalavetillinen 7.5cm PaK 40/4 auf Raupenschlepper Ost (Selbstfahrlafette)

Armeijaryhmä-Etelä modifi oi 60 kappaletta RSO:ta asentamalla näiden alustalle PaK40 -pst-tykin. Ajoneuvo sai nimekseen 7.5cm PaK 40/4 auf Raupenschlepper Ost (Selbstfahrlafette). Telalavetilliset tykit jaettiin Panzerjäger Abteilungen 743:lle. Ensimmäinen Ski-Jager prikaati sai 7 kappaletta modifi oituja 7.5cm PaK 40/4 auf Raupenschlepper Ost -telalavetillisia psttykkejä. Hiihtojääkärit eivät pitäneet hitaasta alustasta kuin myöskään kovin meluisasta moottorista. RSO:n alustalle modifi oitiin myös seuraavat mallit varustettuna legendaarisella 88 mm:n kanuunalla PzJag K43/1, PzJag K43/2 ja PzJag K43/3

7.5 cm Pak 40/4

7.5 cm Pak 40/4

Teknisiä tietoja

Paino: 5200kg
Miehistö: 4
Moottori: Steyr V8 3.5l / 85hp / bensiini
Nopeus: Maantie 17.2km/h
Maasto: 10km/h
Toimintasäde: Maantie: 250- 300km
Maasto: 150km
Polttoainesäiliö: 180 l
Pituus: 4.57m
Leveys: 1.99m
Korkeus: 2.60m
Aseistus: 75mm Pak 40/4 L/46
Tuliannos: 75mm - 25 Laukausta
Panssarointi: 5-10mm



<<PaK40 Liekinheittimet>>