Poliisi leijona huuto.net ???

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Poliisi leijona huuto.net ???

Post by Rokka »

Tällaiseen törmäsin huuto.netissä:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=59037393

sanokaapas onko tässä todenperää, Pappani oli Summan kokemusten jälkeen hakeutunut sotien välissä Poliisiksi ja hänen jatkosotansa käsiteltiin Poliisipalveluksessa, aika vähän hän jätti mitään jälkeensä sotaan liittyvää, eikä tuollaista kyllä mielestäni missään kuvissakaan näy, joten uskaltaisin väittää olevan ihan pieleen mennyt SS hihakilpi, mutta uskallan muuttaa mielipiteenikin jos joku todistaa oikeaksi !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Ilmarinen
kok
kok

Post by Ilmarinen »

Kyllä minäkin olisin sitä mieltä että tuo on Waffen-SS -miesten kilpi. Eikös heillä ollut kahta versiota käytössä vai muistanko väärin? Sinistä ja mustaa.

Katsoin nopeasti Aarniahon "Kaluunat ja rähinäremmit" -kirjan poliisiuniformut -osuuden eikä hän ainakaan mainitse moista kilpeä, vaikka on melko perusteellisesti selittänyt poliisienkin virkapuvut. Kuvasivuilla tuota ei myöskään ole.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

mutta tuo huutonetin kilpi on hieman liian pyöreähkön oloinen ss kilveks, alareunan pitäisi olla suorempi. suomalaiset käytti ainakin harmaa-mustaa ja puna-keltaista leijonaa. niksmannit ei ollu tyytyväisiä harmaa-mustaan ja teettivät omissa ompelimoissaan parempia merkkejä suomalaisille. aito suomessa tehty kilpi on todella harvinainen ja varmaan satojen eurojen arvoinen.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Ilmarinen
kok
kok

Post by Ilmarinen »

Niin taisi olla punakeltaistakin. On tuo tosiaan hieman väärän muotoinen.

hope
erikmest
erikmest

Post by hope »

Törmäsin huuto.netissä itsekin tuohon leijonakilpeen ja hämmästeli tuota myyntitekstiä. Meinasin kysäistä sitä myyjältä mihinkä tietoon perustaa tuon väitteen, että se olisi poliisin tunnus. Mutta en sitten jostain syystä jaksanut lähteä sitä kyselemään. :!:

Olen sattuneesta syystä Jonkin verran poliisihistoriaan ja asusteisiin / merkkeihin perehtynyt, eikä kyseistä merkkiä ole tullut vastaan. 8)

Mielestäni se ei ole suomalaiselle poliisille kuuluva tunnus.
Ellei sitten liity jotenkin sotilaspoliiseihin, heidän kaikkia eri aikakausien merkkejä en tiedä. :miettii:

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Veikkaan että tuo kuvaus on ihan huuhaata... Pieleen mennyt ss-kilven kopio on munkin veikkaus, meni speksit kiinassa sekaisin kun aatteen miehet noita Kiinasta tilasivat..

Eräs Suomen laajimmista (ellei laajin?) poliisi-kokoelmista on tässä lähellä ja olen siellä pari kertaa käynyt katsomassa ja tuollaista en ole nähnyt...

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

nii-i uudeltahan tuo kuvassakin näyttää, näin minäkin arvelin...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Ei ole poliisin, eikä sotapoliisin merkki. Ei todellakaan. En jaksa edes sen tarkemmin perustella ja poliisin merkkien historiasta tai symboleista runoilla.

Oiskohan täällä samanlaisia merkkejä myynnissä, hmmmm taitaa ollakin 5 € hintaan:
http://www.milpro.fi/index.cfm?action=t ... A2504A902C
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

No justiinsa - kovasti ovat samannäköisiä. En minä ainakaan ota noita huutonetin kauppiaiden juttuja heti kohta tosissani - joukossa on kyllä tietäjiä, mutta on myös suoranaisia huijareita - tai oman hölmöytensä taakse piiloutuvia. SS-kilven alareuna on ilmeisesti suorempi ja jellona jotenkin hiukan ahtaasti siihen aseteltu.

Kun huutonetin myynti-ilmoituksessa on vaikka sana "rare" niin.. Tällä atribuutilla on yritetty myydä "rannikkotykistölippua" ja tykkiasemaa esittävää korttia - kortissa on kyllä ihan selvästi Luftwaffen kotka..

Post Reply

Return to “Muut merkit”