Sinistyksen korjausta

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Sinistyksen korjausta

Post by Rokka »

Tästä on keskusteltu aiemminkin näillä sivuilla, mutta otetaan aihe uudelleen alle. Millä olette korjanneet sinistyksiä, itse kun ei nyt jaksaisi alkaa laittamaan kokonaan kylpyyn esim tuon SA ohjeen mukaan

"SA:n käyttämä sinistys/mustaus seos:

Natriumnitriittiä 6 kg
Chilen salpietaria 2kg
Kloorikalkkia 2kg
Kautsinsoodaa 32 kg
Vettä 48 litraa

Aineet sekoitetaan annetussa järjestyksessä. Seoksen annettava seistä 2-3 vrk ennen käyt.ot. Seos lämmitetään alkulämpötilaan 125 Celsiusta. Raudat tupaan- lämpö nostetaan 145-160 C , palikoiden koosta ja laadusta riippuen aika 45min-1,5 tuntia. Sen jälkeen jälkikäsittely.
"

Mitkä teillä on tuon täälläkin kirjoittaneen Anti-Corrolin käyttökokemukset ja kestävyys, entä sinistyksen sävy ?

http://www.anti-corrol.com/acsini.html

mitä muita vaihtoehtoja tuntuisi löytyvän ? mistä olette hankkineet ja mihin hintaan ?

- j o n i -

FTR-edit: siirretty tänne
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mulla on korrolista hyviä kokemuksia. Niinkuin muuallakin kirjoitin, niin lämpöä ja elämän iloo, niin homma toimii.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

Super-Sini on aseteknikko O. Mélartin kehittämä tuote.
Käsissäni on hänen kirjoittama Metallinvärjäys opas. Kaikkein tärkeintä on käsiteltävän pinnan ehdoton puhtaus. Ei ruostetta, rasvaa, likaa eikä sormenjälkiä.
Värisävyyn vaikuttaa lämpötilä, käsittelykerrat ja erittäin paljon käyttäjän kokemus ja ammattitaito, mutta kokeilemalla oppii.
Myös sinistysnesteen huolellinen poistaminen käsittelyn jälkeen on TÄRKEÄÄ.
Itse kokeilin mustata moottoripyörän jarrulevyn mustaksi viimeksi. Eihän tuo käyttöä kestä, kun jarrupalat kuluttaa pintaa, mutta tuo olikin kotkakuviolla tehty kappale, jota en ajatellutkaan käyttää. Seinäkellon tekisin, jos saisin luvan laittaa seinälle.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Edelleen kehun Super-siniä, mielestäni paras aine markkinoilla. Mutta ei kaikkein myrkyttömimmästä päästä.... :shock:
Si vis pacem, parabellum...
Image

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Olisko niin että uudemmat super-sinit olis miedompia kuin ennenvanhaan. Äänenvaimentimeen tein adapterin työkaluteräksestä eikä meinannut millään saada mustaksi vaan harmahtavaa ja nopeasti normikäytössä pikkusen ruosteessa vaikka öljyllä pyyhitty. Uusiksi hionta ja tosi vanhasta purkista samalla tavalla ja mustaa tuli.

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

eklu wrote:Olisko niin että uudemmat super-sinit olis miedompia kuin ennenvanhaan. Äänenvaimentimeen tein adapterin työkaluteräksestä eikä meinannut millään saada mustaksi vaan harmahtavaa ja nopeasti normikäytössä pikkusen ruosteessa vaikka öljyllä pyyhitty. Uusiksi hionta ja tosi vanhasta purkista samalla tavalla ja mustaa tuli.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin tuo oli ostettu tuo uusi Sinisi?
Ainehan oli myntikiellossa välillä ja sitten luvanvaraista tavaraa. Välillä myös laimeampaa. Tuo pullosi saattaa olla tuota laimeampaa vuosikertaa? Nykyään on taas samaa, mitä ennen myyntikieltoa.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Tänä vuonna joskus kevään korvilla ostin kun vanha oli hetken hukassa. Hetken jo aattelin että kaadan kaik samaan pulloon mutta taidan säästää tuon vanhan, jos en hukkaa niin riittää mulla mailman tappiin.

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

eklu wrote:Tänä vuonna joskus kevään korvilla ostin kun vanha oli hetken hukassa. Hetken jo aattelin että kaadan kaik samaan pulloon mutta taidan säästää tuon vanhan, jos en hukkaa niin riittää mulla mailman tappiin.
Vielä senverran, että oliko tuon pullon etiketissä valmistaja Kemiantuote Hikiällä, vai Anti-Corrol Tampereella? Siis tässä uudemmassa keväällä ostetussa.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Se on tuo Kemiantuote Oy ja vanhasta tarra lähtenyt.

Anti-Corrol

Post by Anti-Corrol »

eklu wrote:Se on tuo Kemiantuote Oy ja vanhasta tarra lähtenyt.
Eli pullo saattaa olla siltäajalta, kun sisältö oli miedompaa? En osaa sanoa, miten kauan pullo on ollut varastossa ennen myyntiä. Muutenhan tuohon Super-Siniin ei kyllä aika vaikuta.
Harmi, että näin on päässyt käymään ja olet saanut huonon kuvat tuottesta.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Ei usko tuotteeseen ole mennyt, normi paikkaukset onnistuneet ihan OK. Kokonaisen osan sinistäminen ei aluksi onnistunut, krominikkeliteräs ilmeisesti sieltä vaikeimmasta päästä muutenkin.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Super sini kohtasi vottajansa Perma Blue paste gun blue, pastamainen ja täyttää naarmut hyvin, kiiltävämpi pinta. Ameriikan tuliaisina sain.

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3

Post by John Moses »

Pikkupalikoihin olen saanut hämmästyttävän hyvää jälkeä Jenolite-nimisellä pastalla, joka sekin on peräisin Ison veden tuolta puolen. ruuvinpäihin, jyviin ynnä muihin pikkunippeleihin olen saanut niin hyvää jälkeä, ettei aina originaalista eroa.Pysysvyydetä pitkän päälle en osaa sanoa, mun olen vasta pari kuukautta tahnan kanssa pelleillyt. Nopea, helppokäyttöinen eikä ilmeisesti ihan HIRRVEÄN myrkyllistä kun ei ainakaan putkilon kyljessä ole kauheita uhkauksia ja varoituksia (älä kuitenkaan syö...)Ainetta jopa edustaa joku suomessakin, mutta en vaan muista kuka..ostin putkilon kokeeksi Korian erämessuilta kesällä joltain puukkosepältä. Minusta ehdottomasti parempaa ja helppokäyttöisempää kuin esim. Super-sini.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Mun tuubissa on pääkallon kuva DANGER:POISON ja varoitus syömisen vaaroista ja ohje lukea pakkauksen takaa.

DANGER: Contains Selenium Dioxde. Do not drink gun blue or solution. Avoid contact with eyes and prolonget contact with skin. Jatkuu vielä ohjeella jos ainetta menee silmiin.

Tuo ruuvien sinistämisen onnistuminen olisi pitänyt mainita, litkuilla ei normi ruuvi joka on passivoitu tahtonut sinistyä ilman pinnan hiontaa sujuu pastalla loistavasti. Itsellä engelsmannissa todella kiiltävä pinta ja aikaisennat korjaus yritykset ai saanut niin kiiltävää pintaa, nyt onnistui aivan loistavasti. Jokaisella kotisepällä pitäisi olla tuubi tätä tai vastaavaa pakissaan.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

eklu wrote:Mun tuubissa on pääkallon kuva DANGER:POISON ja varoitus syömisen vaaroista ja ohje lukea pakkauksen takaa.

DANGER: Contains Selenium Dioxde. Do not drink gun blue or solution. Avoid contact with eyes and prolonget contact with skin. Jatkuu vielä ohjeella jos ainetta menee silmiin.

Tuo ruuvien sinistämisen onnistuminen olisi pitänyt mainita, litkuilla ei normi ruuvi joka on passivoitu tahtonut sinistyä ilman pinnan hiontaa sujuu pastalla loistavasti. Itsellä engelsmannissa todella kiiltävä pinta ja aikaisennat korjaus yritykset ai saanut niin kiiltävää pintaa, nyt onnistui aivan loistavasti. Jokaisella kotisepällä pitäisi olla tuubi tätä tai vastaavaa pakissaan.
Taatusti jos ruuvi on passivoitu tai jotenkin muutoin pintakäsitelty, niin ei ota aine siihen kiinni....yleensä nämä kemialliset aineet reagoivat puhtaaseen rautaan ja vain rautaan...ja jos tuo tunkee itsensä jopa passivoinnin "läpi" uskoisin että kyseessä on jonkilainen "maalaus"reaktio, ei niinkään ruostustus joka sinistyksen periaatteena on....
muuten tekisi kyllä mieli kokeilla moista mössöä, mistä saan...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”