P08 vs. M/23

Keskustelua pistooleista ja revolvereista sekä niiden varusteista
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

P08 vs. M/23

Post by Ukko-Pekka »

Olisin mahdollisesti kevään aikana pistämässä pikkuisen rahaa joko Parabellumiin (joko M/23 tai P08) tai SVT-40 ja kartoittelisin tässä nyt kunkin aseen plussia ja miinuksia -.-

Eli. Kiinnostaisi nyt lähinnä kaliiperien 7,65 ja 9mm erot. 7,65 on käsittääkseni tarkempi (ja yleisempi suomalaisten käytössä) mutta myös huomattavasti kalliimpi ja vaikeammin saatavilla. Koska lataan patruunoita itse patruunoiden hinnalla ei juuri ole väliä, enimmäkseen luotien hinnalla -.-
9mm luotejahan saa käytännössä jokaisesta aseliikkeestä, ja hylsyjenkin hankinta hoituu ratojen roskiksia penkomalla -.-

Onko 7,65 ja 9mm parabellumien hinnalla suurta eroa (huutokaupoista ja messuilta hakisin) Aseen numerotarkuudella ei ole juuri merkitystä.

Käsittääkseni 9mm on vaikeampi saada hankkimislupia? Minulla on kaksi asetta "omilla" luvilla ja kolme rinnakkaisluvilla ja kuulun ampumaseuraan, radoilla tulee käytyä viikoittain.

PS: .38 latausvehkeet on omasta takaa, jos hankkii 9mm hylsynpidikkeen voiko kyseisillä vehkeillä ladata myös 9mm, koska samaa luotiahan molemmat käyttävät -.-

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Jos numerotarkkudella ei ole väliä, hinnoilla ei ole eroa. Luvansaantiin ei pitäisi vaikuttaa onko 7.65/9mm,jos ei taas ole kyseessä teikäläisen kotiseudun poliisilaitoksen paikallinen "erikoisuus". Enpä ole tuota lataushommaa itse kokeillut, mutta arvelisin,että ei voi. 9mm hylsy kun on pikkuisen kartio ja .38 suora.No, kyllä kai tuokin selviää tällä palstalla.Varmasti löytyy joku pellepeloton joka tuonkoin on kokeillut :D

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Mihin hinta-haarukkaan noiden vehkeiden hinta sitten suurinpiirtein asettuisi, jos oletetaan että löytyy kohtuukuntoinen ei-numerotarkka peli.

Pikkuisen hävettää kysellä tälläisiä, mutta tuttavani on ollut jokus töissä poliisiasemalla ja hän sanoi että hankkimisluvalla voisi ostaa siihen merkityn kaliiperin aseen sijasta myös pienempää kaliperia olevan aseen (jos siis on sama asetyyppi ja toimintatapa) onko näin vai puhuiko tuttava ihan höpöjä -.-

Toisinsanoen voisiko 9mm luvalla ostaa vaihtoehtoisesti 7,65 mm parabellumin, eli jos parabellumiin päädyn voisi hankkia kumman tahansa, riippuen tarjonnasta ja tarjolla olevien aseiden laadusta :miettii:
Last edited by Ukko-Pekka on Wed Mar 19, 2008 21:03, edited 1 time in total.

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

tuosta lupahommasta,täällä meillä ei ainakaan saa lupaa 7,65 bellumille jos ei ole keräilijä.9mm saa,koska kaliberi on yleinen ammunnassa käytetty kaliberi, 7,65 ei ole.siis poliisin tulkinta on ettei 7,65 pb kaliberisella aseella voi harrastaa tarkkuusammuntaa,koska virallisesti ei ole mitään ampumalajia tuon kaliberin aseelle :shock:
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Meillä ainakin voi ostaa pienempää kaliiberia olevan aseen kuin mitä luvassa mainitaan. Kannattaa kysyä omalta laitokseltasi,minkälaista käytäntöä siellä noudatetaan.

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

kyllä täälläkin voi ostaa pienempää kaliberia olevan,mutta tuo bellum voi olla eri asia. tietysti riippuu luvan myöntävästä henkilöstä, miten hän asiaan suhtautuu.kannattaa varmistaa ettei tule ikävää ylläriä.
outoa tuo oli minustakin,ettei voisi muka 7,65 parabellumilla harrastaa tarkkuusammuntaa.minä ainakin olen harrastanut jo vuosia...

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Toi luvansaanti riippuu todella paljon paikkakunnasta joten kannattaa ensin kysellä luvan myöntäjältä mitä vaaditaan.7.65pb.n on huomattavasti vaikeampi/kalliimpi saada panoksia kuin 9mm aseeseen.Kannattaa tosin muistaa että kyseessä on vanhat aseet joten 9.n paukutkin pitäisi valita sieltä miedommata päästä.Lapua latasi joskus L-35 ja Paraan tarkoitettuja 9mm panoksia joiden lähtönopeus oli muistaakseni 320m/s.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

jaska wrote:Kannattaa tosin muistaa että kyseessä on vanhat aseet joten 9.n paukutkin pitäisi valita sieltä miedommata päästä.Lapua latasi joskus L-35 ja Paraan tarkoitettuja 9mm panoksia joiden lähtönopeus oli muistaakseni 320m/s.
Juu tarkoitus olisikin latailla itse patruunat oli sitten 7,65 tai 9mm :)

Asehistoriallisen seuran huutokaupoissa näytti parabellumien hinnat asettuneen jonnekkin vajaan kolmensadan ja reilun neljänsadan paikkeille, pitääkö paikkansa?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Siinä haarukassahan nuo ei numerotarkat pyörii.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

tokarev38 wrote:tuosta lupahommasta,täällä meillä ei ainakaan saa lupaa 7,65 bellumille jos ei ole keräilijä.9mm saa,koska kaliberi on yleinen ammunnassa käytetty kaliberi, 7,65 ei ole.siis poliisin tulkinta on ettei 7,65 pb kaliberisella aseella voi harrastaa tarkkuusammuntaa,koska virallisesti ei ole mitään ampumalajia tuon kaliberin aseelle :shock:
Hain viimevuoden keväällä kaksi 9 mm lupaa Lappeenrannan kansliasta ja tarkoitus oli ostaa pellumi ja lahtipistooli, Lahti jäi kyllä ostamatta, mutta tuli kassalla puheeksi, kun hain lupaa, että jos löydän hyvän 7,65 pellumin miten pitää toimia, täti kyllä sanoi että tulet käymään tässä tai soitat, niin he muuttavat luvan 7,65 ! tietysti jos ase muuttuisi taskuaseeksi on se eriasia !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Latauslaitteista. En oikein usko onnistuvan 9mm Pb latauksen 38 sp holkeilla. Ei ole nyt Hyytiäisen kirjaa käsillä, että voisi tarkistaa mittoja, mutta eppäilen toimivuutta. Bellumi on muutenkin ronkeli paukkujen suhteen, saati sitten, jos hylsyn paksuudessa on eroja. :miettii: Ei ne holkit kuitenkaan niin mahdottomia maksa, että niissä kannattaisi ruveta saitailemaan. ;)
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

katos,tavat muuttuu.kaveri haki joku aika sitten lupaa 7,65 bellumille,ja ei saanut tarkkuusammuntaperusteella,ei vaikka on maasotakoululla töissä,ja omistaa useita aseita ennestään.peruste oli juuri tuo,ettei ole virallista ampumalajia mihin tuo ase soveltuu.kyllä tuo kaliberin muutos ostolupaan on onnistunut,suurempaankin päin kun soitaa laitokselle tai käy siellä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

On virallinen ampumalaji mihin tuo on luokiteltu ja kun ei ole taskuase, ei ostamisen kieltämistä sillä perustella, ellei ole kyseessä taskuase.

5.1 Ahlberg-pistooli
5.2 Sotilaspistooli L-35 "Lahti"
5.3 Sotilasrevolveri M/95 Nagant
5.4 Sotilaspistooli M/Tokarev
5.5 Sotilaspistooli M/96 Mauser (7,63 mm)
5.6 Sotilaspistooli M/23 Parabellum
5.7 Sotilaspistooli vz.38, tsekkiläinen
5.8 Sotilaspistooli M/03 FN-Browning
5.9 Sotilaspistooli M/07 Husqvarna
5.10 Sotilaspistooli FN M/35 "GP"
5.11 Sotilaspistooli M/96 Mauser 9mm
5.12 Sotilaspistooli M/08 Parabellum
5.13 Sotilaspistooli M/Walther P-38
5.14 Sotilaspistooli M/1911 Colt
5.15 Pistooli M/34 Beretta
5.16 Pistooli vz.24, tsekkiläinen
5.17 Pistooli M/Astra 300
5.18 Pistooli M/Beholla
5.19 Pistoolit M/15 Beretta
5.20 Pistooli M/19 Beretta
5.21 Pistooli M/35 Beretta
5.22 Pistooli M/1900 FN-Browning
5.23 Pistooli M/1910 FN-Browning
5.24 Pistooli M/1910-22 FN-Browning
5.25 "Pistooli M/Espanjalainen"
5.26 Pistooli M/1914 Mauser
5.27 Pistooli M/Sauer 7,65
5.28 Pistooli M/Walther 4

Itse olen tämän listan kanssa vieraillut kansliassa, no tuolla listalla en saanut 34 berettaa ostaa :shock: :-D :oops:

http://www.resul.fi/index.phtml?s=50

lista löytyy sääntösivun lopulla .pdf muodossa !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

tuttu lista mulle,mutta kaveri ei tiennyt tai ei halunnut ruveta kiukuttelemaan laitoksella.haki lupaa tarkkuusammuntaperusteella ja kun ei saanut niin unohti koko asian.ja yleensä,kun kyseessä ei ole taskuase niin ei oikein ole perustetta kieltää vaikka ei kilpailuissa kävisikään,omaksi huvikseen jos harrastaa.nimittäin jos muut asiat on luvanhakijalla kunnossa,kun eihän kaikkien aseiden tarvitse olla kilpa-aseluokkaa.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Meillä ei ollut mitään kyselyä. Lupa tuli hyvässä hengessä ja perusteluna oli perinneammunta.

Puhuin aiemmin vastoin parempaa tietoa. Mulla on 08 johon on tyrkätty 119mm 7.65 piippu. No onneksi 99 piippu löytyi ilman tuskaa. Kaliberin pidän 7.65.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Pistoolit ja revolverit”