Parabellumin suojeluskunta merkinnät

Keskustelua pistooleista ja revolvereista sekä niiden varusteista
Post Reply
Hogman
kaartkorpr
kaartkorpr

Parabellumin suojeluskunta merkinnät

Post by Hogman »

Minkähänlaisia merkintöjä suojeluskunta merkitsi parabellumeihinsa. Itselle on siunaantunut yksi 7.65 parabellumi jossa on oikealla puolella kaiverrukset HSK NK 62. Ase on numero tarkka ja siisti.
Ei vauhti tapa, vaan äkkipysäys!

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

??? :shock: En ole ikinä kuullut muista kuin m34 Berettoista ja m/300 Astroista joissa on ihan Sky leimaus, mutta voihan olla että jotain hyväksymisleimoja on?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Oma Parabellum on myös Suojeluskuntalaisen mutta siinäkään ei ole mitään leimauksia.Oli sodan päätyttyä siirtynyt hänen veljensä haltuun tuon mukana saadun sodan jälkeen kirjoitetun luvan mukaan.

Kaivoin vanhan tammikuun 17. 1945 annetun luvan esiin ja siinä mainitaan mm:Perintönä velivainajalta jolla ollut XXXX SK:n kantolupa N:21/628/44

On oikein paikallisen Sotilaspiirin Esikunnan Virkakirjeessä lähetetty lupa.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ei mullakaan mitään leimoja. Perimätiedon mukaan olen toinen omistaja sodan jälkeen.

Ase on tod.näk itse ostettu ennen sotaa ja niin päätynyt reissulle mukaan. ollut joka tapauksessa aktiivisen suojeluskuntalaisen.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

JVA
sotvm3
sotvm3

Re: Parabellumin suojeluskunta merkinnät

Post by JVA »

Hogman wrote:Minkähänlaisia merkintöjä suojeluskunta merkitsi parabellumeihinsa. Itselle on siunaantunut yksi 7.65 parabellumi jossa on oikealla puolella kaiverrukset HSK NK 62. Ase on numero tarkka ja siisti.
Suojeluskuntajärjestö hankki ennen sotia Parabellumeita vain pieniä määriä kaupallisia kanavia pitkin. Pääosa suojeluskuntalaisten Parabellumeista oli siis omilla varoilla ostettuja henkilökohtaisia aseita. Käsittääkseni Suojeluskunnan omistamiin aseisiin saatettiin stanssata esim suojeluskunnan kirjaimet (HSK=Helsingin Suojeluskunta?). Mitään yhtenäistä SY tai SKY leimausta en tiedä tässä vaiheessa olleen käytössä. Vasta sota-aikana, kun kotijoukkojen esikunta hankki kootusti Astra- ja Beretta-pistooleita, määrättiin kaikkiin ostettuihin aseisiin stanssattavaksi SKY-omistusmerkintä.

jk
kers
kers

Post by jk »

Minun bellumissa lukee rungossa ,hihnalenkin yläpuolella:
"LAHDEN SK".
Onko kovinkin yleinen?

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mun pellumissa ei ole mitään. Kotelokin on SA-leimattu. Siis ei S.K.y
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Wittmann wrote:Mun pellumissa ei ole mitään. Kotelokin on SA-leimattu. Siis ei S.K.y
Minä myös toinen omistaja sodan jälkeen.SA kotelo ja leimoja ei aseessa.Toinen aseen koteloista on sellainen itse tehty.Siinä se oli ostohetkelläkin.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

jk wrote:Minun bellumissa lukee rungossa ,hihnalenkin yläpuolella:
"LAHDEN SK".
Onko kovinkin yleinen?
Ei ole, kovin harvinainen ennemmin.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Post Reply

Return to “Pistoolit ja revolverit”