Parabellumin suojeluskunta merkinnät
Parabellumin suojeluskunta merkinnät
Minkähänlaisia merkintöjä suojeluskunta merkitsi parabellumeihinsa. Itselle on siunaantunut yksi 7.65 parabellumi jossa on oikealla puolella kaiverrukset HSK NK 62. Ase on numero tarkka ja siisti.
Ei vauhti tapa, vaan äkkipysäys!
Oma Parabellum on myös Suojeluskuntalaisen mutta siinäkään ei ole mitään leimauksia.Oli sodan päätyttyä siirtynyt hänen veljensä haltuun tuon mukana saadun sodan jälkeen kirjoitetun luvan mukaan.
Kaivoin vanhan tammikuun 17. 1945 annetun luvan esiin ja siinä mainitaan mm:Perintönä velivainajalta jolla ollut XXXX SK:n kantolupa N:21/628/44
On oikein paikallisen Sotilaspiirin Esikunnan Virkakirjeessä lähetetty lupa.
Kaivoin vanhan tammikuun 17. 1945 annetun luvan esiin ja siinä mainitaan mm:Perintönä velivainajalta jolla ollut XXXX SK:n kantolupa N:21/628/44
On oikein paikallisen Sotilaspiirin Esikunnan Virkakirjeessä lähetetty lupa.
Ei mullakaan mitään leimoja. Perimätiedon mukaan olen toinen omistaja sodan jälkeen.
Ase on tod.näk itse ostettu ennen sotaa ja niin päätynyt reissulle mukaan. ollut joka tapauksessa aktiivisen suojeluskuntalaisen.
Ase on tod.näk itse ostettu ennen sotaa ja niin päätynyt reissulle mukaan. ollut joka tapauksessa aktiivisen suojeluskuntalaisen.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Re: Parabellumin suojeluskunta merkinnät
Suojeluskuntajärjestö hankki ennen sotia Parabellumeita vain pieniä määriä kaupallisia kanavia pitkin. Pääosa suojeluskuntalaisten Parabellumeista oli siis omilla varoilla ostettuja henkilökohtaisia aseita. Käsittääkseni Suojeluskunnan omistamiin aseisiin saatettiin stanssata esim suojeluskunnan kirjaimet (HSK=Helsingin Suojeluskunta?). Mitään yhtenäistä SY tai SKY leimausta en tiedä tässä vaiheessa olleen käytössä. Vasta sota-aikana, kun kotijoukkojen esikunta hankki kootusti Astra- ja Beretta-pistooleita, määrättiin kaikkiin ostettuihin aseisiin stanssattavaksi SKY-omistusmerkintä.Hogman wrote:Minkähänlaisia merkintöjä suojeluskunta merkitsi parabellumeihinsa. Itselle on siunaantunut yksi 7.65 parabellumi jossa on oikealla puolella kaiverrukset HSK NK 62. Ase on numero tarkka ja siisti.