Onko takana mitään merkintöjä. Onko siinä ruuvikiinnitys ja minkä kokoinen tuo on?
Vahva veikkaus olisi esim. US-merijalkaväen suuntaan. Tarkemmin ajatellen ehkäpä heidän erikoisjoukot.
Ankkuri viittaisi sinne. Mutta onko kallo tiedustelun tunnuksia??? Siihen varmaan osaa Rami vastata.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Edellisessä viestissä Sturmann aavisteli, että minä tietäisin mikä tuo merkki on. USA:n merijalkaväen merkki se ei ole. Tämä on toinen kerta kun tuollaisen merkin näen ja arvuuttelen. Kokonsa puolesta se on "rähinä-remmi"-merkki ja taitaa olla ruuvikiinnityksellä. Minun veikkaukseni on URR:n "Kuoleman eskadroona". Talvisodan suomalaisten panssarijoukkojen tunnus oli pääkallo, joten sekin voisi olla mahdollinen vaihtoehto.
Jotenkin heraldiikka ei valitettavasti osu mun silmää URR osastolle. Kyl mä voisin laittaa ulkomaille esim englanti vois olla hyvä osoite. Sas yms tunnus????
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Jollakin engelsmannien ratsuväkiyksiköllä oli kyllä kallo (ja sen alla nauhassa "or glory") - kallo oli muistini mukaan eri mallia. Sanoivat niitä dead or glory -pojiksi.. linkistä löytyy ko. tunnus (http://www.militarybadges.info/images/u ... ntal10.jpg) eli se oli 17. ja 21. lansieerirykmentti (lansieerit lienevät ratsastavia keihäsmiehiä - siis alunperin).
SAS:n tunnuksessa on siivitetty tikari kärki alaspäin ja tunnuslause "Who Dares Wins" (Ken uskaltaa, hän voittaa).
Lisätietoja pääkallomerkistä.
Merkki on pellistä prässätty, halkaisijaltaan noin 30mm. Kiinnitys ompelemalla miekan kahvojen luona olevista reijistä ( 4kpl ).
Mitään leimoja tai numeroita ei merkin kääntöpuolelta löydy. Tarinan mukaan merkki liittyisi jotenkin "Musta nuoli" nimiseen porukkaan ?
Korpisoturi wrote:Lisätietoja pääkallomerkistä.
Tarinan mukaan merkki liittyisi jotenkin "Musta nuoli" nimiseen porukkaan ?
Saattaisin vähän epäillä, että liittyisi Pärmin Piruihin. Mustan nuolen miehillä oli hihassa musta vinkkeli. Olisi helppoa uskoa rähinäremmimerkin kuvaavan myös mustaa nuolta.
Kaikissa suomalaisissa rähinäremmimerkeissä olen tavannut ruuvikiinnityksen, jos tämä on kotimaista valmistetta, niin ensimmäinen ei ruuvikiinnitteinen.
Ps. korjaatte varmasti jos olen väärässä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Tässäpä jotain mahdollista vinkkiä: Juha E. Tetrin kirjoituksessa "Jatkosodan joukkojen tunnuksista ja asevelimerkeistä" Marko Palokankaan toimittamassa teoksessa "Jatkosodan tiellä" (2004) on piirros hyvin samannäköisestä tunnuksesta. Tekstin mukaan kyse on I/JR 46:n tunnuksesta, jota ko. pataljoonan miehet käyttivät hatuissaan, ja sitä myös maalattiin kypäriin ja pataljoonan käytössä olleisiin ajoneuvoihin.
Artikkelissa viitteeksi on mainittu Tetrin omakustanne "Suomen puolustusvoimien joukkojen tunnuksia ja asevelimerkkejä 1941-1945" (2004). Olen yrittänyt saada tuota kirjaa käsiini huonolla menestyksellä (jos joku tietää mistä sitä saa, kertokoon - tieto otetaan vastaan kiitollisuudella) mutta siitä voisi löytyä lisätietoja. Itsellänikin on pari jatkosodan aikaista merkkiä joita olen yrittänyt tunnistaa.
Sepon Penni Helsingissä myi tuota teosta aikanaan. Soitin Aleniukselle ja kysyin miten sitä saa, niin sitä ei saa enään, koska painos oli 150 kpl.
Alenius oli vahvasti samaa mieltä Ilmarisen kanssa, että 1/JR41 hattumerkki olisi kyseessä.