
Kenelläkään kokemuksia Rost Flashista? Siinä ei taida olla sinejä liuottavia ainesosia.

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... =CRC%20RED
Se ei ainakaan autoissa oikein toimi, rost-stop on ainakin yks ruosteen muuntaja.Sturmmann wrote:Tuon kuntoiset osat etikka-alumiiniin likoamaan, mutta tosin häviää sinistykset. Auton pintojen pohjatöissä käytetään ruosteentappajaa, eli jotain fosforihappopitoista suihkutettavaa ainetta, jota käytetään kun ruoste on pellin huokosissa liian syvällä. En muista nyt aineen nimeä, mutta automaaliliikkeissä ne sen varmasti tietää.
Kolmas keino on sitten vain öljyä ja teräsvillaa.
Onnistuuko tuo systeemi, jos palju on normaalia peltiä/rautaa ja siihen sitten kappale killumaan? Ja kuinka hyvin nuo virtapiuhat pitää eristää?Tuoma SS wrote:Itse olen nykyään noissa ruosteputsauksissa vahvasti elektrolyysin kannalla, kappaleesta ei irtoa mitään ylimääräistä ja homma on niin vaivatonta, ettei ole enää minkäänlaista mielenkiintoa muihin tapoihin.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan homma hoituu niin, että veteen sekoitetaan esim. rautakaupan maaliosastolta löytyvää kidesoodaa ~4eur/kg n.5% vahvuuden aikaansaamiseksi (En ole huomannut että suuremmastakaan määrästä haittaa olisi, tuskin tosin hyötyäkään). Tämän jälkeen miinusnapa kiinni putsattavaan esineeseen ja +napa onko se nyt anodiin? eli siihen metallikappaleeseen joka uhrautuu tämän puhdistusprosessin puolesta. Jokatapauksessa, älkää käyttäkö ruostumatonta/haponkestävää terästä, tai sitten viekää jonnekin pellolle tms. porisemaan, jossa kyseisestä reaktiosta syntyvää katkua ei pääse hengityselimiin, tuosta saa nimittäin kehoonsa kaikki maanpäällä esiintyvät ainekset syövän kehittymiselle, muuten toimii kyllä hienosti... Eli, toisinsanoen, normaali patarauta kelpaa mainiosti anodiksi, on ehkä kertakäyttöistä ruostumisnopeutensa vuoksi, mutta huomattavasti terveellisempää elimistölle.
Tämän jälkeen annetaan prosessin käydä ja seurataan tilannetta aina silloin tällöin nostamalla kappele pois litkuista. Jos tuntuu ettei puhdistusnopeus riitä, eli akkulaturissa on liian vähän potkua, niin hitsausinvertterillä olen suurempia kappaleita varsin onnistuneesti putsannut. Umpiruostuneet valurautapannut ovat kuin kaupanhyllyltä otettuja alle tunnissa, anodina 300-400mm putkenpätkä (työpaikan etuja) jonka saa sopivasti upotettua 20l astian reunoille. Kehittää kyllä lämpöäkin aika reilusti, joka taas kiihdyttää prosessia. Vetyäkin tuossa tuntuu jonkinverran syntyvän, jonka voi havaita toisinaan kun kappaleisiin kiinnitettyjen piuhojan paikkaa hieman muuttaa > kipinöintiä ja leimahdus "keitoksen" pinnalla. En tiedä syntyykö sellaisia määriä, että voisi aiheuttaa räjähdyksen suljetussa tilassa, ainakaan akkulaturilla, mutta en ota kyllä mitään vastuuta, jos joku itsensä pilvenreunalle paukauttaa...
Toivottavasti tuosta jotain selkoa näin muutaman gin tonicin jälkeen saa, -mikäli ei, niin esimerkiksi tuolla lisää aiheesta : http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=84469 ja googlella löytää lisää.
Mennyt koko kysymys ohi, mutta olen käyttänyt peltisiä ~10l asetonipönttöjä, kun työpaikalta niitä kätevästi saa. Eli onnistuu, mutta alkaa varsin nopeasti vuotaa, eli parin käyttökerran jälkeen joutaa romuksi. Virtapiuhoja en ole mitenkään eristellyt, hauenleuat kiinni ja virrat päälle. Sen kun muistaa vain tarkistaa että leukojen kiinnityspisteet eivät ole kovin ruosteessa, tuppaa virrankulku muuten hieman häiriintymään.smokeball wrote: Onnistuuko tuo systeemi, jos palju on normaalia peltiä/rautaa ja siihen sitten kappale killumaan? Ja kuinka hyvin nuo virtapiuhat pitää eristää?
Vastaavaa systeemiä käytetään tietääkseni myös hopean puhdistukseen ja piuhojen paikkaa vaihtamalla esim. kultaukseen.