Pohjois-Kymenlaakson asehistoriallinen yhdistys ry.

PanssarivoimatPanssarivoimat

LEOPARD 2


Leopard 2

Puolustusvoimat on tehnyt 17.9.2002 tilauksen Saksan kanssa 124 käytetystä Leopard 2A4 -vaunusta n. 100 milj. euron hintaan. Vaunujen pitäisi olla täydessä koulutuskäytössä vuonna 2005. Vaunut toimitetaan vuosina 2003 - 2008 ja niiden käyttöiän pitäisi ulottua 2020-luvun lopulle.

Joten tässä on hieman tietoa tulevasta panssarivaunustamme. Lisätietoja ja esimerkiksi vertailu venäläisiin vaunuihin on Suomen Sotilaassa 4/2002. Artikkelissa on myös esitetty kritiikkiä vaunuhankinnasta, johon tämä lehti/sivusto ei rupea, koska meitähän kiinnostaa vain tekniset asiat.

Historiaa

Leopard 2 on müncheniläisen Krauss-Maffei AG:n (nykyisin Krauss-Maffei Wegmann, KMW ) kehittämä panssarivaunu. Panssarivaunun ensimmäinen versio oli Leopard 1, jonka valmistus Bundeswehrille alkoi vuonna 1963 ja se otettiin käyttöön 1965. Vaunua on valmistettu yli 6 000 kappaletta 12 valtioon, mm. Saksaan, Belgiaan, Tanskaan, Kreikkaan, Italiaan, Kanadaan, Alankomaihin, Norjaan, Turkkiin ja Australiaan.

Leopard 2 -projekti alkoi Länsi-Saksan ja USA:n välisenä yhteistyönä päämääränä kehittää kehittynyt panssarivaunu MBT-70 /KPz-70 (Kampfpanzer-70). Yhteistyössä olivat USA:sta GM ja Saksasta yritysrypäs, johon kuuluivat MaK, Rheinstal-Henschel, Lutherwerke ja Krauss-Maffei. MBT-70 :n oli määrä korvata Saksassa M48A2G-vaunu ja sen oli suunniteltu painavan 50 tn ja siinä olisi kehittynyt tulenjohtojärjestelmä, jossa olisi laser-etäisyysmittari, infrapunatähtäin ja latausautomaatti 152 mm XM150E5 -kanuunalle. Kanuuna pystyi ampumaan tavanomaisten ammusten lisäksi myös Shillelagh -ohjuksia.

Molempien osapuolien valmistamat alustaratkaisut olivat testikäytössä vuonna 1966, ja saksalaisten valmistama alusta todettiin paremmaksi. Vuoden 1967 alussa moottorien prototyypit valmistuivat: saksalainen nestejäähdytteinen MTU MB 873 Ka 500 ja amerikkalainen ilmajäähdytteinen Teledyne-Continental.

Tämän jälkeen huomattiin, että vaunusta oli kasvamassa liian painava, joten painoa olisi pudotettava. Yhteistyökumppanit eivät kuitenkaan päässeet yksimielisyyteeen miten projektia pitäisi jatkaa, joten MBT-70 -ohjelma lopetettiin vuonna 1970. Amerikkalaisten suunnittelutyö johti lopulta M1 Abramsiin ja saksalaiset jatkoivat suunnittelua omalla tahollaan. Vuonna 1978 vaunu oli valmis ja Bundeswehr teki tilauksen 1 800 vaunusta. Krauss-Maffei valittiin päävalmistajaksi, MaK alihankkijaksi (yritys valmistaisi 45% vaunuista) ja Wegmann tornien asentajana oli vastuussa tulenjohtojärjestelmästä. Kolmea ensimmäistä vaunua käytettiin testeihin Saksan panssarikoulussa (Kampftruppenschule 2) Münsterissä. Ensimmäinen palveluskäyttöön valmistettu vaunu luovutettiin sinne 25.10.1979. Viimeinen vaunu taasen luovutettiin Gebirgs-Panzerbatallion 8:lle 19.3.1992.Tällöin Bundeswehrillä oli vaunuja käytössään 2 125 kpl.

Vaunua on valmistettu yli 3 000 kappaletta ja se on käytössä seuraavissa Euroopan maissa: Saksassa, Itävallassa, Tanskassa, Alankomaissa, Sveitsissä, Ruotsissa, Norjassa ja Espanjassa. Tällä hetkellä myös Puola on tehnyt päätöksen 128 2A4-vaunun ostamisesta Saksasta, ja Kreikassa ovat valintatestit kesken.

Rakenne

rakennekuva

Leopard 2:n taistelupaino on 55 tn ja tyhjäpaino 52 tn. Panssarointi on Chobham-tyyppinen monikerroksinen. Vaunun runkoon kuuluu kolme osaa: ajajan osasto edessä, taistelukeskus keskellä, jossa ovat johtaja, ampuja sekä lataaja ja moottori takaosassa. Ajajalla on käytössään kolme periskooppia, joista keskimmäisen voi korvata passiivisella infrapunaperiskoopilla. Tila ajajan vasemmalla puolella on hyödynnetty ammusvarastona, johon mahtuu 27 kranaattia. Ajajan hätäluukku on istuimen alla. Heti kuljettajan osaston takana on neljä 9 kg:n Halon-pulloa. Palovaroitinjärjestelmä laukaisee sammutuksen automaattisesti, kun lämpötila yllittää 80° C. Ajaja pystyy laukaisemaan järjestelmän myös manuaalisesti.

Mittaristo

Mittaristoa

Torni sijaitsee keskellä vaunua. Vaununjohtaja sekä ampuja miehittävät tornin oikeaa puolta ja lataaja on vasemmalla puolella. Kranaatin mahdollisesti tunkeutuessa panssaroinnin läpi, pirstalointivuoraus (spall liner, 2A5 à ) vähentää sirpaleiden määrää ja niiden leviämistä. Vuoraus toimii samalla ääni- ja lämpöeristeenä. Vaunussa on täydellinen NBC-suojaus, joka toimii sisätilojen ylipaineen (4 mbar) ja suodattimien avulla. Käyttövalmiina olevat ammukset, 15 kpl, on sijoitettu tornin takaosaan panssarioven taakse. Kranaattien mahdollisesti räjähtäessä tässä varastossa, räjähdyspaine ohjautuu ylöspäin. Syttymättömät polttoainesäiliöt on sijoitettu miehistötilojen ympärille antamaan lisäsuojausta.

Johtajan periskooppi

Vaununjohtajalla on oma (PERI-R 17 A2) 2 ja 8 kertaa suurentava panoraamaperiskooppinsa. Se on vakautettu ja soveltuu sekä päivä- että yökäytöön ja sillä pystytään katsomaan joka suuntaan vaunun ympärille. Periskoopin antama lämpökuva näytetään monitorilla. Periskooppi on kytketty tulenjohtojärjestelmään, jolloin sitä voidaan käyttää myös tähtäämiseen. Ajajan periskoopin lämpökuva voidaan näyttää myös vaununjohtajan monitorilla. Tämä mahdollistaa komentajalle ja ajajalle saman näkökentän ja näkymän.

Ampujan tähtäimenä on STN Atlas Elektronik EMES 15. Tähtäin ei ollut vielä tuotantovalmis vaunujen 1. valmistuserän alkaessa, joten 200 ensimmäiseen vaunuun saatiin yötaistelumahdollisuus asentamalla Panzer-Ziel & Beobachtungsgerät PZB 200 Low Light Level TV (LLLTV) -kamera. EMES 15 on 2 kertaa suurentava ja vakautettu.Tähtäimessä on laserilla toimiva etäisyysmittari (Zeiss-Eltro Optronik CE628) ja infrapunakamera (Zeiss-Eltro Optronik WBG-X), jotka on liitetty tulenjohtotietokoneeseen. Etäisyysmittari pystyy laskemaan kolmen kohteen etäisyyden neljässä sekunnissa. Tieto välitetään tulenjohtotietokoneelle, joka laskee kanuunan korotuskulman. Etäisyyslukema näkyy välittömästi myös ampujan tähtäimessä. Etäisyysmittarilla pystytään mittaamaan etäisyyksiä 20 metrin tarkkuudella 10 kilometriin saakka. Tähtäimellä on mahdollisuus tähtäillä myös helikoptereita, jolloin kanuunan laukaisu tapahtuu sähköisesti, reaktioajan vähentämiseksi. Ampujan tähtäinkuva voidaan näyttää myöskin vaununjohtajan näyttöön ja hän pystyy käyttämään kaikkia ampujan järjestelmiä.Ampujalla ja lataajalla on käytössään myös 8 kertaa suurentava FERO Z-18 -periskooppi.

120mm kanuunaVaunussa on Rheinmetallin rihlaton 120mm L/44 -kanuuna, joka on myös USA:n M1A1:ssä ja M1A2:ssa. Ase vakautettu WNA-H22 -sähköhydraulisella vakaajalla. Kanuunan ammusvalikoima on: APFSDS-T (Armour Piercing, Fin Stabilised, Discarding Sabot), alikaliiberikranaatti, HEAT(High Explosive Anti-Tank), ontelokranaatti ja HE (High Explosive), sirpalekranaatti. Alikaliiberikranaatilla voidaan ampua tarkasti yli 2500 metrin etäisyydelle. Vaunuun mahtuu 42 kranaattia. Kanuunan viereen on sijoitettu toinen vaunun konekivääreistä, joiden patruunoita on vaunussa 4 750 kpl. Tornin päällä on kaksi neljän kappaleen 76 mm Wegmannin savunheitinryhmää. Ne pystytään laukaisemaan yksitellen tai neljän kranaatin ryhmissä.



Savunheittimet

2A4:n savunheittimet

Miehistön tiloissa on tulen- ja räjähdyksenilmaisimet sekä sammutusjärjestelmä. Tulenkestävä seinä eristää taistelukeskuksen moottoritilasta. Vaunun voimanlähteenä on turboahdettu nestejäähdytteinen 1500 hv:n 12-sylinterinen 47,6 litrainen MTU MB 873 Ka501-dieselmoottori. Moottorin käynnistys tapahtuu kahdeksan 12V/125Ah:n akun avulla. Polttoaineenkulutus on noin 300 l / 100 km tiellä ja 500 l / 100 km maastossa. Neljään polttoainetankkiin mahtuu 1 160 litraa dieseliä. Vaihteistona on Renk HSWL 354 -automaattivaihteisto, jossa on vaihteita 4 eteen ja 2 taakse. Diehl 570F -teloissa on irroitettavat kumityynyt, joista 18 kpl voidaan korvata jäisillä keleillä "talvikumeilla"

Leopard 2 vedenylityskyky on 1,20 metriä valmistelematta. Pienin ennakkotoimin tämä nousee 2,25 metriin. Noin 15 minuutin valmistelutöin vaunu pystyy ajamaan täysin veden alla. Maksimisyvyys on 4 metriä.

Eri versiot

Vaunusta on useita eri versioita ja siihen on saatavissa erilaisia modernisointiratkaisuja.

Leopard 2:

Leopard 2

Ensimmäinen valmistuserä, 380 vaunua, 1979 - 1982.

  • Krauss-Maffei 209 kpl ja MaK 171 kpl

Leopard 2A1:

Toinen valmistuserä, 450 vaunua, 1982 - 1983.
  • Krauss-Maffei 248 kpl ja MaK 202 kpl
  • sivutuuli-ilmaisin poistettiin
  • vaunun infrapunakamera liitettiin ampujan tähtäimeen
  • polttoainesuodattimien uudelleensijoitus tankkaamisen nopeuttamiseksi
  • kuulokeliitäntä lisättiin tornin vasemmalle puolelle
  • muutettiin työkalujen varastointia

Kolmas valmistuserä, 300 vaunua, 1983 - 1984.
  • Krauss-Maffei 165 kpl, MaK 135 kpl
  • vaununjohtajan periskooppiin lisättiin deflektori, joka nosti sitä 50 mm
  • NBC-järjestelmän suojalevyn suurennus
  • toisen valmistuserän vaunuihin tehtiin samat muutokset, joten vaunun alatyyppi pysyi samana

Leopard 2A2:

Ensimmäisen valmistuserän modernisointi, 1984 - 1987.
  • asennettiin EMES-15 -tulenjohtojärjestelmä sekä
  • tehtiin samat muutokset kuin 2. ja 3. valmistuserän vaunuille

Leopard 2A3:

Neljäs valmistuserä, 300 vaunua, 1984 - 1985.
  • Kraus-Maffei 165 kpl ja MaK 135 kpl
  • asennettiin SEM 80/90 VHF -radiot
  • parannettiin pakoputkien suojaritilöitä
  • uusi maastokuviointi
  • hitsattiin ammusluukut umpeen

Leopard 2A4:

Leopard 2A4

Viides valmistuserä, 370 vaunua, 1985 - 1987.
  • Kraus-Maffei 190 kpl ja MaK 180 kpl
  • lisättiin digitaalinen tulenjohtojärjestelmä uutta ammusta varten
  • uusi Deugran kehittämä sammutusjärjestelmä
  • tornin panssarointia lisättiin tasoon 700 mm (KE) ja 1000 mm (HEAT)
Kuudes valmistuserä, 150 vaunua, 1988 - 1989.
  • Krauss-Maffei 83 kpl ja MaK 67 kpl
  • asennettiin huoltovapaat akut
  • uudet Diehl 570FT -telat
  • uudelleensuunnitellut telojen suojalevyt
  • siirryttiin sinkkikromittomaan maaliin
  • vasemmanpuoleinen ammusluukku poistettiin
Seitsemäs valmistuserä, 100 vaunua, 1989 - 1990.
  • Krauss-Maffei 55 kpl ja MaK 45 kpl
Kahdeksas valmistuserä, 75 vaunua, 1991 - 1992.
  • Krauss-Maffei 41 kpl ja MaK 34 kpl
  • muutettiin savunheittimien alustoja
  • telojen suojalevyjen takaosa uudelleensuunniteltiin
  • kanuunan kollimaattori siirrettiin oikealle puolelle (tämä tehtiin kaikille vaunuille)
Suurin osa muutoksista tehtiin myös 1. - 5. valmistuserälle, joten kaikki vaunut ovat uusittu vähintäänkin alatyypiksi A4. Vaunuissa on kuitenkin valmistuserästä riippuvaisia pieniä eroavaisuuksia.

Leopard 2A5:

Leopard 2A5

Ensimmäinen tähän mennessä valmistuneesta 225 2A5-vaunusta toimitettiin vuonna 1995. Tämä alatyyppi kuuluu modernisointiohjelmaan KWS II ja suunnitelmissa on vielä 125 vaunun modernisointi. Modernisointiohjelmassa käytetään 6. - 8. valmistuserän vaunujen runkoja sekä 1. - 4. valmistuserän vaunujen torneja. Runkojen muutokset tekevät Krauss-Maffei ja MaK, tornit modernisoi Wegmann ja Rheinmetall.
  • lisätty uusi ajajan luukku, joka on nyt sähkötoiminen ja avautuu liukumalla sivuun
  • ajajan avuksi on asennettu uusi kamera vaunun takaosaan peruuttamista varten
  • tornin etupuolelle ja sivuihin on lisätty viisto modulaarinen lisäpanssari, jonka osia on helppo korvata kenttäolosuhteissa tai lisätä vielä parempi panssarointi tilalle
  • torniin on lisätty pirstalointivuoraus
  • sähköhydraulinen tykinhallintajärjestelmä on korvattu täysin elektronisella
  • FERO Z-18 -periskooppi on siirretty tykin manttelin yläpuolelle
  • vaununjohtajan tähtäin, johon on lisätty infrapunatunnistin, on siirretty tornin takaosaan
  • laser-etäisyysmittaria on modifioitu siten, että vaunu voi ampua helikoptereita APFSDS-T -kranaateilla
  • GPS-navigointijärjestelmä
  • telojen suojalevyjä paranneltu
Panssaroinnin lisääminen on nostanut vaunun painon 59,5 tn:iin. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut vaunun liikkuvuuteen, koska se otettu huomioon vaunua suunniteltaessa.

Leopard 2A6:

Leopard 2A6

Bundeswehr on muuttamassa 225 2A5-vaunuaan versioksi 2A6, joista ensimmäinen toimitettiin maaliskuussa 2001. Alankomaat on tilannut 180 2A5-vaunun modernisoinnin 2A6-versioksi, joista ensimmäiset toimitettiin syyskuussa 2001. Espanja rakentaa lisenssillä 219 2A6-vaunua.Tähän asti on modernisoitu 100 vaunua. A6 -alatyyppi kuuluu modernisointiohjelmaan KWS I.
L/44 vs. L/55
  • Rheinmetall GmbH:nkehittämä rihlaton L/55 kanuuna ja siihen uudet ampumatarvikkeet
  • parannettu miinasuoja
  • ilmastointi
  • integroitu johtamisjärjestelmä
  • omatunnuslaite ja sen varoitusjärjestelmät

Suunnitteilla on myös modernisointiohjelma KWS III, jossa vaunuun asennetaan 140 mm kanuuna.140mm kanuuna



Leopard 2 ulkomailla:

Sveitsi: 380 kpl
  • KPz 87 (2A4)
  • tornin takaosa hieman erilainen
  • konekivääreinä MG 87 (WF Bern, 7,5 mm)
  • AN/VCR 12 -radiot
  • Nebelwerfer 87 -savunheittimet
  • äänenvaimennusta parannettu
  • Sveitsi on mukana KWS II -ohjelmassa, joten vaunut modernisoidaan 2A6:ksi tulevaisuudessa

Ruotsi: 280 kpl
  • Strv 121 (2A4), 160 kpl
  • Strv 122 (2S), 120 kpl
  • uusi komento- ja hallintajärjestelmä
  • lisää panssarointia, joten paino on 62 tn
  • Vaunuista 20 on valmistettu Saksassa ja loput Ruotsissa.
  • alihankkijoina Hägglunds (alusta), Bofors (torni), Celsius Tech Systems AB (tulenjohtojärjestelmä)
  • vaunu on Leopardin kehittynein versio tällä hetkellä
  • tornin katon sekä vaununjohtajan ja lataajan luukkujen panssarointia vahvistettu
  • ammusvalikoima: APFSDS-T, HEAT-MP-T, HEAT-GP sekä savu- ,helikopteri- ja harjoitusammukset
  • TCCS -komentojärjestelmä (Tactical Command and Control System)
  • GALIX -suojajärjestelmä, johon kuuluu molemminpuoliset 80 mm heittimet (savu-, valo-, tutkanhäirintä- ja sirpalekranaatit)

Hollanti: 330 kpl
  • Leopard 2 NL (2A4), n. 150 kpl (Hollanti modernisoimassa kaikki vaununsa 2A5:ksi, joten tarkkaa lukumäärää ei ole tiedossa)
  • kotimaiset savunheittimet (2 x 6 kpl)
  • kotimainen ajajan infrapunaperiskooppi
  • FN MAG -konekiväärit
  • Philipsin radiot
  • Leopard 2A5 NL, n. 180 kpl
  • vaunussa pysyy edellämainitut eroavaisuudet Bundeswehrin vaunuihin
  • suunnitelmissa on asentaa vaunuihin L/55 -kanuunat

Espanja: 108 kpl + ?? kpl
  • Leopard 2A4
  • Leopard 2E
  • Espanjalainen SBB valmistaa lisenssillä 219 kpl 2E -vaunuja vuosina 1999-2008
  • vaunu on versio 2A5:stä

Itävalta: 115 kpl
  • Leopard 2A4

Tanska: 50 kpl
  • Leopard 2A4

Norja: 52 kpl
  • Leopard 2A4

Ja tulevaisuudessa:
Suomi (2A4): 124 kpl
Puola (2A4): 128 kpl

Teknisiä tietoja (2A4):

Miehistö: 4
Tst-paino: 55,2 t
Teho/paino: 27 hv/t Pituudet:
  • Runko: 7,7 m
  • tykki edessä: 9,7 m
  • ilman tykkiä: 8,5 m
Korkeus: 2,8 m
Leveys: 3,7 m
Telapaine: 0,83 kg/cm2
Telan pituus maassa: 5,0 m
Polttoainetankki: 1200 l
Toimintamatka (tie): 500 km
Max tienopeus eteen/taakse: 72/31 km/h
Max maastonopeus: 45 km/h
Vesistönylitys: 1 m, 4 m snorkkelilla
Aseistus:
Vaunukanuuna: rihlaton 120mm/L44 M256
  • Ammuksia kanuunalle: 42 kpl
  • Latausjärjestelmä: käsilataus
  • Ammusvalikoima: APFSDS-T , HEAT ja HE
Konekiväärit: 2 kpl, MG3
  • Kaliiperi: 7,62 NATO
Savunheittimet: 16 kpl
Pimeätoiminta: valonvahvistin ja lämpökamera
Moottori: MTU MB 873, 1500hv


Esitelmä sodanaikaisista miinoista>>