Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Alle 20-milliset patruunat yms.
User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by Olof »

Nyt tarvittaisiin patruunankeräilijäin arviota.
Tarjolla olisi peltilaatikkoon pakattuja 7,65Pb-patruunoita, 50kpl/ltk, ilmeisesti
Suomen armeijalle purkitettuja (onko jollain tarkempaa tietoa?). Toisessa päässä
repäisypanta ja kanteen oli stanssattu tuo sisällön kertova suomenkielinen teksti.
Onko kuinka harvinaista herkkua ja missä hinnoissa tällaiset liikkuvat?
Menisi keräilykäyttöön.
Romumuurahainen

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by reka65 »

Olof wrote:Nyt tarvittaisiin patruunankeräilijäin arviota.
Tarjolla olisi peltilaatikkoon pakattuja 7,65Pb-patruunoita, 50kpl/ltk, ilmeisesti
Suomen armeijalle purkitettuja (onko jollain tarkempaa tietoa?). Toisessa päässä
repäisypanta ja kanteen oli stanssattu tuo sisällön kertova suomenkielinen teksti.
Onko kuinka harvinaista herkkua ja missä hinnoissa tällaiset liikkuvat?
Menisi keräilykäyttöön.
Huutonetissä niitä välillä liikkuu ja hinnat menivät kai johonkin 120-150€ tietämiin.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by HL/A »

Nuoruudessani nuokin olivat niin halpoja että purkit avattiin ja patruunat ammuttiin :cry:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
markham
sotvm4
sotvm4
Posts: 537
Joined: Fri Aug 28, 2009 18:02
Location: Botnia

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by markham »

Kyllä noita purkkeja ainakin silloin tällöin messuilla näkee, parabellumin patin lisäksi on ainakin 7,65 browning patruunaa sisältäviä säilykkeitä. Minkälaisen paketin tällainen purkki sisältää, 1 vaiko 2 askia, merkinnöillä vai ilman?
Yksi parabellumin muonapurkki löytyy, eikä ole tullut mieleenkään avata, vaikka uteliaisuus vaivaakin...
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by HL/A »

Avaamissani purkeissa oli kussakin kaksi normaalia 25 patruunan pahvirasiaa jotka merkinnöiltään olivat vanhan muistikuvani mukaan täysin tavanomaisia.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
markham
sotvm4
sotvm4
Posts: 537
Joined: Fri Aug 28, 2009 18:02
Location: Botnia

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by markham »

Ja vastaus tuli jälleen kuin apteekin hyllyltä. Kiitokset.
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by sniperi »

kertakäyttökamaa, halpoja siis :moshaa

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by Olof »

Aika kovissa hinnoissa tuon Huuto.netin perusteella.
Ei sulla markham ole mitään muistikuvaa messuhinnoista? Heitä nyt jotain...
On kuulemma tullut vastaan myös 50kpl rasioita ja mikä erikoisinta, ovat olleet
näitä (Tuosta Oeldicht-tekstistä en ole varma. Mitä se muuten tarkoittaa?):
Image
Romumuurahainen

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by TPTK »

Oeldicht = Oilproof :?:

mutta siis nallit eivät sisällä elohopeaa
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by leon »

HL/A wrote:Nuoruudessani nuokin olivat niin halpoja että purkit avattiin ja patruunat ammuttiin :cry:

-Toiset tekee sitä vieläkin silloin tällöin. :-D - Mutta ajatellaan positiivisesti niiden mitä jää ampumati hinta senkun nousee.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by REK »

Vanhoja 25kpl patruunaaskeja noissa olen nähnyt myös olevan. Ns.hermeettisesti pakattuja. Tavallisia pb7.65 patruunoita. Alkavat olla noiden sinisten gego patruunoiden kanssa vaan niin vanhoja, että itse jätän ampumatta omissa pyssyissäni. Ainakin gegot ovat 4o-50 luvun tuotteita, ja hylsyt halkeilee ammuttaessa. Ja latingit alkavat olla aika kovia ruudin hajoamisen ansiosta.

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by Olof »

Juu, kyllä täälläkin on meininki nuo oikein vanhat patruunat jättää ampumatta ja säilytellä
vain keräilyllisessä mielessä.
Tuli sitten hommattua tölkillinen Bellumin murkinaa:
Last edited by Olof on Tue Apr 17, 2018 17:11, edited 1 time in total.
Romumuurahainen

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by Olof »

Tuli vastaan kantaleimattomia kuteja kirkkaalla, ilmeisesti niklatulla luodilla.
Minkähän verstaan tekemiä ovat? Ikääkin taitaa jo olla melkoisesti.
Mites noitten DWM K 471 ikä jotka näkyvät huonosti kuvassa?
Image
Romumuurahainen

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by REK »

Joskus aikoinaan noita itse ihmettelin. Ja muistaakseni dwm471 oli tehty ennen sotia tai sotien aikaan, koska taisi sulkeutua dwm tehtaat viim v-45. Ja se kantaleimaton (nalli mustalla lakalla sinetöity) oli sakon ensimmäisiä lataamia 7.65 paran patruunoita 30luvulta, ennen kun ottivat käyttöön so-kantaleimat.

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Vanhoista 7,65 Parabellum-patruunoista

Post by Olof »

Kiitoksia tiedoista.
Pieni yllätys että leimattomat ovat ihan kotimaista tuotantoa.
Ei keltään löytyisi kuvaa rasiasta jossa noita em patruunoita on?
Romumuurahainen

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”