Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by roger67 »

Tämä eilen (02.06-12) norjassa nostettu Heinkel He 115B/C näytää yllättävän hyväkuntoiselta kun otaa huomioon että se on ollut 70 vuotta vuonon pohjassa :smile:

Tässä linkki: http://www.dagbladet.no/2012/06/03/nyhe ... /21898737/

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by M/62 »


User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Purjotuulikki »

Vähän outoa kyllä, että saksalaiset käyttivät noita torpedokoneina saattueita vastaan.

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by roger67 »

Tässä HYVÄ filmi kyseisen Heinkelin historiasta, nostosta sekä koneen tyhjentämisestä :D http://www.youtube.com/watch?v=PqucJPclIfI

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by wikke »

Purjotuulikki wrote:Vähän outoa kyllä, että saksalaiset käyttivät noita torpedokoneina saattueita vastaan.
Kenttien puute. :miettii:

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Sturmmann »

Eikö kellukkeilla varustettu kone ole omiaan noutamaan veteen joutuneita lentäjiä ja merimiehiä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Ivan Orav »

Toi oli niin rajusti seulaksi ammuttu.

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by taifun »

Edelleen tätä taustaa vasten on aina pakko kysyä miksi ihmeessä ei kirkonmaan mersua saada ylös?
lainaus hylyt net sivustolta.

"Tyyppi: lentokone
Uponnut: 17.5.1944
Sijainti: Kotka, Kirkonmaa




Vänrikki Arvi Toivosen Messershmitt oli osa suomalaista ilmapuolustusta Kotkan-Haminan suunnalla. Keväällä se joutui ilmataisteluun vihollisen kohti Haminaa lähettämiä Petljakov-2-koneita vastaan. Se sai kuitenkin osumia sankassa vihollisjoukossa risteillessään ja joutui tekemään pakkolaskun mereen tykkivene Uusimaan viereen. Vänrikki itse pelastui, mutta kone vajosi pohjaan Kirkonmaan itäpuolelle Kosankarin kohdalle 1-2 kilometriä Kuolioluodosta etelään ja on toistaiseksi löytymättä.

Tekstin laatinut Vaheri-Hyvärinen-Saari

Lähdetiedot:


Hylkyjä Suomenlahdella ja Saaristomerellä, Vaheri-Hyvärinen-Saari, Karisto Oy, Hämeenlinna 1996"

Paitsi että hylky on löytynyt on sieltä käyty jonkin ilmailumuseon toimesta REVI tähtäin talteen, aina kuulee miten suomenlahdessa alumiini häipyy kuin sokeri kahvikupissa mutta hyvimpä tuo heinkelkin oli sinnitellyt tuolla norjassakin.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by caporal »

Todella hyvänlainen filmi koneen nostosta ja tutkimisestä ! Panin merkille että moottorin joka oli vielä koneessa kiinni potkurinlavat.Olivat mielestäni suorassa ,eikös ne taivu mereenkin pakkolaskua tehdessä ? Vai onko kone uponnut "paikaltaan" ? Tuskin tuollaista merestä nostettua lentokone-kk:ta tarvii dekota :miettii:
roger67 wrote:Tässä HYVÄ filmi kyseisen Heinkelin historiasta, nostosta sekä koneen tyhjentämisestä :D http://www.youtube.com/watch?v=PqucJPclIfI

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by roger67 »

caporal wrote: Panin merkille että moottorin joka oli vielä koneessa kiinni potkurinlavat.Olivat mielestäni suorassa ,eikös ne taivu mereenkin pakkolaskua tehdessä ? Vai onko kone uponnut "paikaltaan" ?

En tiedä mitenkä raju lasku oli, mutta toinen pontooni oli irronnut/vahingoittunut laskussa. Kone on kyllä pysynyt pinnalla jonkin aikaa kun jutun mukaan saksalaiset olisivat kerenneet poistamaan toisen moottorin sekä pontoonit :miettii: Mitenkä ja miksi sitä oikein poistetaan pontoonit lentokoneesta joka keluu niiden varassa :roll:

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by JR33 »

Vai oliko heinkel kellahtannu laskussa upsidedown, kone ja ponttoonit haluttiin irrottaa varaosiksi.

Kyseinen konemallihan liittyy tukevasti myös kaukopartiomiesten selviytymistaistoihin.

Veli taifun tuossa pohdiskeli amuliinin kestävyyttä itäisen suomenlahden suolassa/fosforissa, mahtaa kuitenkin turskalandian vuonoissa tuo suolapitoisuus olla ihan eri luokkaa, joten hyvin on kone kestänny, eikä ole myöskään paljolti merenelävät takertuneet kiinni.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Sturmmann »

Eikös noissa vuonoissa ole murtovettä, että onko niin suolaista ja vuonon pohjassa vesi ympäri vuoden lähellä 4 c astetta, joka luonnollisesti vaikuttaa hylyn hajoamiseen.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by roger67 »

Tässä Hafrsfjordissa on oltava vähempi suolaa kun se jäätyy talvisin, mutta luulisin että suolaprosentti on kuitenkin korkeampi mitä suomen vesissä :miettii: Kone on ollut ylösalaisin pohjamudassa joka on varmaankin myös auttanut säilymiseen.

User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Purjotuulikki »

Sturmmann wrote:Eikös noissa vuonoissa ole murtovettä, että onko niin suolaista ja vuonon pohjassa vesi ympäri vuoden lähellä 4 c astetta, joka luonnollisesti vaikuttaa hylyn hajoamiseen.
Ei ole murtovettä. Ihan ojan suistossa tietysti on, noin 200-300 metriä laskusta, tuskin pidempään. Että, kyllä tuo Heinkel on ihan aidossa merivedessä päässyt muhimaan.
Halokliiniä ei voimakkaan vuoroveden takia pääse vuonoissa syntymään.

User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.

Post by Purjotuulikki »

roger67 wrote:Tässä Hafrsfjordissa on oltava vähempi suolaa kun se jäätyy talvisin, mutta luulisin että suolaprosentti on kuitenkin korkeampi mitä suomen vesissä :miettii: Kone on ollut ylösalaisin pohjamudassa joka on varmaankin myös auttanut säilymiseen.
Niin, Itämeren 0,02% luvut tietysti hiukan poikkeavat Atlantin 3,5% suolapitoisuudesta. Meren jäätyminen on aivan eri asia kuin suolapitoisuus sinäänsä. Siihen vaikuttavat monet tekiät.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”