Tiedän aivan vastaavanlaisen tapauksen ja noin siinäkin kävi - rangaistusyksikkökin oli sama: legendaariset Pärmin pirut eli "mustat nuolet" ( = Er.P 21).76253r wrote:isäni setä teki myös suunnilleen noin. Pidätettiin (joutu jonnekkin leirille) annettiin vaihtoehtoja ja palasi rintamalle.. Kuulemani mukaan olisi ollut musta nuoli nimisessä yksikössä. ... Tuosta en sitten tiedä että pitääkö 100% paikkansa. mutta se on 100% varma että on karannut rintamalta---> otettu kiinni ja pistetty takaisin rintamalle.
http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sot ... 0Parmi.htm
evl Nikke Pärmi:
"- Vai eddä daposda duomiddu. Sehän on erinomainen ansiolueddelo. Juuri ammaddimiehiä sodassa darvidaan!"
Sota verotti Nikke Pärmin voimia, hänelle määrättiin 14 vuorokauden loma. Pärmi lähti Kuopioon ja pistäytyi matkallaan myös Helsingissä. Rautatieasemalla eräs Pärmin upseerituttava valitteli, ettei pääse junaan, koska vaunut ovat niin täynnä.
- Duoda duoda. Minä järjesdän dilaa.
Hetken kuluttua miestä alkoi lappaamaan ulos vaunusta.
- Miten sinä tuon teit?
- Minä vain ilmoidin, eddä olen Nikke Pärmi ja olen dullud hakemaan däydennystä Musdaan nuoleen.
...Melkoinen komentaja.Erään kerran hyökkäysvaiheen aikana, iski yöllä vartiomiehelle tupakantuska ja pensaan suojissa kyykkiessä poltteli Työmiestään, kun pimeydestä ilmestyi majuri Pärmi kesken savujen. Hätäännyksissään sotamies työnsi tupakan manttelinsa taskuun ja teki ilmoituksen.
Pärmi vastasi "- Duoda, sodamies, eddekö diedä, dämä on draakillinen paikka... ja älkää polddako armeijan manddelia!", jonka jälkeen ja käänsi selkänsä ja poistui.
Totta kai silloin aletaan herraa etsiä, jos taistelija haihtuu yksiköstään kesken sodan jonnekin ilman että kukaan tietää mitään (ja yleensä joku kyllä arvelee tai tietää jotain, jos kaveri on luvatta häipynyt). Vaikka kyllähän noita jäi "kadonneina" käpykaartiinkin odottelemaan sodan loppumista...