Opel Blitz suomessa

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Opel Blitz suomessa

Post by Sturmmann »

Kuvassa muuan Opel sota-aikana. Täällä ei näemmä peitetty ajovaloja, vai johtuuko mahdollisesti siitä että auto ei toimi mahdollisesti rintaman suunnalla?

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Kyllä ajovaloja peitettiin. Kaasunaamarit näkyvät monessa kuvassa toimivan tehokkaina himmentiminä.Opel kuvassa näyttää olevan lähes uusi, joten kuva voisi olla otettu jopa ennen jatkosotaa. 1941 valoisina kesäoinä ei ajovalojakaan varmaankaan tarvittu, joten suojuksiakaan ei vielä ollut...tuskin noin hyvää kuorkkia on sentään kotirintamalle jätetty.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Pystyisiköhän rekisterinumeron perusteella sota-arkistosta saamaan mitään selkoa auton vaiheisiin?

Joku ohjelma käsitteli taannoin kotirintaman ongelmia mm. maidot pilaantuivat tiloille, kun ei ollut tarpeeksi kalustoa kuljetukseen Jatkosodan aikana. On sitä ollut tärkeää ajoa kotonakin. Tosin auton hajoaminen vanhuuttaan kotirintamalla ei aiheuta niin ikäviä käänteitä, kuin mahdollisesti rintamalla tapahtuva kuljetuksen keskeytyminen.

Ps. Paljonkohan näitä mm. Blitzejä tuli suomeen?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Ase-lehdessä 2/88 on hyvä artikkeli saksalaismateriaalista 1940-44. Valitettavasti luetteloihin ei ole sisällytetty "siviilimallisia" ajoneuvoja. Opeleita ei liene tullut kovinkaan paljon,koska Saksalla oli itselläänkin pula ajoneuvoista.Suomeen saatiin enimmäkseen vain vallatuista maista peräisin olevaa ajoneuvokalustoa.Citroen-kuorkkeja tuli ainakin paljon.

Rami Soininen
ppkers
ppkers
Posts: 114
Joined: Mon Feb 13, 2006 11:44
Location: EEPEE

Post by Rami Soininen »

Tervehdys Sturmmann,

Opel Blitz kuorma-autoja saapui Suomeen Jatkosodan aikana 790kpl. Siten että, vuonna 1941 tuli 700 kpl, 1942 50 kpl ja 1943 40 kpl.

Saksasta hankittiin yhteensä 2887 kpl kuorma-autoja, joista saksassa valmistettuja oli 1530 kpl.
"Arktis ist nicht"

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Eli Fordit olivat ilmeisen suurin merkki kuorma-autoissa meillä. Niitähän valmistettiin Saksassa sodan aikana, kuin myös samoja malleja lännessä liittoutuneiden taholla, jos muistelen oikein. Jotain Bussing Nageja ainenkin on kuvissa näkynyt meillä olleen, mutta onko muista malleista hajua?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Yllättävän paljon sakut sitten raaski noita myydä :shock: mutta mitäpä ei tekisi hyvän liittolaisen mieliksi :D Olisko Kölnin Fordia tuotu miten paljon, sehän olisi ainakin luontevasti sopinut suomalaisille,kun Fordeja oli paljon ennestäänkin?Bussig-Nag ja Mercedes -Benz autoja ainakin tuotiin.Tuo em. ASE-lehti kertoo,että ainakin 1944 saatiin 44 kpl Kölnin Fordia,joista 14 kpl oli puolitela,eli Maultier-mallia.
Image
Tämä on jo aika asiallinen laite :D

User avatar
skiiggeboi
stm
stm
Posts: 25
Joined: Thu Feb 15, 2007 11:03

Sota-arkistosta kantakortteja

Post by skiiggeboi »

Eli kannattaa mennä sota-arkistoon tutkimaan ajoneuvojen kantakortteja.
Sieltä itsekin löysin meidän Latilien sekä noin parinkymmenen samanmallisen Latilin kantakortit, kaikkine huoltotietoineen.

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Post by JTV »

sako92s wrote: Olisko Kölnin Fordia tuotu miten paljon, sehän olisi ainakin luontevasti sopinut suomalaisille,kun Fordeja oli paljon ennestäänkin?Bussig-Nag ja Mercedes -Benz autoja ainakin tuotiin.Tuo em. ASE-lehti kertoo,että ainakin 1944 saatiin 44 kpl Kölnin Fordia,joista 14 kpl oli puolitela,eli Maultier-mallia.
Lukeminen kannattaa aina. :lol:

Markku Mäkipirtti: Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919 - 1959, sivu 97. Lainaus taulukosta (yksinkertaistettu listaus, alkuperäisessä listattu vuosittain) "Saksan kuorma-autotoimitukset 1941 - 1944":
- Citroen 3 tn: 1348 kpl
- Opel 3 tn: 790 kpl
- Ford 3 tn: 332 kpl
- Ford Buldog: 188 kpl
- M.A.N. 3 tn: 100 kpl
- M.A.N. 4,5 tn: 80 kpl
- Citroen 2 tn: 40 kpl
- Mercedes-Benz 4,5 tn: 11 kpl
- Yht: 2.887 kpl

Suosittelen lämpimästi kyseistä opusta ja sen myöhempään aikaan sijoittuvaa sisarteosta PV:ien kuorma-autoista kiinnostuneille.

"Jatkosodan tiellä" (Martti Pilz: Ajoneuvokalusto jatkosodassa s. 141) mainitsee myös Büssing-NAG:in PV:ien omien määrältään pienien mutta merkkikirjavuudeltaan laajojen kuorma-auto mallien joukossa. Mahdollisesti hankittu pieni määrä jo ennen talvisotaa?

Jarkko

Rami Soininen
ppkers
ppkers
Posts: 114
Joined: Mon Feb 13, 2006 11:44
Location: EEPEE

Post by Rami Soininen »

Tervehdys,

Büssing-NAG kuorma-autot kuuluivat rynnäkkötykkipataljoonan sotavarusteisiin ja näin ollen kuuluivat orgaanisesti em. Pataljoonaan.

Mäkipirtin kirjassa Büssing-NAGit on esitelty liikkuvina asejärjestelmäkorjaamoina.
"Arktis ist nicht"

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Sotien jälkeen noita kuormureita tietysti päätyi siviiliin reippaasti, mutta Opelien suhteen kato on ollut ilmeisen kova, kun niitä ei juuri näy. Ilmeisesti romutettu valtaosa, kun ovat vanhentuneet ja kuluneet käytössä.
Sukulaisellani oli heinäkärrit maatalossa vielä 80-luvulla, joissa oli Saksalaisen kuorma-auton perä akselina. Pitääkin mennä tonkimaan, josko olisi jotain vielä jäljellä. Renkaathan tietysti Continentalit. ;)
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Jyncci
korpr
korpr
Posts: 36
Joined: Wed Nov 21, 2007 20:11
Location: Espoo
Contact:

Taitaa olla Virossa...

Post by Jyncci »

Tiedot löytyy osoitteesta http://www.eag.unicweb.ee/vbm2.html

OPEL BLITZ (1941)

Endine Soome armee auto. Toodud Soomest Eestisse 2005. a. alguses. Kuulub Eesti SS-Leegioni Muuseumi kollektsiooni Pärnus.
Auto on osalenud Oliver Hirchbiegel'i filmis "Der Untergang" (võtted Peterburis), Ake Lindman'i filmis "Jatkosota" ja Olli Saarela filmis "Rukajärven tie".
Terveisin Anssi

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”