Opel Blitz suomessa
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Opel Blitz suomessa
Kuvassa muuan Opel sota-aikana. Täällä ei näemmä peitetty ajovaloja, vai johtuuko mahdollisesti siitä että auto ei toimi mahdollisesti rintaman suunnalla?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Kyllä ajovaloja peitettiin. Kaasunaamarit näkyvät monessa kuvassa toimivan tehokkaina himmentiminä.Opel kuvassa näyttää olevan lähes uusi, joten kuva voisi olla otettu jopa ennen jatkosotaa. 1941 valoisina kesäoinä ei ajovalojakaan varmaankaan tarvittu, joten suojuksiakaan ei vielä ollut...tuskin noin hyvää kuorkkia on sentään kotirintamalle jätetty.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Pystyisiköhän rekisterinumeron perusteella sota-arkistosta saamaan mitään selkoa auton vaiheisiin?
Joku ohjelma käsitteli taannoin kotirintaman ongelmia mm. maidot pilaantuivat tiloille, kun ei ollut tarpeeksi kalustoa kuljetukseen Jatkosodan aikana. On sitä ollut tärkeää ajoa kotonakin. Tosin auton hajoaminen vanhuuttaan kotirintamalla ei aiheuta niin ikäviä käänteitä, kuin mahdollisesti rintamalla tapahtuva kuljetuksen keskeytyminen.
Ps. Paljonkohan näitä mm. Blitzejä tuli suomeen?
Joku ohjelma käsitteli taannoin kotirintaman ongelmia mm. maidot pilaantuivat tiloille, kun ei ollut tarpeeksi kalustoa kuljetukseen Jatkosodan aikana. On sitä ollut tärkeää ajoa kotonakin. Tosin auton hajoaminen vanhuuttaan kotirintamalla ei aiheuta niin ikäviä käänteitä, kuin mahdollisesti rintamalla tapahtuva kuljetuksen keskeytyminen.
Ps. Paljonkohan näitä mm. Blitzejä tuli suomeen?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Ase-lehdessä 2/88 on hyvä artikkeli saksalaismateriaalista 1940-44. Valitettavasti luetteloihin ei ole sisällytetty "siviilimallisia" ajoneuvoja. Opeleita ei liene tullut kovinkaan paljon,koska Saksalla oli itselläänkin pula ajoneuvoista.Suomeen saatiin enimmäkseen vain vallatuista maista peräisin olevaa ajoneuvokalustoa.Citroen-kuorkkeja tuli ainakin paljon.
-
- ppkers
- Posts: 114
- Joined: Mon Feb 13, 2006 11:44
- Location: EEPEE
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Eli Fordit olivat ilmeisen suurin merkki kuorma-autoissa meillä. Niitähän valmistettiin Saksassa sodan aikana, kuin myös samoja malleja lännessä liittoutuneiden taholla, jos muistelen oikein. Jotain Bussing Nageja ainenkin on kuvissa näkynyt meillä olleen, mutta onko muista malleista hajua?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Yllättävän paljon sakut sitten raaski noita myydä mutta mitäpä ei tekisi hyvän liittolaisen mieliksi Olisko Kölnin Fordia tuotu miten paljon, sehän olisi ainakin luontevasti sopinut suomalaisille,kun Fordeja oli paljon ennestäänkin?Bussig-Nag ja Mercedes -Benz autoja ainakin tuotiin.Tuo em. ASE-lehti kertoo,että ainakin 1944 saatiin 44 kpl Kölnin Fordia,joista 14 kpl oli puolitela,eli Maultier-mallia.
Tämä on jo aika asiallinen laite
Tämä on jo aika asiallinen laite
- skiiggeboi
- stm
- Posts: 25
- Joined: Thu Feb 15, 2007 11:03
Sota-arkistosta kantakortteja
Eli kannattaa mennä sota-arkistoon tutkimaan ajoneuvojen kantakortteja.
Sieltä itsekin löysin meidän Latilien sekä noin parinkymmenen samanmallisen Latilin kantakortit, kaikkine huoltotietoineen.
Sieltä itsekin löysin meidän Latilien sekä noin parinkymmenen samanmallisen Latilin kantakortit, kaikkine huoltotietoineen.
Lukeminen kannattaa aina.sako92s wrote: Olisko Kölnin Fordia tuotu miten paljon, sehän olisi ainakin luontevasti sopinut suomalaisille,kun Fordeja oli paljon ennestäänkin?Bussig-Nag ja Mercedes -Benz autoja ainakin tuotiin.Tuo em. ASE-lehti kertoo,että ainakin 1944 saatiin 44 kpl Kölnin Fordia,joista 14 kpl oli puolitela,eli Maultier-mallia.
Markku Mäkipirtti: Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919 - 1959, sivu 97. Lainaus taulukosta (yksinkertaistettu listaus, alkuperäisessä listattu vuosittain) "Saksan kuorma-autotoimitukset 1941 - 1944":
- Citroen 3 tn: 1348 kpl
- Opel 3 tn: 790 kpl
- Ford 3 tn: 332 kpl
- Ford Buldog: 188 kpl
- M.A.N. 3 tn: 100 kpl
- M.A.N. 4,5 tn: 80 kpl
- Citroen 2 tn: 40 kpl
- Mercedes-Benz 4,5 tn: 11 kpl
- Yht: 2.887 kpl
Suosittelen lämpimästi kyseistä opusta ja sen myöhempään aikaan sijoittuvaa sisarteosta PV:ien kuorma-autoista kiinnostuneille.
"Jatkosodan tiellä" (Martti Pilz: Ajoneuvokalusto jatkosodassa s. 141) mainitsee myös Büssing-NAG:in PV:ien omien määrältään pienien mutta merkkikirjavuudeltaan laajojen kuorma-auto mallien joukossa. Mahdollisesti hankittu pieni määrä jo ennen talvisotaa?
Jarkko
-
- ppkers
- Posts: 114
- Joined: Mon Feb 13, 2006 11:44
- Location: EEPEE
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Sotien jälkeen noita kuormureita tietysti päätyi siviiliin reippaasti, mutta Opelien suhteen kato on ollut ilmeisen kova, kun niitä ei juuri näy. Ilmeisesti romutettu valtaosa, kun ovat vanhentuneet ja kuluneet käytössä.
Sukulaisellani oli heinäkärrit maatalossa vielä 80-luvulla, joissa oli Saksalaisen kuorma-auton perä akselina. Pitääkin mennä tonkimaan, josko olisi jotain vielä jäljellä. Renkaathan tietysti Continentalit.
Sukulaisellani oli heinäkärrit maatalossa vielä 80-luvulla, joissa oli Saksalaisen kuorma-auton perä akselina. Pitääkin mennä tonkimaan, josko olisi jotain vielä jäljellä. Renkaathan tietysti Continentalit.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Taitaa olla Virossa...
Tiedot löytyy osoitteesta http://www.eag.unicweb.ee/vbm2.html
OPEL BLITZ (1941)
Endine Soome armee auto. Toodud Soomest Eestisse 2005. a. alguses. Kuulub Eesti SS-Leegioni Muuseumi kollektsiooni Pärnus.
Auto on osalenud Oliver Hirchbiegel'i filmis "Der Untergang" (võtted Peterburis), Ake Lindman'i filmis "Jatkosota" ja Olli Saarela filmis "Rukajärven tie".
OPEL BLITZ (1941)
Endine Soome armee auto. Toodud Soomest Eestisse 2005. a. alguses. Kuulub Eesti SS-Leegioni Muuseumi kollektsiooni Pärnus.
Auto on osalenud Oliver Hirchbiegel'i filmis "Der Untergang" (võtted Peterburis), Ake Lindman'i filmis "Jatkosota" ja Olli Saarela filmis "Rukajärven tie".
Terveisin Anssi