TALI IHANTALA ***

Keskustelua sotakuvista.
jdoe

Post by jdoe »

Eipä sitä Etulinjan edessä -elokuvaakaan juuri mainosteltu telkussa.

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

jdoe wrote:Eipä sitä Etulinjan edessä -elokuvaakaan juuri mainosteltu telkussa.
Ellei sitten jonkun FST:n ohjelman välissä jotain...? :)

Aivan, enpä muista itsekään sitä televisiossa mainostettaneen. Silti kyllä ihmettelen kovasti, ellei tästä "Suomen sotien ratkaisevimmasta taistelusta" kertovaa elokuvaa mainostettaisi ollenkaan television kautta suurelle yleisölle...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Jänkäjääkäri
kers
kers

Post by Jänkäjääkäri »

En tiedä blenheimeistä, mutta sen jälkeen tulevat räjähdykset oli kyllä hyvän näköiset! :shock:
Kyllä se sillä lähtee!

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Jänkäjääkäri wrote:En tiedä blenheimeistä, mutta sen jälkeen tulevat räjähdykset oli kyllä hyvän näköiset! :shock:
Ne räjähdykset on ihan lopusta, jossa kuvataan sitä Ihantalan suurta tykistökeskitystä. Vihma sitten tuota katsellessa ELOKUVASSA oikenee.

Eli kuten aiemmin sanoin, niin vähäiset lentopätkät on napattu TK-filmeistä. :(
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Panssarijääkäri
kers
kers

Post by Panssarijääkäri »

Canet wrote:Näyttää asialliselta - kyllä tämä on nähtävä. Ei ole vielä alettu mainostaa tv:ssä vai onko jäku nähnyt että olisi?
Olin baarissa Tampereella kun näin tuon pitemmän' trailerin isolta screeniltä... Meni kaljat väärään kurkkuun.
Onko muuten tässä foorumissa paljon henkilöitä jotka olis ollu mukana tuossa leffassa? Siis avustajina? Kuittaukset normaalisti.
Itse olin juuri tuossa mainitussa Olof Laguksen tankintappovimma-kohtauksessa... oikeestaan sen jälkeen. Ryssänä (pettymys).

Savu
alik
alik

Post by Savu »

kuuluisko tänne? no kysyn kuitenkii....laguksen poikahan oli ampujana rynnäkkötykissä ja sai hyvää jälkeä aikaseks...nyt oon vasta kuullu että haavottu kahinoissa, jos joku tietäs miten ja missä???

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Tossa elokuvassa se haavoittuu tykistökeskityksessä.

Luulen että Lauri Leppäsen kirjassa siitä on mainintoja. Pitääkin tarkastella.

Elokuvan kohtauksessa miehet suojautuvat Sturmien väliin ja alle. Lagus saa jalkoihin sirpaleita. Kohta isä Lagus soittaa linjaan komentajille ja kyselee taisteluiden kulkua, kunnes vaihtaa puhekielen ruotsiin ja kysyy kuinka pojalleni kävi... Hmm, onkohan tuo todellinen tapahtuma?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Varsin asiallisesti tehty traileri. Oliko naamioverkko aikaan kuuluva?

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Panssarijääkäri wrote:
Canet wrote:Näyttää asialliselta - kyllä tämä on nähtävä. Ei ole vielä alettu mainostaa tv:ssä vai onko jäku nähnyt että olisi?
Olin baarissa Tampereella kun näin tuon pitemmän' trailerin isolta screeniltä... Meni kaljat väärään kurkkuun.
Onko muuten tässä foorumissa paljon henkilöitä jotka olis ollu mukana tuossa leffassa? Siis avustajina? Kuittaukset normaalisti.
Itse olin juuri tuossa mainitussa Olof Laguksen tankintappovimma-kohtauksessa... oikeestaan sen jälkeen. Ryssänä (pettymys).
Olinhan minä siellä, muun muassa juuri tuon Olof Laguksen kohtauksen aikaan. Olitko Sturmin lähellä silloin kun Åke näytti Sartiota esittävälle näyttelijälle mallia kuinka sanoa repliikkinsä? Kylmät väreet kulkivat pitkin selkärankaa "Lehto" antoi palaa. :shock:
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote:Näyttää asialliselta - kyllä tämä on nähtävä.
Joo.
7. 12 2007

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp

Post by Herra tykkiherra »

Taas valheita. Ei sodassa miehet juosseet kuin pikajuoksijat. Veteraanien mukaan eteneminen oli usein kävelyä tai jopa pelkkää ryömimistä. Ja taas nuo kypärät päässä. Ei niitä käyttänyt miehet juuri ollenkaan. Luultavasti tästäkin elokuvasta tulee pelkkä limbo. Kukahan tekee ensimmäisen todellisen sotaelokuvan? Yhtään ainutta sellaista ei ole vielä mielestäni tehty.
Yhden asiantuntian kommentti youtube:ssa... hänenen katsottuaan trailerin.. :-D

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Joo, varmaan olisi tosi hyvä elokuva jos kuvattaisiin pelkkää ryömimistä ja poteron pohjalla kyhjöttämistä. Varmaan tuokin "asiantuntija" kommentti perustuu yhden veteraanin näkemykseen. Eipä olisi tainnut suurhyökkäys pysähtyä pelkällä ryömimisellä. On se kumma kun jotkut eivät osaa nähdä asioita laajemmasta näkökulmasta. :x
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Kypäräkommentti näyttäisi kuvien perusteella pitävän paikkansa. Useimmiten vain muutamalla on kypärä päässä muilla kenttälakit. Hyvin harvoissa kuvissa kaikilla on kypärät. Arvelisin, että olisivat mielellään käyttäneen kypäriään Tali-Ihantalassa, mutta kertomusten mukaan paljon ylimääräistä tavaraa jäi marssitaipaleiden varrelle ;) kyllä tuolla on moni manannut tositilanteessa sitä kun tulikin viskattua se kypärä lepikkoon. Talvisodan jälkeen tehtiin muuten tutkimus aiheesta ja todettiin,että olisi selvitty 25% pienemmillä tappioilla, jos miehille olisi ollut jakaa riittävästi kypäriä. 25% haavottuneiden vammoista oli nimittäin juuri sillä pään alueella ,jonka kypärä olisi suojannut.

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Itsestäni ainakin tuntuisi hyvältä ajatukselta pitää pottaa päässä Tali-Ihantalan kaltaisissa olosuhteissa :) Pidempi traileri tosiaan näytti hemmetin hyvältä, mutta moni kakku päältä kaunis. Innolla odotan ensi keskiviikkoa, jolloin päästään oppilaitoksen kanssa näkemään tuo elokuva ennakkonäytöksenä.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Saa nähdä milloin joku keksii alkaa tekemään tutkielmaa siitä kuinka monta henkeä olisi säästynyt jos kaikilla olisi ollut kypärä päässä.

Kun rautaa on alkanut sataa niskaan taivaalta,on kaatuneilta kypäräpäisiltä revitty peltipipot oman nupin suojaksi aina kun on siihen tullut tilaisuus.

Post Reply

Return to “Elokuvat”