TALI IHANTALA ***
- Komendantti
- komendantti
Ellei sitten jonkun FST:n ohjelman välissä jotain...?jdoe wrote:Eipä sitä Etulinjan edessä -elokuvaakaan juuri mainosteltu telkussa.
Aivan, enpä muista itsekään sitä televisiossa mainostettaneen. Silti kyllä ihmettelen kovasti, ellei tästä "Suomen sotien ratkaisevimmasta taistelusta" kertovaa elokuvaa mainostettaisi ollenkaan television kautta suurelle yleisölle...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
-
- kers
- Sturmmann
- mars
Ne räjähdykset on ihan lopusta, jossa kuvataan sitä Ihantalan suurta tykistökeskitystä. Vihma sitten tuota katsellessa ELOKUVASSA oikenee.Jänkäjääkäri wrote:En tiedä blenheimeistä, mutta sen jälkeen tulevat räjähdykset oli kyllä hyvän näköiset!
Eli kuten aiemmin sanoin, niin vähäiset lentopätkät on napattu TK-filmeistä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- kers
Olin baarissa Tampereella kun näin tuon pitemmän' trailerin isolta screeniltä... Meni kaljat väärään kurkkuun.Canet wrote:Näyttää asialliselta - kyllä tämä on nähtävä. Ei ole vielä alettu mainostaa tv:ssä vai onko jäku nähnyt että olisi?
Onko muuten tässä foorumissa paljon henkilöitä jotka olis ollu mukana tuossa leffassa? Siis avustajina? Kuittaukset normaalisti.
Itse olin juuri tuossa mainitussa Olof Laguksen tankintappovimma-kohtauksessa... oikeestaan sen jälkeen. Ryssänä (pettymys).
- Sturmmann
- mars
Tossa elokuvassa se haavoittuu tykistökeskityksessä.
Luulen että Lauri Leppäsen kirjassa siitä on mainintoja. Pitääkin tarkastella.
Elokuvan kohtauksessa miehet suojautuvat Sturmien väliin ja alle. Lagus saa jalkoihin sirpaleita. Kohta isä Lagus soittaa linjaan komentajille ja kyselee taisteluiden kulkua, kunnes vaihtaa puhekielen ruotsiin ja kysyy kuinka pojalleni kävi... Hmm, onkohan tuo todellinen tapahtuma?
Luulen että Lauri Leppäsen kirjassa siitä on mainintoja. Pitääkin tarkastella.
Elokuvan kohtauksessa miehet suojautuvat Sturmien väliin ja alle. Lagus saa jalkoihin sirpaleita. Kohta isä Lagus soittaa linjaan komentajille ja kyselee taisteluiden kulkua, kunnes vaihtaa puhekielen ruotsiin ja kysyy kuinka pojalleni kävi... Hmm, onkohan tuo todellinen tapahtuma?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Olinhan minä siellä, muun muassa juuri tuon Olof Laguksen kohtauksen aikaan. Olitko Sturmin lähellä silloin kun Åke näytti Sartiota esittävälle näyttelijälle mallia kuinka sanoa repliikkinsä? Kylmät väreet kulkivat pitkin selkärankaa "Lehto" antoi palaa.Panssarijääkäri wrote:Olin baarissa Tampereella kun näin tuon pitemmän' trailerin isolta screeniltä... Meni kaljat väärään kurkkuun.Canet wrote:Näyttää asialliselta - kyllä tämä on nähtävä. Ei ole vielä alettu mainostaa tv:ssä vai onko jäku nähnyt että olisi?
Onko muuten tässä foorumissa paljon henkilöitä jotka olis ollu mukana tuossa leffassa? Siis avustajina? Kuittaukset normaalisti.
Itse olin juuri tuossa mainitussa Olof Laguksen tankintappovimma-kohtauksessa... oikeestaan sen jälkeen. Ryssänä (pettymys).
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
-
- jvmaj
-
- tstopp
Yhden asiantuntian kommentti youtube:ssa... hänenen katsottuaan trailerin..Taas valheita. Ei sodassa miehet juosseet kuin pikajuoksijat. Veteraanien mukaan eteneminen oli usein kävelyä tai jopa pelkkää ryömimistä. Ja taas nuo kypärät päässä. Ei niitä käyttänyt miehet juuri ollenkaan. Luultavasti tästäkin elokuvasta tulee pelkkä limbo. Kukahan tekee ensimmäisen todellisen sotaelokuvan? Yhtään ainutta sellaista ei ole vielä mielestäni tehty.
Joo, varmaan olisi tosi hyvä elokuva jos kuvattaisiin pelkkää ryömimistä ja poteron pohjalla kyhjöttämistä. Varmaan tuokin "asiantuntija" kommentti perustuu yhden veteraanin näkemykseen. Eipä olisi tainnut suurhyökkäys pysähtyä pelkällä ryömimisellä. On se kumma kun jotkut eivät osaa nähdä asioita laajemmasta näkökulmasta.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
Kypäräkommentti näyttäisi kuvien perusteella pitävän paikkansa. Useimmiten vain muutamalla on kypärä päässä muilla kenttälakit. Hyvin harvoissa kuvissa kaikilla on kypärät. Arvelisin, että olisivat mielellään käyttäneen kypäriään Tali-Ihantalassa, mutta kertomusten mukaan paljon ylimääräistä tavaraa jäi marssitaipaleiden varrelle kyllä tuolla on moni manannut tositilanteessa sitä kun tulikin viskattua se kypärä lepikkoon. Talvisodan jälkeen tehtiin muuten tutkimus aiheesta ja todettiin,että olisi selvitty 25% pienemmillä tappioilla, jos miehille olisi ollut jakaa riittävästi kypäriä. 25% haavottuneiden vammoista oli nimittäin juuri sillä pään alueella ,jonka kypärä olisi suojannut.
Itsestäni ainakin tuntuisi hyvältä ajatukselta pitää pottaa päässä Tali-Ihantalan kaltaisissa olosuhteissa Pidempi traileri tosiaan näytti hemmetin hyvältä, mutta moni kakku päältä kaunis. Innolla odotan ensi keskiviikkoa, jolloin päästään oppilaitoksen kanssa näkemään tuo elokuva ennakkonäytöksenä.