Lukonkammen taivutus

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Post Reply
jyri.h
vääp
vääp

Lukonkammen taivutus

Post by jyri.h »

Mä tein itse m27-39 projektiini taivutetun kammen, jatkokappaleena käytin pitkää osin kierteytettyä 8.8 m10 pulttia. Mutterikanta pois ja pyörimään akkukoneeseen, hiottiin raspiroopella sinkitys pois. Vanha tappi poikki ja hitsaamalla jatkopalaan. Taas raspiroopella hitsisauma näkymättömiin. Pillillä punahehkuiseksi ja 90asteen taivutus. Ylimääräiset millit pois ja hitsaamalla kiinnii lukkorunkoon. Dremelillä ja moottorisahaviilallla hitsisaumojen siistiminen ja 400 paperilla kiilloitus jotta lämpötaivutuksen jäljet saatiin pois. Aikaa meni kaikkiaan n1.5h.
Joo, tiedän että tappi kiinnitettiin "väärään" kohtaa lukkorungossa mutta se oli pakon sanelemaa jotta sain tapin liikkumaan kiikarikiskon kanssa.
Image
Image
Image
Tässä näkyy miksi kampi kiinnitettiin niin taakse kuin mahdollista.
Image

FTR-edit: pätkäisty osa keskustelusta tänne
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Siistiä työtä. Ei tämä mullekaan ihan vierasta puuhaa ole, kaksi tappia on tullut taivutettua. Viimeksi viime kesänä ymppäsin erään jo eläkkeelle siirtyneen PU:n takaisin sota-ajan konfiguraatioon.

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

greendevil
sotvm1
sotvm1

hyvä

Post by greendevil »

hyvä on siis moni muukin noita rakennellut, ilmankos noita erilaisisia variaatioita liikkuu maailmalla niin paljon ;)

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

[quote="jyri.h"]Mä tein itse m27-39 projektiini taivutetun kammen, jatkokappaleena käytin pitkää osin kierteytettyä 8.8 m10 pulttia. Mutterikanta pois ja pyörimään akkukoneeseen, hiottiin raspiroopella sinkitys pois. Vanha tappi poikki ja hitsaamalla jatkopalaan. Taas raspiroopella hitsisauma näkymättömiin. Pillillä punahehkuiseksi ja 90asteen taivutus. Ylimääräiset millit pois ja hitsaamalla kiinnii lukkorunkoon. Dremelillä ja moottorisahaviilallla hitsisaumojen siistiminen ja 400 paperilla kiilloitus jotta lämpötaivutuksen jäljet saatiin pois. Aikaa meni kaikkiaan n1.5h.
Joo, tiedän että tappi kiinnitettiin "väärään" kohtaa lukkorungossa mutta se oli pakon sanelemaa jotta sain tapin liikkumaan kiikarikiskon kanssa.

Onkos tuossa Jyri sinun m27-39 rojektissa 27:n laukaisulaitetta. Eikös liipaisinjousi ole tappi-kiinnityksellä liipasimessa olevien reikien läpi. Kiinnittyykö m27 em. liipaisin systeemi pelkästään kehykseen liipaisinjousen kiinnitysruuvilla ja koko systeemin normaali akselitappi-kiinnitys kehykseen jää uupumaan. Itselläni on yksi 27-versio liipaisin laitteesta, jossa ei ole liipaisimessa kuin liipaisinjousen tappiliitosta varten olevat reiät. Opastakaa joku minua tietämätöntä... :miettii:

Ainiin, laittaisitko Jyri muutamia detaljikuvia sinun 28-57/76:n taivutetusta lukon kammesta (mikähän on taivutuskulma ja kammen pituusmitat noin~ tarkkuudella), eikös se ollut ihan virallinen versio kammesta (AV1)?

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Tervakumpu wrote:
Onkos tuossa Jyri sinun m27-39 rojektissa 27:n laukaisulaitetta. Eikös liipaisinjousi ole tappi-kiinnityksellä liipasimessa olevien reikien läpi. Kiinnittyykö m27 em. liipaisin systeemi pelkästään kehykseen liipaisinjousen kiinnitysruuvilla ja koko systeemin normaali akselitappi-kiinnitys kehykseen jää uupumaan. Itselläni on yksi 27-versio liipaisin laitteesta, jossa ei ole liipaisimessa kuin liipaisinjousen tappiliitosta varten olevat reiät. Opastakaa joku minua tietämätöntä...
Mulla ei ollut tuossa projektikiväärissä kaksseiskan laukaisulaitetta, itse asiassa ainoat m27 osat olivat kehys ja yhdyssäle.

Ohessa kuva m27 laukaisulaitteesta:
Image
Image

Sekä m28-57/76 taivutettu lukonkampi, sen pituus on 67mm (lukon yläpinnasta kuulan päähän):
Image
Image

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

Ok, joo meikäläisellä on just täsmälleen samanlaine 27 laukaisusysteemi. Onko se tosiaan niin että koko systeemi tulee kehykseen kiinni vain liipaisinjousen kiinnitysruuvilla (ei oikee näyttäis olevan muutakaa vaihtoehto :miettii: )? Eikös tuo liipaisin heilu laukaisukynnykseen asti kuin "helistin", eli ei ole tavallaan palautuvaa etuvetoa?

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Niin se kiinnittyy, liipaisinjousi kiristyy kun ruuvaat sen ruuvin kiinni kehykseen. Laukaisutuntuma ainakin mulla verraton kaikkiin aiemmin kokeiltuihin mosinin laukaisuihin verrattuna. Etuveto löytyy.

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Tuollainen syntyy helposti:

-ostetaan lukkorunko-> työstetään siihen n.10x4mm syvennys (ei lohenpyrstöä ainakaan mulla)
-ostetaan esim Honkongista sopivan levyinen kiintolenkkiavain jonka varresta saapi tehtyä tuollaisen litteän kammen jonka leveys varresta n.12mm
-vanhasta lukkorungosta irroitettu nuppi hitsataan tuohon litteään varteen
-taivutetaan litteä osa n.30mm kohdalta->koko mitaksi muodostuu n.67mm

Astelevyä ei löydy kotoa joten taivutuskulman joutuu päättelemään kuvista

greendevil
sotvm1
sotvm1

tulossa

Post by greendevil »

Noita on kulemma nyt melkein jokaiselle tulossa myyntiin viimeistään 2008 tampereelle

kun noita kyselin niin ainakin 3 myyjää näin ilmoitti "pitää tehdä muutama" millaisia on tulossa niin en tiedä.

greendevil
sotvm1
sotvm1

Turku

Post by greendevil »

Ei ole näkynyt kampia, mutta ehkä jo Turun messuilla olisi

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Oheiselta sivulta näyttäisi löytyvän 2kpl litteällä kammella olevia taivutettuja ta-m39 kampia. Tiedä sitten kuinka autenttisia ovat.

http://www.aseetjavaraosatkaihakkinen.f ... sat&scid=6

Jos ei mainostaa saa, työnnettäköön tikku silmääni :)

jylhä
sotvm3
sotvm3

Re: Turku

Post by jylhä »

greendevil wrote:Ei ole näkynyt kampia, mutta ehkä jo Turun messuilla olisi
Mulla on turussa, jos ei jo ennen mene kaupaks. tein 4kappaletta joinkuin alkuperäisen mallin mukaan.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

40e tekis mieli pyytää, mut saapa nähdä kehtaako. tunteja menee reippaasti kun huonoilla vehkeillä yrittää kiillottaa edes jotenkin siedettäviä. hermotkin tahtoo mennä tommosessa pienessä näpräyksessä. :twisted:
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

-Make78-
kers
kers

Re: Lukonkammen taivutus

Post by -Make78- »

Oliskos näitä m28-57/76 lukonkampia jostain saatavilla?
Olis yksi projekti mihin tarvis saada :miettii:

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”