t-26

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Tulenjohtomies wrote:Aivan....Oikein hyvin oivallettu....Miksiköhän tuokaan ei tullut heti mieleen?? :oops:
Noh...jos pystyin olemaan avuksi, niin ole hyvä vaan
Tulenjohtomies wrote:Tässä tätä samaa tornia sisäpuolelta....
BT:ltä tosiaan vaikuttaa
Tulenjohtomies wrote:ja toinen Virolahden Ravijoelta
Image
No tää nyt sitten taitaa olla T-26.
Kiitoksia.

Image

t: Sven
Last edited by Juha Tompuri on Sat Apr 26, 2008 8:09, edited 1 time in total.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

t-26 oli hyvää kalustoa etenemisvaiheessa 1941 suomella.1944 auttamattomasti vanhentuneita.konkreettinen esimerkki aseteknologian huimasta kehityksestä toisessa maailmansodassa.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

sotamies evp wrote:t-26 oli hyvää kalustoa etenemisvaiheessa 1941 suomella.1944 auttamattomasti vanhentuneita.konkreettinen esimerkki aseteknologian huimasta kehityksestä toisessa maailmansodassa.
Yleisesti T-26 -vaunuja pidettiin maailmalla jo vuonna -41 hyvin vanhentuneina, mutta kaiketi ne ajoivat asiaansa pienen Suomen pienissä hyökkäysvaunujoukossa, etupäässä ehkä mm. keveytensä vuoksi.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

sotamies evp wrote:
Komendantti wrote:
sotamies evp wrote:t-26 oli hyvää kalustoa etenemisvaiheessa 1941 suomella.1944 auttamattomasti vanhentuneita.konkreettinen esimerkki aseteknologian huimasta kehityksestä toisessa maailmansodassa.
Yleisesti T-26 -vaunuja pidettiin maailmalla jo vuonna -41 hyvin vanhentuneina, mutta kaiketi ne ajoivat asiaansa pienen Suomen pienissä hyökkäysvaunujoukossa, etupäässä ehkä mm. keveytensä vuoksi.
näin asian varmaan oli, kuten kerroit.koulutuskäytössä t-26 oli vielä 1950-luvun lopulle saakka.siinä varmaan täyttivät tehtävänsä jollakin tavalla.
Luettuani kirjan Lehväslaihon Panssari Sotaa, niin en nyt alleviivaisi pätkääkään EVP:n väitettä T-26 / Vickersvaunujen pätevyydestä 1941, kun luette kirjan, niin ymmärrätte vallan mistä on kyse. Hyökkäyksessä kohden Itä-Karjalaa, jokaisessa tienmutkassa jossa vihollisella oli pst-tykki, niin viikatemies nouti aina panssarimiehiä. Eli piiskalla meni etulevystä läpi kuin tyhjää vain. Muistaisin ajajan olleen se uhri yleensä, jonka rintakehä meni yleensä ihan liemeksi pitkin vaunun taistelutilan seiniä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Post by LV »

Sturmmann wrote:Luettuani kirjan Lehväslaihon Panssari Sotaa, niin en nyt alleviivaisi pätkääkään EVP:n väitettä T-26 / Vickersvaunujen pätevyydestä 1941, kun luette kirjan, niin ymmärrätte vallan mistä on kyse. Hyökkäyksessä kohden Itä-Karjalaa, jokaisessa tienmutkassa jossa vihollisella oli pst-tykki, niin viikatemies nouti aina panssarimiehiä. Eli piiskalla meni etulevystä läpi kuin tyhjää vain. Muistaisin ajajan olleen se uhri yleensä, jonka rintakehä meni yleensä ihan liemeksi pitkin vaunun taistelutilan seiniä.
Kirjasta varmasti saa käsityksen T-26:n panssarisuojan tasosta, mutta taitavat ne Lehväslaihon kirjat olla muita kuin historiankirjoja. T-26:n rungon etupanssari on 17 mm, eli se suojaa lähinnä panssarintorjuntakiväärin luodeilta, eikä aina niiltäkään.

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

lauri jäntti kirjoittaa kirjassaan "kannaksen suurtaisteluissa kesällä 1944" seuraavaa:"vickers ajamassa viipurin läpi 18.6.1944.mitätön vaunu.jo kiväärin panssariluoti läpäisi vickersin pikkusormen paksuisen panssarin."
eli olitte veljet oikeassa.

Panssarijääkäri
kers
kers
Posts: 166
Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
Location: Tampere
Contact:

Post by Panssarijääkäri »


Fascist T26? :lol: ei kai se laite mitään politiikasta ymmärrä.
Noh, puujalkavitsit sikseen...
mutta taitavat ne Lehväslaihon kirjat olla muita kuin historiankirjoja

Kyllä aika tarkkaan ja totuudenmukaisesti kerrottu. Ja tämähän on kertomus juurikin Lehväslaihon omasta sotaretkestä, tosin hän ei missään välissä muistaakseni mainitse omaa nimeään koko kirjassa. Ne ovat ne kaukopartiokirjat mitkä ovat "muita kuin historiankirjoja". Panssarisotaa 1941-1944 -kirjassa mainitut kaatuneet pystyy tarkistamaan tuolta netin Kaatuneiden tietokannasta. Löytyy tuo teos itseltäkin hyllystä.
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote:
sotamies evp wrote:
Komendantti wrote:
sotamies evp wrote:t-26 oli hyvää kalustoa etenemisvaiheessa 1941 suomella.1944 auttamattomasti vanhentuneita.konkreettinen esimerkki aseteknologian huimasta kehityksestä toisessa maailmansodassa.
Yleisesti T-26 -vaunuja pidettiin maailmalla jo vuonna -41 hyvin vanhentuneina, mutta kaiketi ne ajoivat asiaansa pienen Suomen pienissä hyökkäysvaunujoukossa, etupäässä ehkä mm. keveytensä vuoksi.
näin asian varmaan oli, kuten kerroit.koulutuskäytössä t-26 oli vielä 1950-luvun lopulle saakka.siinä varmaan täyttivät tehtävänsä jollakin tavalla.
Luettuani kirjan Lehväslaihon Panssari Sotaa, niin en nyt alleviivaisi pätkääkään EVP:n väitettä T-26 / Vickersvaunujen pätevyydestä 1941, kun luette kirjan, niin ymmärrätte vallan mistä on kyse. Hyökkäyksessä kohden Itä-Karjalaa, jokaisessa tienmutkassa jossa vihollisella oli pst-tykki, niin viikatemies nouti aina panssarimiehiä. Eli piiskalla meni etulevystä läpi kuin tyhjää vain. Muistaisin ajajan olleen se uhri yleensä, jonka rintakehä meni yleensä ihan liemeksi pitkin vaunun taistelutilan seiniä.

Viku (T-26) oli 1941 (vielä) painoluokkansa eliittiä maailmassa.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Post by jaska »

Jep.Muilla tuppas vain olemaan raskaammat vaunut.V-44 t-26 oli melkoinen surmanloukku kun tietää millainen määrä esim.pst kiväärejä puna-armeijalla oli,saati että olisi joutunut t-34.n kanssa vastakkain.

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Huomenta kaikille, minäkin heräsin. Mielenkiintoinen keskustelu. Tulenjohtomies tuossa aiemmin mainitsi, että ei sotketa panssarimuseota tähän. Olen samaa mieltä, mutta jos yliaktiivisen (ehkä jopa hyper aktiivisen) panssarikiltalaisen apu kelpaa niin sehän on ihan jees. toisaalta tässä on jo edellä useammat todenneet aivan oikein, että osa torneista kuuluu BT vaunuihin ja osa T-26 vaunun eri versioihin. Tunnistus käy todellakin helpoimmin rungonpätkistä jotka löytyvät useimpien salpalinjan tornien alta. BT vaunuissa siis verrattain kapea runko ja torni ja ajajan luukku keskellä runkoa. T-26 vaunuissa on ajajan luukku oikeassa reunassa ja torni keskilinjan sivussa.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Post Reply

Return to “Panssarit”