Mikä kone on kyseessä?

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
Väbä

Mikä kone on kyseessä?

Post by Väbä »

Ei ole sotakone, mutta isäni sotakuvissa tuo oli. Siis mikä on kone.
Pauligin kahvia mainostaa. Onko tuo sama (samanlainen) kone joka on Seutulassa lentoaseman katossa? Tietäjät vastatkaa.
Image
Tässä sitä ihmetellään ihan porukalla:
Image
Kiitos Sako, Junkers tuo on.
Last edited by Väbä on Wed May 14, 2008 19:43, edited 1 time in total.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Samasta koneesta taitaa olla kysymys.Koneen rekkari on OH-ABB ja hyvällä mielikuvituksella rungosta erottaa -BB loppuosan.

Tämmöinen kone kuitenkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_A_50_Junior

Väbä

Post by Väbä »

sako92s wrote:Samasta koneesta taitaa olla kysymys.Koneen rekkari on OH-ABB ja hyvällä mielikuvituksella rungosta erottaa -BB loppuosan.

Tämmöinen kone kuitenkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_A_50_Junior
Osallistui tuon mukaan sotaan vuosina 1939-42. Bremer ilmeisesti ottanut tuossa kylmää kyytiä. Kuvasarjassa on vielä tämä kuva koneesta:
Image

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Ja suuri osa "porukkaa" on tullut "pällistelemään" konetta sukset jalassa. :P
Tässä kohtaa kyyti oli kylmää yksinlentoa ja muutaman vuoden päästä kuumaa parilentoa. :shock:

Kiitos taas kuvista!!!

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Post by reka65 »

Ovat pojat luulleet kahvikoneen saapuneen Pauligia tarjoilemaan.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Näkyyhän siinä myös PHILIPS-radion mainos ja siipien alla FAZERIN. Hyvät on olleet sponsorit Bremerillä. Ilmailunhistorikot olisivat varmaan noista kuvista innoissaan. Laita ihmeessä kopiot ilmailumuseolle.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Juu näin on...Vantaalla on kyllä perkuleesti jo kuvia tallessa ja tarjoamisesta/kysymisestä ne tuskin ainakaan loukkaantuvat. :smile:
Siis kopioista....

Väbä

Post by Väbä »

Hitsi kun ei ole hajuakaan missä nuo kuvat on otettu. Meidän sukumme on kotoisin Pohjois-Karjalasta Joensuun vierestä. Tuo takana näkyvä rakennus jos selviäisi mistä ja mikä se on, niin homma helpottuisi suuresti.
Pitää vielä kysäistä vanhalta äidiltäni, onko hänellä tuosta tietoa. Otettu varmaan vähän ennen sotia. :miettii:
Nuo kuvat on kehitetty sen ajan tapaan suoraan filmin pinnalta oikovedoksena, joten kuvakoko on n. 6x9 cm. Voisihan noita yrittää tarjota sinne ilmailumuseoon, jos ensin käyttäisi jollain valokuvaajalla monistettavana ja suurennettavana niin isoksi kun hyvin saa.

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

Laita kuva tuonne, niin luulen että selviää paikkakin:)
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 1.480.html

Väbä

Post by Väbä »

Savu wrote:Laita kuva tuonne, niin luulen että selviää paikkakin:)
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 1.480.html
Piti sitä ihan äipältä kysyä ja vastaus tuli kun apteekin hyllyltä. Kuvat on otettu Pohjois-Karjalan kansanopistolla Niittylahdessa. Vuotta hän ei muistanut, mutta sanoi isäni olleen sellainen keskenkasvuinen, eli otettu 1930-luvun alkupuolella. Bremer laskeutui tuohon Pyhäselän jäälle.
Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Wäinö Bremerin matkalennot 1930-luvulla olivat omalta osaltaan tuomassa Suomea "maailmankartalle". Kun konetta katselee lentoasemalla ja vertaa nykyaikaisiin koneisiin, niin on siinä HIUKAN eroa! Kun nykyinen liikennekone vetelee jopa yli 800 km/h, niin Bremer päristeli hiukan nykyisiä moottoritienopeuksilla kovempaa.
nykypilotin luottaessa tutkaan, radioon, gps:n ja tietokoneeseen - kompassin ollessa toki varalla - Wäinö ajeli pelkän kartan, kompassin ja kellon avulla.

Lentäjän kuolema tuli Wäinö Bremirinkin osaksi joulun alla 1964. Karhumäen "Lentopoikia"-kirjassa on hyvä luku Bremerin lennoista.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”