Patruunakampoja

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Patruunakampoja

Post by Ritter »

Erilaisia patruunakampojen valmistajia.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Image
Image[img][img]

Nokkanen
ylik
ylik
Posts: 192
Joined: Tue Jul 22, 2008 20:02
Location: Marttila

Post by Nokkanen »

Onko nuo 7,62x53R patruunaa varten vaiko Mauserin

Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Post by Ritter »

Kaikki on 7,62x53R patruunalle.

User avatar
76253r
sotvm1
sotvm1
Posts: 713
Joined: Fri Jul 13, 2007 17:28
Location: P-P

Post by 76253r »

Itsellä löytyy G.W.S ja tikkakoskea useampi, G.W.S mallia kahella erillaisella tekstillä. FN, DM, Nuoli ja jousipyssy sekä joku ilmeisesti neukku valmistetta h tai u


Edit: Se olikin tuo viimeinen ww1 aikanen neukku, Kyrillinen p. Ei ainakaan tuolta http://7.62x54r.net löytyny FN leimattua sidettä, liekö harvinainen :)
Jep.

Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Post by Ritter »

Tuossa kokoelmassa on muutamia harvinaisuuksia ja "FN"side kuuluu ehdottomasti niihin. :D

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Image
Kuka on valmistanut tämmöisen kamman, jossa on leimana vain pelkkä U-kirjain?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Image

Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?

edit: ei pitäis kirjoitella yöllä silmät ristissä. ;)
Last edited by Sturmmann on Fri Aug 01, 2008 11:50, edited 2 times in total.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Onkos Kynoch tehnyt Brnolle tavaraa Brno - Enfield yhteistyön puitteissa?
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Post by Ritter »

Tuo kampa jossa on pelkkä"U" on suurella todennäköisyydellä Pietarin patruunatehtaan tuotteita.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Mutta kampa ei ole venäläismallinen. Eikö venäläisten kammoissa päät ole vain pyöristetyt ilman ns. klipsuja?

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
76253r
sotvm1
sotvm1
Posts: 713
Joined: Fri Jul 13, 2007 17:28
Location: P-P

Post by 76253r »

Sturmmann wrote:Image
Kuka on valmistanut tämmöisen kamman, jossa on leimana vain pelkkä U-kirjain?
Olisiko kyrillinen P? jos näin niin samanlainen kuin mulla eli ww1 venäjä
Jep.

Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Post by Ritter »

Jotkut venäläiset valmistajat teki kammat klipsuilla jotkut ilman.
Image
Image

JVA
sotvm3
sotvm3
Posts: 598
Joined: Sun Apr 22, 2007 16:26

Post by JVA »

Sturmmann wrote:Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?[/i]
Kynoch valmisti patruunoita JAPANILAISEEN kivääriin ja luonnollisesti myös siteitä. Patruunoita jäi vapaussodan jälkeen suomeen paljon. Eli tuo Sturmmann:in alempi side on Arisakan, ei Mauserin.

Ritter
ylik
ylik
Posts: 209
Joined: Mon May 05, 2008 18:07
Location: Läntinen suomi

Post by Ritter »

Kynoch valmisti patruunoita myös kolmenlinjan kivääriin.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

JVA wrote:
Sturmmann wrote:Sky:n patruunakampakasan keskeltä tuli vastaan kaksi Mauserin patruunasidettä. Toisessa tuo valmistaja Kynoch, joka ilmeisesti on Englantilainen. Tuntuu hieman erikoiselta, että siteitä suojeluskuntalaisille on kulkeutunut Englannista? Miksi britit on valmistaneet mauserin siteitä?[/i]
Kynoch valmisti patruunoita JAPANILAISEEN kivääriin ja luonnollisesti myös siteitä. Patruunoita jäi vapaussodan jälkeen suomeen paljon. Eli tuo Sturmmannin alempi side on Arisakan, ei Mauserin.
Aivan, kiitoksia. En vaivautunut itse asiaa kummemmin selvittämään. Tietty samoja Mauserkantaisia panoksia. Eli kylällä liikkuu todennäköisesti sitten "risukasojakin"... ;)
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Kiväärit”