"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Näin huonolta muistilla sanoisin.
Eikös noihin aikoihin jo ollut kotimaisia tuotteita Hyrylän pojilla käytössä, meinaan legendaarisia Vanajia. Jopa joka kulmasta raapivina.
Kuvan kurmurilla on niin pieni peräylitys olakseen Zis. Zilit oli yleensä paripyörättömiä.
Tarkastellin Mäkipirtin kirjaa ajoneuvoista puolustusvoimissa 1960-2000 ja kalistun Matti 1 tietoon. Lavankulma, joka näkyy, juoruaa pressunkiinnitystavan sopivat suomalaiseen ajoneuvoon kuin myös tuo putki lavan reunassa. Venäläisissä ei ollut yleensä putkea vaan "lankkua". Takapyörä ja lokasuojat passaisivat myös Vanaja NS 47. Vanaja NS 47 (lainaan Mäkipirttiä) oli myös ensimmäinen suomalainen nelivetoinen sotilaskäyttöön suunniteltu "maastokuorma-auto".
Paripyörä ZIL-164 oli käytössä vuoteen 1966 saakka ja siinä on erillainen lavarakenne. ZIL-157K ja sen lähisukulaiset oli sitten jo kolmiakselisia. Zil-157K autoihin asennettiin 70-luvulla Perkinsin dieselit ja ohjaustehostimet. Olivat mm. Panssariprikaatissa käytössä.
Olipa kuinka vain, niin pitäydyn edelleen tuossa aiemmassa vastauksessani, kunnes jollain on esittää riittävän vakuuttava vertailukuva valokuvaan sopivasta Vanajasta. (...eli voipa se silti melko hyvin Vanajakin olla. )
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Tässä muutama kuva Mäkipirtin kirjoista lainattuna ja täysin luvatta.
Siinä on malliksi paripyörä ZIL ja 157K oli sitten taasen kolmiakselinen. ZIS oli myös kolmiakselinen, useasti "korjaamoautona". Eli kaksi kuvaa Vanajasta ja yksi Neuvostoihmeestä.
Vanajien lavaa kun tarkastelee, vaikka kuvat on lowressejä, mielestäni löytyy yhtäläisyyksiä, kuin myös takapyörän alueeltakin.
Kai katsoit kuvat myös tuolta minun linkistäni? Kyse siis ei ollut ZiL-164:stä, vaan ZiS-150:stä.
Mutta kyllä vain, erityisesti tuo ylempi Vanaja on hyvinkin samanlaisen oloinen kuin kyseisessä kuvassa näkyvän auton peräpuoli.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
vanaja tuo on oltava, tosta komendantin kuvasta ei voi erehtyy ku lavan laitaa kattelee....mut koska niitä jyryjä tuli? (salakavalasti täs kysäsen, ku autoista on puhe)
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...
Sivustoa http://www.sisua.net/ ahkerasti kolunneena kallistun Vanajan kannalle. Käykääpäs pojat vilkaisemassa hyvää sivustoa, niin saattaa se Jyry-Sisunkin salaisuus paljastua...
Kyllä se Vanaja taitaa olla. Pyörittelin vähän tuota toista kuvaa saman suuntaiseksi kuin alkuperäinen on. Lavan jäykisteet, lokasuojat ym. on ihan samanlaisia.
Tuohon Vanaja-keskusteluun vielä sen verran, että Vanajat on vähän samanlaisia autoja kuin Proto-Sisutkin. Kahta samanlaista autoa EI OLE. Protoissa tämä näkyy mm. siinä, että käytetyt osat saattaa olla milloin minkäkin merkkisiä ja mallisia ja jonkun laitteen sähkökytkin on saatettu laittaa siihen kohtaan, mihin on sattuneet piuhat yltämään.
Vanajissa tämä yksilöllisyys näkyy siinä, että kuorma-autot tehtiin ja varusteltiin pitkälti jo siihen aikaan ihan asiakkaan toivomusten mukaan. Esim. Rolls-Roycen koneen kanssa autoon laitettiin periaatteessa aina Fullerin laatikko, mutta "ei sitten kuitenkaan", jos asiakas halusi autoon halvemman laatikon. Siinä mielessä Vanaja oli euroopassa siihen aikaan todella edistyksellinen tehdas. Tähän asiakkaan kannalta kyllä sinänsä hyvään "näpertelyyn" tehdas sitten taisi lopulta kaatuakin, joutuen fuusioitumaan Sisuun.
Kaikista vanhemmista Vanajista ei ole ollut edes piirustuksia olemassa, vaan runkoa lähdettiin kokoamaan lattiaan liidulla piirrettyjen viivojen mukaan.
Siinä mielessä Vanajan lavan reunoissakin saattaa olla pieniä eroavaisuuksia esim. pressun kiinnityksen suhteen. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että kysymyksessä olevassa kuvassa olevan auton perä on Vanajasta.
Nyt kun ollaan jo jotakuinkin samaa mieltä, Vanaja se on.
Lavankulmaa tarkasteltaessa, kannattaa vielä huomata"pressun" kiinnitys ja "pönkötys", mikä johtuu lavanlaidan ylemmän "jäykisteputken" paikasta. Katso lähettämääni kuvaa, missä lava on ilman pressua.
Mitä tulee "maasto Vanajien" eroavaisuuksin kuin protoissakin, autoina niissä löytyy, mutta lavat niissä taisi olla useasti Kuljetusvälinevarikon tekemiä jä sanoisin samoilla piirrustuksilla.
Ja lopuksi helpotus, mikä oli Suomessa yleisin kuorma-automerkki vuonna 1945.