Mikä kuorma-auto?

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Mikä kuorma-auto?

Post by Komendantti »

Sturmmann wrote: http://img404.imageshack.us/img404/5733 ... utolla.jpg

Minkähän kuorma-auton perä on kuvassa.
Jostain syystä voisin veikata venäläistä kuorma-autoa, esim. ZiS-150 tai jokin aivan vastaava.
http://denisovets.narod.ru/zil/zilpages/zis150.html
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Psjääkäri »

Näin huonolta muistilla sanoisin.
Eikös noihin aikoihin jo ollut kotimaisia tuotteita Hyrylän pojilla käytössä, meinaan legendaarisia Vanajia. Jopa joka kulmasta raapivina.
Kuvan kurmurilla on niin pieni peräylitys olakseen Zis. Zilit oli yleensä paripyörättömiä.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

User avatar
Matti 1
vääp
vääp
Posts: 253
Joined: Thu Feb 07, 2008 14:11
Location: Pohjanmaa

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Matti 1 »

Saattaisi olla Vanaja NS 47 (nelipyöräveto), on ollut ilmatorjuntajoukkojen 35 mm:n Oerlikon ilmatorjuntakanuunan vetäjänä 1962-1975

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Psjääkäri »

Tarkastellin Mäkipirtin kirjaa ajoneuvoista puolustusvoimissa 1960-2000 ja kalistun Matti 1 tietoon. Lavankulma, joka näkyy, juoruaa pressunkiinnitystavan sopivat suomalaiseen ajoneuvoon kuin myös tuo putki lavan reunassa. Venäläisissä ei ollut yleensä putkea vaan "lankkua". Takapyörä ja lokasuojat passaisivat myös Vanaja NS 47. Vanaja NS 47 (lainaan Mäkipirttiä) oli myös ensimmäinen suomalainen nelivetoinen sotilaskäyttöön suunniteltu "maastokuorma-auto".
Paripyörä ZIL-164 oli käytössä vuoteen 1966 saakka ja siinä on erillainen lavarakenne. ZIL-157K ja sen lähisukulaiset oli sitten jo kolmiakselisia. Zil-157K autoihin asennettiin 70-luvulla Perkinsin dieselit ja ohjaustehostimet. Olivat mm. Panssariprikaatissa käytössä.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Komendantti »

Olipa kuinka vain, niin pitäydyn edelleen tuossa aiemmassa vastauksessani, kunnes jollain on esittää riittävän vakuuttava vertailukuva valokuvaan sopivasta Vanajasta. :D (...eli voipa se silti melko hyvin Vanajakin olla. ;) )
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Psjääkäri »

Tässä muutama kuva Mäkipirtin kirjoista lainattuna ja täysin luvatta.
Siinä on malliksi paripyörä ZIL ja 157K oli sitten taasen kolmiakselinen. ZIS oli myös kolmiakselinen, useasti "korjaamoautona". Eli kaksi kuvaa Vanajasta ja yksi Neuvostoihmeestä.
Vanajien lavaa kun tarkastelee, vaikka kuvat on lowressejä, mielestäni löytyy yhtäläisyyksiä, kuin myös takapyörän alueeltakin.
Attachments
ZIL_164.jpg
(53.11 KiB) Downloaded 2295 times
VANAJA.jpg
(96.24 KiB) Downloaded 2316 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Komendantti »

Kai katsoit kuvat myös tuolta minun linkistäni? Kyse siis ei ollut ZiL-164:stä, vaan ZiS-150:stä.
Mutta kyllä vain, erityisesti tuo ylempi Vanaja on hyvinkin samanlaisen oloinen kuin kyseisessä kuvassa näkyvän auton peräpuoli.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Savu »

minä vuonna jyry-sisut tuli? semmosta tarjoisin....
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Komendantti »

Hyvin tuo alkaa Vanajalta vaikuttamaan.
Tähän vielä vertailuun kuvan auton perä ja Vanaja (alempi):
Attachments
kautolla.jpg
(35.19 KiB) Downloaded 2258 times
VAN.jpg
(63.78 KiB) Downloaded 2260 times
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Savu »

vanaja tuo on oltava, tosta komendantin kuvasta ei voi erehtyy ku lavan laitaa kattelee....mut koska niitä jyryjä tuli? (salakavalasti täs kysäsen, ku autoista on puhe)
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

Haudankaivaja

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Haudankaivaja »

Sivustoa http://www.sisua.net/ ahkerasti kolunneena kallistun Vanajan kannalle. Käykääpäs pojat vilkaisemassa hyvää sivustoa, niin saattaa se Jyry-Sisunkin salaisuus paljastua... ;)

Haudankaivaja

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Haudankaivaja »

Sisu-Auton historian mukaan vuonna 1953 raskaat kuorma-autot saivat nimen Jyry-Sisu.

Väbä

Re: Kuvia sodanjälkeisestä Hyrylästä, Santiksesta ja tms.

Post by Väbä »

Kyllä se Vanaja taitaa olla. Pyörittelin vähän tuota toista kuvaa saman suuntaiseksi kuin alkuperäinen on. Lavan jäykisteet, lokasuojat ym. on ihan samanlaisia.

Image

Image

Haudankaivaja

Re: Mikä kuorma-auto?

Post by Haudankaivaja »

Tuohon Vanaja-keskusteluun vielä sen verran, että Vanajat on vähän samanlaisia autoja kuin Proto-Sisutkin. Kahta samanlaista autoa EI OLE. Protoissa tämä näkyy mm. siinä, että käytetyt osat saattaa olla milloin minkäkin merkkisiä ja mallisia ja jonkun laitteen sähkökytkin on saatettu laittaa siihen kohtaan, mihin on sattuneet piuhat yltämään.

Vanajissa tämä yksilöllisyys näkyy siinä, että kuorma-autot tehtiin ja varusteltiin pitkälti jo siihen aikaan ihan asiakkaan toivomusten mukaan. Esim. Rolls-Roycen koneen kanssa autoon laitettiin periaatteessa aina Fullerin laatikko, mutta "ei sitten kuitenkaan", jos asiakas halusi autoon halvemman laatikon. Siinä mielessä Vanaja oli euroopassa siihen aikaan todella edistyksellinen tehdas. Tähän asiakkaan kannalta kyllä sinänsä hyvään "näpertelyyn" tehdas sitten taisi lopulta kaatuakin, joutuen fuusioitumaan Sisuun.
Kaikista vanhemmista Vanajista ei ole ollut edes piirustuksia olemassa, vaan runkoa lähdettiin kokoamaan lattiaan liidulla piirrettyjen viivojen mukaan.

Siinä mielessä Vanajan lavan reunoissakin saattaa olla pieniä eroavaisuuksia esim. pressun kiinnityksen suhteen. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että kysymyksessä olevassa kuvassa olevan auton perä on Vanajasta.

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Mikä kuorma-auto?

Post by Psjääkäri »

Nyt kun ollaan jo jotakuinkin samaa mieltä, Vanaja se on.
Lavankulmaa tarkasteltaessa, kannattaa vielä huomata"pressun" kiinnitys ja "pönkötys", mikä johtuu lavanlaidan ylemmän "jäykisteputken" paikasta. Katso lähettämääni kuvaa, missä lava on ilman pressua.
Mitä tulee "maasto Vanajien" eroavaisuuksin kuin protoissakin, autoina niissä löytyy, mutta lavat niissä taisi olla useasti Kuljetusvälinevarikon tekemiä jä sanoisin samoilla piirrustuksilla.
Ja lopuksi helpotus, mikä oli Suomessa yleisin kuorma-automerkki vuonna 1945.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”