TPTK wrote:roger67 wrote:TPTK varmaan meinas MG42/59 välimallia
(Mulla taitaa olla itellä tuollainen. MG42 joka on muutettu 308 paukulle) MG53 löytynee myös, mutta sehän on se jugoslaavien vehje.
Ei sitä kaikkia numerointeja hätäpäissään muista, mutta onneksi roger paikkasi.
MG53 = jugojen keksintö
MG42/59 = sakemanni
MG53-nimistä asetta ei ole ikinä edes ollut olemassa. Sillä yleensä tarkoitetaan kuitenkin jugoslavialaista MG 42-kopiota, mallia 7.9 M 53. "MG53" on ilmeisesti saksalaisten väännös tästä nimikkeestä. Heille tuntuu olevan tärkeätä, että KK:n nimikkeessä on kirjaimet M ja G. En ihmettelisi, vaikka joku saksalainen puhuisi amerikkalaisesta MG 60-konekivääristä.
TPTK wrote:Anyway. MG3 on paranneltu MG42 välimallin kautta. Mikä ase BW:n olisi pitänyt valita MG:n sijaan, muistuttaen että kyseeseen ei tule itäblokin rauta, "kiitos" nato-jäsenyyden?
Ajattelin lähinnä sitä että kun MG3 tuli sotavarusteeksi miltei 25 v. sodan jälkeen, niin olisi varmastikin voitu kehittää asemalli, jossa MG 42:n puutteista olisi korjattu ainakin kahvan puuttuminen piipussa ja liiallinen paino.
TPTK wrote:Mutta mikäli LV:n ihmettelyn aihe on miksi Suomen puolustusvoimien piti hankkia 200 kpl käytettyjä MG3:ia PKM:n sijaan (samalla sulattaen 3500 kvkk62:sta), niin syy on yhden mustalaattaisen armoluutnantin (sotilasmestaajasta luutnantiksi) MatLE:sta...
Kuten sanottu: PKM on paras. MG3:n valinta henkilökohtaisen fetissin vuoksi on naurettavaa näpertelyä, koska nato-maa Puola tuottaa .308nato kaliiperin PKM-konekivääriä.
En oikeastaan ajatellut asiaa Suomen PV:n näkökulmasta. MG3:t kai tulivat Leopard 2-kauppojen yhteydessä, eikä siinä mitään, kyseisten konekiväärien määrä on kuitenkin pieni.
TPTK wrote:Mutta mikäli LV:n ihmettelyn aihe on miksi Suomen puolustusvoimien piti hankkia 200 kpl käytettyjä MG3:ia PKM:n sijaan (samalla sulattaen 3500 kvkk62:sta), niin syy on yhden mustalaattaisen armoluutnantin (sotilasmestaajasta luutnantiksi) MatLE:sta...
Kuten sanottu: PKM on paras. MG3:n valinta henkilökohtaisen fetissin vuoksi on naurettavaa näpertelyä, koska nato-maa Puola tuottaa .308nato kaliiperin PKM-konekivääriä.
Olen täysin samaa mieltä siitä että PKM:n voittanutta ei ole, mutta se ei varmaankaan liity Bundeswehrin asevalintoihin 60-luvulla. NATO-PKM on minulle tuntematon. Mikä sen nimike on?