Sippelin BT-42 Viipurissa

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by smokeball »

Perspektiivistä. Jos perspektiivi on täysin oikein, niin maalauksesta/piirroksesta tulee jäykkä ja pysähtynyt. Perspektiivin vääristämisellä tai 'virheillä' saadaan aikaan elävyys ja liike.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Mangrove »

Panssarijääkäri wrote:Huomauttakaa, olkaa hyvä.
Kadun viimeinen rakennus ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja näyttää kaatuvan. Vasemmalla olevat sotilaat näyttävät melko kääpiöiltä (tarkoituksellako?) tupakkamieheen verrattuna vaikka ovat vain muutaman metrin päässä hänestä. Valo tulee oikealta yläkulmasta, mutta tykin sivussa ei näy mitään selkeätä varjoa (tosin osittain tämän voi selittää taivaan pilvisyydellä).

Panssarijääkäri
kers
kers
Posts: 166
Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
Location: Tampere
Contact:

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Panssarijääkäri »

Martti Kujansuu wrote:
Panssarijääkäri wrote:Huomauttakaa, olkaa hyvä.
Kadun viimeinen rakennus ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja näyttää kaatuvan. Vasemmalla olevat sotilaat näyttävät melko kääpiöiltä (tarkoituksellako?) tupakkamieheen verrattuna vaikka ovat vain muutaman metrin päässä hänestä. Valo tulee oikealta yläkulmasta, mutta tykin sivussa ei näy mitään selkeätä varjoa (tosin osittain tämän voi selittää taivaan pilvisyydellä).
Kiitos. Sallinet että kommentoin. Tuo rakennusten linja tuli esiin jo luonnosteluvaiheessa. Kun maalaan akryyleillä, teen ensin pohjalle lyijykynäluonnoksen ja sitten vielä "tussiluonnoksen", eli olennaiset kohdat, viivat tms. harmaasävytussilla. Kun maalaa peittävällä värillä on riski että hyvä luonnos hukkuu värin alle ja siinä siiten rupeat raapimaan päätä että mitenkäs minä tämän nyt piirsinkään. Kun tällaisia perspektiivijuttuja tulee vastaan, yleensä lisään vain savua tai pölyä ja koetan hukuttaa virheet sinne alle. Joskus kopiokone ja skanneri kuitenkin muuttavat värejä niin että nokkelatpokkelat huomaavat nämä kuitenkin.
Joskus tussijälki jää selkeämmin näkyviin maalin alta:
http://fc05.deviantart.com/fs39/f/2008/ ... rannus.jpg
Joskus sen saa uskottavasti peitettyä:
http://fc01.deviantart.com/fs41/f/2009/ ... rannus.jpg

Tämä ei kuitenkaan ole Kannaksenkatu (en saanut tarpeeksi hyviä referenssikuvia ja löysin "virtuaali-Viipuri 1939" sivuston vasta kun työ oli valmis, perkele) vaan joku kapeampi sivukatu, ennen taistelutoiminnan alkua. Kiväärimiehestä tuli silti aika tumppi, mutta meitähän on moneen junaan.

Ilma lienee hieman pilvinen, varjot eivät ole liian kontrastisia. Varjon ei pitäisikään mielestäni langeta vaunun (ajajan penkiltä katsottuna) oikealle puolelle, vaan enemmänkin sen eteen. Vertaa kuvan oikeaan reunaan, tupakkimiehen ja kiviaidan varjoihin.

Hmmm, pitää tutkia itsekin tarkemmin. Kiitos rakentavasta kritiikistä!
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Mangrove »

Panssarijääkäri wrote:Kun maalaa peittävällä värillä on riski että hyvä luonnos hukkuu värin alle ja siinä siiten rupeat raapimaan päätä että mitenkäs minä tämän nyt piirsinkään.
Itse en tiedä mitään akryylilla maalaamisesta koska käytän itse munatemperaa, mutta maalaisin ensin pohjan pilvineen ja piirtäisin/siirtäisin vasta sitten rakennusten y.m.s. ääriviivat.

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by taifun »

panssarijääkärin maalaus/maalaukset ovat sanalla sanoen erittäin hienoja. turha tuijottaminen yksityiskohtiin ei tee millekkään taideteokselle oikeutta.
tekniset piirrustukset ovat tätä varten.
ehdotankin että tuot töitäsi nykyistä paremmin esille ja kenties jopa kaupan?

itseltä tuo ei aivan onnistu :-D
Image

menestystä jatkossa ja älä anna kritiikin murentaa. tyyliseikoistaan taiteilija tunnetaan.

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Sapööri »

taifun wrote: itseltä tuo ei aivan onnistu :-D
Image
Ihan selkeä KV-2:han tuo on. Älä nyt vähättele taitojasi. :-D


Ja olen kyllä Taifunin kanssa samaa mieltä. Panssarijääkärin työt ovat todella hyviä. En pistäisi todellakaan pahaksi tuollaista omallakaan seinällä.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Juha Tompuri »

Sapööri wrote:Ihan selkeä KV-2:han tuo on. Älä nyt vähättele taitojasi. :-D
Eiku A17 Tetrarch, näkeehän sen jo telapyörästöstäkin ;)

Image

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Panssarijääkäri
kers
kers
Posts: 166
Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
Location: Tampere
Contact:

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Panssarijääkäri »

Itse en tiedä mitään akryylilla maalaamisesta koska käytän itse munatemperaa, mutta maalaisin ensin pohjan pilvineen ja piirtäisin/siirtäisin vasta sitten rakennusten y.m.s. ääriviivat.
Olen kokeillut tuota joskus kouluaikoina kun oli mahdollisuus. Samalla tavalla maalaus tapahtuu, kerros kerrokselta, taustalta etualalle.
Millaisia töitä itse teet? Millaisia aiheita käsittelet? Onko töitä jossakin näkyvillä? Kiinnostaisi katsoa kun kerran täällä näyttää muitakin asiasta kiinnostuneita olevan.

Myös Taifun voisi pistää lisää kuvia jos inspiraatio jyllää.

Ei kritiikki missään nimessä ole huono asia, sitä on tullu kuultua jo lapsuudesta asti oman isän toimesta. Ja sillä sitä kehittyy.
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Mangrove »

Panssarijääkäri wrote: Millaisia töitä itse teet? Millaisia aiheita käsittelet? Onko töitä jossakin näkyvillä?
Tällä hetkellä en harrasta realismia sillä puuhailen kalligrafian alalla. Tällä hetkellä ei ole mitään työn alla, mutta maalien valmistaminen on taide sinänsä. Mielenkiintoisia värejä saa suoraan takapihalta. :smile:

"Kirjastossani" on näkyvillä joitain esikuvia töilleni.

http://www.flickr.com/photos/36909145@N08/

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Savu »

Tuossa Sippelin vaunun paikka tänää, jotakuinkin valkoisen kuorma-auton kohdalla keula pois päin:

Image


Ja tuossa vaunun hylyn taustalla näkyvä rakennus tänään: Image


jostain katoin rangaistustaulukoita...sippel oli saanut arestia, mutta 10.6 ne katsottiin "loppu suoritetaan myöhemmin"...eli saiko laguksen porukka 10.6-44 käskyn siirtyä johkun?
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Komendantti »

Savu wrote:- - sippel oli saanut arestia, mutta 10.6 ne katsottiin "loppu suoritetaan myöhemmin"...eli saiko laguksen porukka 10.6-44 käskyn siirtyä johkun?
Panssaridivisioona toimi vuoden -44 alkaessa Päämajan reservinä hajautettuna Lappeenrannan, Enson ja Jääskin alueille, ja yhtymä otti osaa mm. vielä Puolustusvoimien lippujuhlaparaatiin Ensossa.
Ltn Stig Sippelin Er.PsK (Erillinen Rynnäkkötykkikomppania) oli sijoitettu talvesta -43-44 alkaen Lappeenrannan hirsirakenteiseen työväentaloon, jonka juhlasali palveli miehistön oleskelu- ja majoitustilana. Komppanian BT-42 -panssarivaunujen tallina ja koulutuspaikkana oli Lappeenrannan Rakuunamäen kupeeseen rakennettu uusi ratsastusmaneesi (http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/k05d262b.jpg) ja läheinen laaja leirikenttä - siis lentokentän viereiset alueet.
Kesäkuun 9. päivänä Sippelin komppania sai hälytyksen ja sen BT-42 -vaunut valmisteltiin taistelua ja rautatiemarssia varten. Seuraavan 10. päivän aamuna kello 8.00 ylipäällikkö antoi PsD:lle käskyn siirtyä reserviin Karjalan kannakselle Muolaan-Kivennavan alueelle, jossa sen tuli valmistautua vastahyökkäykseen IV AK:n lohkolla (joka toteutettiin Kuuterselässä 14.–15. kesäkuuta VT-linjan murtumisen jälkeen.). Komppania siirtyi toiminta-alueelle rautatiekuljetuksessa Perkjärven aseman kautta.
Ltn Sippelin päälliköimä Erillinen Panssarikomppania ei kuitenkaan osallistunut Kuuterselän eikä vielä edes Kaukjärvi-Perkjärvi-Suulajärvi -taisteluihin, vaan se sai varmistustehtävien jälkeen käskyn siirtyä Muolaalta suoraan Viipuriin reserviksi.

Ai niin, pääasiallinen tietolähde oli Jatkosodan historia 4. ;)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by jaska »

Olisi mielenkiintoista tietää miksi BT-42.n pääaseeksi valittiin tuo 114mm haupitsi kun parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut?Vaikkei vaunu kovin hääppöinen muutenkaan ollut niin sen pääase teki siitä lähes täysin hyödyttömän vihollisvaunuja vastaan,enemmänkin se oli telahaupitsi kuin rynnäkkötykki!

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by Komendantti »

jaska wrote:Olisi mielenkiintoista tietää miksi BT-42.n pääaseeksi valittiin tuo 114mm haupitsi kun parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut? - - enemmänkin se oli telahaupitsi kuin rynnäkkötykki!
Kyllä vain, vaunujahan käytettiinkin keväästä -43 valmistumisen jälkeen aivan pääasiallisesti vihollispesäkkeiden yms. kohteiden tuhoamiseen etupäässä Syvärillä, ja siihen se oli jotakuinkin kohtuullisen toimiva. Sellaiseen käyttöön BT42:n suunnittelijat kenties jopa kyseisellä asevalinnalla ajattelivatkin, eli aivan toisenlaiseen päätarkoitukseen kuin Puna-armeijan tai Saksan asevoimien "todelliset rynnäkkötykit". Kertoihan sekin asiasta myös omaa karua kieltään, ettei vaunun pääaseelle ollut olemassa kuin yhdenlaista ajanmukaisiin hyökkäysvaunuihin tehoavaa ampumatarviketta - joka sekin oli lopulta esimerkiksi T-34-vaunuja ja sitä raskaampia vaunuja vastaan lähes täydellisen tehoton.
Lisäksi kuten hyvin muistamme, ei vaunuissa ollut mm. radioita eikä minkäänlaista konekivääriaseistustakaan... :|
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by leksa »

Tämmönen BT-42 löytyi en tiedä missä kuvattu.
Attachments
BT_42.jpg
(93.01 KiB) Downloaded 1358 times
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Sippelin BT-42 Viipurissa

Post by smokeball »

Lienee Viipurin ratapihalla. BT-42:n telat luistivat pois päältä ja vaunut jäi kiinni kiskojen väliin.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Panssarit”