Stalingradin motin purkaminen

Keskustelua muusta kuin Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by smokeball »

Itse ainakin olisin yrittänyt kynsin hampain pois motista ja mieluummin kuollut yrityksessä kuin jäänyt nauttimaan sotavankeuden kaikista iloista.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

Tästä juolahta mieleen että, mitä itse olisit tehnyt päästäksesi pois motista?

Jos olisin ollut upseeri 6. Armeijassa, niin olisin röyhkeästi mennyt lentokentälle ja omin luvin mennyt lentokoneeseen.

:miettii:
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by Sapööri »

leksa wrote:Tästä juolahta mieleen että, mitä itse olisit tehnyt päästäksesi pois motista?

Jos olisin ollut upseeri 6. Armeijassa, niin olisin röyhkeästi mennyt lentokentälle ja omin luvin mennyt lentokoneeseen.

:miettii:
Ja jos minä olisin ollut Feldgendarmer sillä lentokentällä, olisi sellainen temppuilu loppunut hyvin lyhyeen. :D







Mutta niin kai sen on, että suurin osa ihmisistä on itsekkäitä olioita, joita kiinnostaa vain oman perseen pelastaminen. Jos upseeri alentuisi tuollaiseen, että pakenenisi ja jättäisi omat miehensä kuolemaan, niin ei sellaista voi kun halveksua. Ja syvästi.


Toivottavasti ei tarvitse koskaan testata, kuinka itse toimisi vastaavassa tilanteessa.

väärtti
erikmest
erikmest
Posts: 355
Joined: Tue Apr 07, 2009 22:01

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by väärtti »

leksa wrote:Tästä juolahta mieleen että, mitä itse olisit tehnyt päästäksesi pois motista?

Jos olisin ollut upseeri 6. Armeijassa, niin olisin röyhkeästi mennyt lentokentälle ja omin luvin mennyt lentokoneeseen.

:miettii:
Hengissä/haavoittuneena motista selvinneitten Stalingradin veteraanien muistelmista käy ilmi että tätäkin "konstia" käytettiin.

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

väärtti wrote:
leksa wrote:Tästä juolahta mieleen että, mitä itse olisit tehnyt päästäksesi pois motista?

Jos olisin ollut upseeri 6. Armeijassa, niin olisin röyhkeästi mennyt lentokentälle ja omin luvin mennyt lentokoneeseen.

:miettii:
Hengissä/haavoittuneena motista selvinneitten Stalingradin veteraanien muistelmista käy ilmi että tätäkin "konstia" käytettiin.
Ja Dokumenttiprojekti Stalingradissa olleet saksalaiset veteraanit olivat suurin osa upseereja.

Ja eiköhän se ole niin, että ne sotilaspoliisit esti muita lähtemästä, mutta hyvän tilaisuuden turvin itse hyppäsivät koneeseen?

Ja jos upseerilla ei olisi enään ollut miehiä, niin mitä väliä sillä olisi ollut?
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by Sapööri »

leksa wrote: Ja eiköhän se ole niin, että ne sotilaspoliisit esti muita lähtemästä, mutta hyvän tilaisuuden turvin itse hyppäsivät koneeseen?

No tuo on varmasti totta. :D

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

Ja se on ihan turhaa puhetta että, olisi vaan pitänyt jäädä vangiksi mieluumin kuin käyttänyt likaisia konsteja, siinä vaiheessa varmasti murhattiin mieluumin joku poliisi, kuin olisi vain mottiin mätänemään.

Ja vielä kun tiesi minkälainen vastustaja oli vastassa. Jos olisi ollut joku britti, amerikkailainen tai edes ranskalainen armeija vastassa olisi voinut ajatella antautumista. Kovasti täällä palstalla sanotaan että, kuinka olisi ollut halveksittava teko, no ehkä se olisi ollut, mutta mitä siitä, ja myöhemmin otan halveksunnan vastaan. Mieluumin jään henkiin kuin joudun sotavangiksi sotavankileirille, josta on hyvin pienet mahdollisuudet jäädä henkiin.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by Sapööri »

Minä tarkoitin sellaista tilannetta, jossa upseerilla on edelleen joukkoja johdettavanaan.

Jos upseeri tällaisessa tilanteessa karkaa ja jättää omat joukkonsa kuolemaan, on se minun mielestäni viheliäisin teko, mitä upseeri voi tehdä. Tiedän, että tämä on idealistisesti ajateltu, mutta onhan oltava joitain ideaaleja.

Upseerin tulee olla esimerkillinen ja kunniotuksen arvoinen. Ja ennen kaikkea upseerilla on velvollisuuksia johtamiaan miehiä kohtaan, niin kuin miehistöllä häntä kohtaan. Kuinka muutoin voisi ansaita miehistön kunnioituksen ja olettaa miehistön tottelevan pahimmissakin tilanteissa, ellei esimerkillä ja osoittamalla olevansa luottamuksen arvoinen. Upseeri, joka jättää miehensä, tekee mielestäni yhden pahimmista rikoksista, mitä sodassa voi tehdä.

Minun mielestäni kuolema on pienempi paha, kuin petturuudella ja vääryydellä pelastettu elämä. En osaa sanoa, mitä itse tekisin, enkä toivattavasti tule koskaan joutumaan sellaiseen tilanteeseen. Saattaisin olla vaikka minkälainen pelkuri. Mutta toivoisin, että jos sellainen tilanne tulisi, niin osaisin tehdä oikein.

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

800 viestini, nyt voisi pitää hiukan lommoo....

Asiaan. Minä tiedän kyllä yhden upseerin, ja vielä korkean upseerin joka jätti miehensä pulaan.

Nimittäin Ferdinand Schörner.

Siinä on teille niin viheliäs upseeri kuin voitte kuvitella.

:miettii:
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by sniperi »

taisi aina pieni prosentti antautuneista selvitä hengissä kotimaahansa...
väkeä vaikkakin nääntynyttä oli melkoisesti motissa joten jonkinlainen iskukyky lienee ollut jos se keskitetään kapealle alueelle...
näinhän suomessakin jokunen motti tyhjeni....murtautujat tallasi vahdit jalkoihinsa...

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by jaska »

Kaippa sieltä jokunen olisi voinut selvitäkkin, jos olisivat kaikki hyökkäämään pystyneet keskittäneet rajuun ulosmurtautumiseen.Taisi vain iso osa joukoista jo olla melko huonossa jamassa.

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

Jos tiedätte jotkut kuka Winrich Behr on, niin hänen kertomansa mukaan 6.Armeijalla oli tammikuun puolivälissä korkeintaan 100 panssarivaunua taistelukelposena. Puna-armeijalla oli 1200 upouutta T-34 heitä vastassa.

Ja eihän läpimurrosta olisi tullut mitään ellei panssarivaunuja olisi käytetty. Tosin epäilen ettei siitä muutenkaan olisi mitään tullut.

:miettii:
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by Juha Tompuri »

leksa wrote:
sniperi wrote:sinällään voi aina pohtia olisiko pitänyt yrittää kovemmin motista pois.
vangiksi jääneistä valtaosa kuoli vankileirillä ikävissä oloissa.
Olisiko ollut parempi hyökätä tappioista piittaamatta.....
Hyvin moni kuoli ennen kuin pääsivät leireille, nähtyään jo motissa nälkää tai haavoituttuaan.
Aivan.


leksa wrote:6. Armeija olisi tuhoutunut kokonaan jos se olisi yrittänyt läpimurtoa.
Pitkälti riippuen siitä, missä vaihessa "läpimurto" olisi suoritettu, ja mitkä voimat olisi ollut asettaa läpimurron avustamiseen/vastaanottoon.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

Niin no jos oltaisiin heti motin alkamisesta aloitettu, niin silloin olisi voitu vielä onnistua.

Mutta ei enään tammikuussa.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Stalingradin motin purkaminen

Post by leksa »

Tässä katsoin jonkun sotadokumentin ja siinä kerrottiin että saksalaiset olivat jääneet jo kerran mottiin, mutta silloin ilmahuolto toimi ja saksalaiset mursivat saarron. Samaa yritettiin myöhemmin Stalinin kaupungissa....laihoin tuloksin.

En nyt muista missä se motti oli....
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Post Reply

Return to “Ulkomainen sotahistoria”