Viro ja Kurtnan rompepäivät
Viro ja Kurtnan rompepäivät
Tuli tuolla taas viikonloppu vietettyä ja jotain pientä kotiin tuli hankittua paras mun mielestä täydellinen sarja A.Lindenbergin piirustuksia mutta mihin maahan nämä on tehty kun kuvien takana on saksaksi selvitys mutta tuo SUOMIS on kuitenkin Latviaa?
Uploaded with ImageShack.us
-
- kaartylik
Re: Viro ja Kurtnan rompepäivät
No niin , taas sekoitit Latvian ja Liettuan , Liettuaan tuo Suomis viittaisi.
No nii ne on ne mun vaikeat kohdat tos maantiedos mut noinhan tuo Google kertoi asian olevan mut miksi seuraavat sanat ovat Saksaa? Muuten kiitos mahtavasta matkaseurasta ja tulkkaus avusta
Eiköhän tuo liene täysin saksalainen, ovat kohteliaisuussyistä käyttäneet Suomi-nimeä Finnlandin asemesta
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Hei HL/A kertoisitko hiukan tuosta piiskan ammukseta mikä se on sytyttimessä merkinnät ktm1-7 40 ja kärkitulpan alla %
En minä tuosta osaa muuta kertoa kuin että on aivan tavanomainen 45mm venäläisen piiskan sirpaleammus ja siinä tavanomainen kärkisytytin KTM-1 vuodelta 40.
No hit tuo riitti kun en itse tunne noit ampumatarpeit ollenkkan piti vaan ottaa ko on piiska pihal oli olevinaan niin pirun pitkä toi kranu
Tuota ammuksen pituutta itsekin ensimmäisellä kerralla ihmettelin
Miksiköhän tuollaisia pitkiä sirpalekranaatteja on käytetty kevyissä PST-tykeissä niin vähän (siis neuvostolaisten 45 mm tykkien lisäksi)? Sirpalelaukauksen hylsyssähän on paljon tyhjää tilaa pienen ruutipanoksen takia.HL/A wrote:Tuota ammuksen pituutta itsekin ensimmäisellä kerralla ihmettelin
Onhan tuo kolmanneksen painavampi kuin PS-ammus joten rasittaa asetta enempi. Ehkä venäläiset ovat pienemmällä ruutipanoksella hakeneet myös pienempää lähtönopeutta = pienempää rasitusta. JV-käytössä ei sirpaleammus mielestäni tarvitse sellaista lähtönopeutta kuin PS-ammus.
Saksalaisen 3,7 cm Pak'in sirpaleammuksen hylsyssä on muistaakseni silmämääräisesti katsoen saman verran ruutia kuin PS-ammuksen hylsyssä, eli täynnä
Saksalaisen 3,7 cm Pak'in sirpaleammuksen hylsyssä on muistaakseni silmämääräisesti katsoen saman verran ruutia kuin PS-ammuksen hylsyssä, eli täynnä
-
- kaartylik
Nimenomaan. Tämä venäläinen ratkaisu vaikuttaa mielestäni viisaalta, ja siksi ihmettelin sen harvinaisuutta muissa armeijoissa.HL/A wrote:Onhan tuo kolmanneksen painavampi kuin PS-ammus joten rasittaa asetta enempi. Ehkä venäläiset ovat pienemmällä ruutipanoksella hakeneet myös pienempää lähtönopeutta = pienempää rasitusta. JV-käytössä ei sirpaleammus mielestäni tarvitse sellaista lähtönopeutta kuin PS-ammus.
En ole koskaan nähnyt kovaa 5 cm Pak 38:n laukausta, mutta D 435/1 tietää kertoa, että ko. tykin panssarikranaatti- ja alikaliiperipatruunoiden panokset ovat välillä 0,717 - 0,910 kg. Sirpalekranaattipatruunoiden tapauksessa luvut ovat 0,229 - 0,270 kg.HL/A wrote:Saksalaisen 3,7 cm Pak'in sirpaleammuksen hylsyssä on muistaakseni silmämääräisesti katsoen saman verran ruutia kuin PS-ammuksen hylsyssä, eli täynnä
Mahtoiko nuo Saksan liput olla uustuotantoa, kun oli noin siistin näköisiä. Kaikki tietysti tunnisti tuulilasilla oikealla olleen flakun..
Totta noin kiiltävät kankaat on uustuotantoa. Entisaikaan liput valmistettiin villasta, pelavasta tai jossain etelän mailla puuvillasta. Parhaat paraatiliput olivat tietysti silkkiä, mutta sen jobbari osaa laittaa paremmin esille ja hintaa reilusti.
Se muuten minun silmään vanha Suomen lippu villaisena ja vaaleansinisellä ristillä on se ainoa oikea Lippu. Tämä nykyinen on höpö.
Se muuten minun silmään vanha Suomen lippu villaisena ja vaaleansinisellä ristillä on se ainoa oikea Lippu. Tämä nykyinen on höpö.
Tuonne oli tarkoitus mennä, mutta en saanut tietoa tarpeeksi ajoissa. Mistähän tiedon seuraavasta tapahtumasta löytäisi?
Si vis pacem, parabellum...