sniper/yleiskivääri

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: sniper/yleiskivääri

Post by jyri.h »

Siirsin 28-57 raudat viimein oikeisiin puihin, nakersin tukkiin tilan diopteri-istukalle ja taivutetulle kammelle. Hihna ja puhdistuspuikko vain eivät ole oikeat. Tarkkuuskivääri m28-30:
Image

Image
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: sniper/yleiskivääri

Post by wanhempimestari »

jyri.h wrote:Siirsin 28-57 raudat viimein oikeisiin puihin, nakersin tukkiin tilan diopteri-istukalle ja taivutetulle kammelle. Hihna ja puhdistuspuikko vain eivät ole oikeat. Tarkkuuskivääri m28-30:
Image

Image

Väistänkö muurin vai muistanko väärin? Tuossa 85:ssa näyttää piippu aika lyhyeltä..?
Tuo 28-30 on mulle vieraampi vempele. Meillä oli varusveijareiden käytössä 28-57:ja, mutta ei niissä ollu kiikarin istukkaa. Vai onko mulla alde ?

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: sniper/yleiskivääri

Post by jyri.h »

Eikös kasivitosen piipun pituus ole jokseenkin sama kuin muissakin kotomaisissa mosineissa?

Olen itse lisännyt tuon kiikari-istukan omaani, tak85 jalustassa on 4x32 Zeiss latauskokeiluja varten ja omaksi iloksi :smile: Ase oli 28-76 mulle tullessaan mutta siis ilman tuota istukkaa.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
-Make78-
kers
kers
Posts: 139
Joined: Tue Nov 20, 2007 8:46
Location: Hattula

Re: sniper/yleiskivääri

Post by -Make78- »

"Väistänkö muurin vai muistanko väärin? Tuossa 85:ssa näyttää piippu aika lyhyeltä..?
Tuo 28-30 on mulle vieraampi vempele. Meillä oli varusveijareiden käytössä 28-57:ja, mutta ei niissä ollu kiikarin istukkaa. Vai onko mulla alde?"


Muistaakseni raudat myynyt keräilijä ja Valmetilla aikoinaan mm. näidenkin pyssyjen parissa touhunnut henkilö mainitsi, että piipusta puuttuu noin 30mm ja lyhennyksen syytä ei tiedetä..
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?

ttkl
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Sat Oct 18, 2008 17:20

Re: sniper/yleiskivääri

Post by ttkl »

Muistaakseni raudat myynyt keräilijä ja Valmetilla aikoinaan mm. näidenkin pyssyjen parissa touhunnut henkilö mainitsi, että piipusta puuttuu noin 30mm ja lyhennyksen syytä ei tiedetä..
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?[/quote]


Piipun pituus otti hiukan minunkin silmääni.
700 mm tuo käsikirjan mukaan pitäisi olla.

User avatar
-Make78-
kers
kers
Posts: 139
Joined: Tue Nov 20, 2007 8:46
Location: Hattula

Re: sniper/yleiskivääri

Post by -Make78- »

Jos kerran pitäisi olla 700mm iskupohjasta mitattuna niin juuri 30mm on tämä lyhennetty..
nooh.. tarkkuuteen se ei ainakaan ole vaikuttanut heikentävästi :smile:

User avatar
Reppana
vääp
vääp
Posts: 251
Joined: Tue Dec 29, 2009 21:29
Location: Etelä-Pohjanmaa
Contact:

Re: sniper/yleiskivääri

Post by Reppana »

-Make78- wrote:Komee pyssy jyri.H !

Tässä minun pitkäaikainen haave/projekti TKIV85 joka sai kruunun päällensä viime vuoden puolella, kun löytyi aito S&B tohon päälle ja vielä tornileimalla :D

Image
Image


Oli jotenkin tutun näköönen pyssy. Täs olis yksi kuva liittyen tähän.
Image
klikkaa kuva suuremmaksi

ttkl
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Sat Oct 18, 2008 17:20

Re: sniper/yleiskivääri

Post by ttkl »

-Make78- wrote:Jos kerran pitäisi olla 700mm iskupohjasta mitattuna niin juuri 30mm on tämä lyhennetty..
nooh.. tarkkuuteen se ei ainakaan ole vaikuttanut heikentävästi :smile:
Ei varmaankaan. Ja asehan on komea!

User avatar
Reppana
vääp
vääp
Posts: 251
Joined: Tue Dec 29, 2009 21:29
Location: Etelä-Pohjanmaa
Contact:

Re: sniper/yleiskivääri

Post by Reppana »

pientä lisäystä

Image
Image
Image

että näin

musse
korpr
korpr
Posts: 45
Joined: Mon Jul 27, 2009 15:55

Re: sniper/yleiskivääri

Post by musse »

1900 wrote:Kiitos tähänastisista vinkeistä ja hienoista kuvista. Ei kai sen kammen tarvi välttämättä olla vasuri ja tukkikin sais olla vaikka "molempikätinen". Lisää neuvoja ja kuvia...
Jos olet ns "täysi vasuri", eli sellainen että vasen simäsi on hallitseva, et voi ikinä oppia ampumaan hyvin oikealta olalta "vääränkätisesti". Itse lukkokammen käyttö väärältä puolelta saattaa sitävastoin olla jopa parempi kuin perinteinen tyyli...vähän riippuu mistä asennoista yleensä ampuu.

Toisekseen, maalien skaalaus pienemmäksi ja ammunta 22LR:llä on hyvää harjoittelua isompia varten. Milliradiaaniset korjaukset toimivat lähes suoraan 1/5 suhteessa samoilla tuulenvoimakkuuksilla. Asian voi todeta ja ballistiikkaohjelmilla helposti itsekin.
Esimerkiksi takavuosina myyty 22LR 3.1g (muistaakseni) Scoremax täsmäsi just 13g D166 tehdaslataukseen KIV85:sta ammuttuna. Oikeastaan ainoa ero tulee pidempien matkojen eri tuuli"vyöhykkeistä" joita harvemmin lyhyillä matkoilla näkee. Mutta KIV85:n äärikantama 750-800m ei ole pitkä matka vielä sekään.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: sniper/yleiskivääri

Post by jaska »

No Suomessa peitteinen maasto karsii pidempiä etäisyyksiä.

User avatar
G3
sotvm6
sotvm6
Posts: 400
Joined: Sat Apr 01, 2006 1:54
Location: Pirkanmaa, Pohjois-DDR
Contact:

Re: sniper/yleiskivääri

Post by G3 »

jaska wrote:No Suomessa peitteinen maasto karsii pidempiä etäisyyksiä.
No ei me nyt sentäs missään viidakossa asuta, kyllä täälläkin pitkiä matkoja löytyy.
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: sniper/yleiskivääri

Post by jaska »

Löytyy toki, mutta sniperi pystyy usein valitsemaan itselleen soveliaimman kyttäyspaikan.

User avatar
Reppana
vääp
vääp
Posts: 251
Joined: Tue Dec 29, 2009 21:29
Location: Etelä-Pohjanmaa
Contact:

Re: sniper/yleiskivääri

Post by Reppana »

Laitanpa lisää kuvia löytyneestä moniste nipusta.
Attachments
muok_Image (150).jpg
(90.75 KiB) Downloaded 1456 times
muok_Image (149).jpg
(88 KiB) Downloaded 1445 times

User avatar
G3
sotvm6
sotvm6
Posts: 400
Joined: Sat Apr 01, 2006 1:54
Location: Pirkanmaa, Pohjois-DDR
Contact:

Re: sniper/yleiskivääri

Post by G3 »

jaska wrote:Löytyy toki, mutta sniperi pystyy usein valitsemaan itselleen soveliaimman kyttäyspaikan.
Pystyy kyllä, mutta jos ampuu sataan metriin niin tulee perhanan kiire irtaantua varsinkin jos asiat menevät vituralleen tai vihollisjoukko on aloitekykyinen tulen alla.
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”